השקעות ערך – איך למצוא מניות בזול

השקעות ערך – איך למצוא מניות בזול

השקעות ערך - איך למצוא מניות בזול

השקעת ערך פירושה קניית מניות שנסחרות בהנחה לערכים הפנימיים שלהן ובמילים אחרות – בזול

השקעת ערך

אם היינו מבקשים מכם לציין שמות של משקיעי ערך המצליחים ביותר בעולם, רוב הסיכויים שהייתם מציינים שמות של מיליארדרים אגדיים כמו וורן באפט וסת' קלרמן, גיבורי קרנות גידור כמו ביל אקמן ודיוויד איינהורן  – כולם פועלים על פי פילוסופיית הערך או משתמשים באסטרטגיות השקעה המושפעות ממנה מאוד.

אז מהי בעצם השקעת ערך?

בבסיסה, השקעת ערך פירושה קניית מניות ערך שנסחרות בהנחה לערכים הפנימיים שלהן כלומר, זול יותר ממה שהניתוח שלך אומר שהן אמורות להיות שוות.
זה בעצם כרוך בניסיון לזהות מניות שנמצאות "במבצע", בדיוק כמו שאתה עושה בעת קניות של גאדג'טים, בגדים או כל דבר אחר.

למה השקעות ערך עובדות היטב

השקעת ערך היא אסטרטגיה בדוקה שגרמה לרבים מהחסידים שלה תשואות מרשימות. למרות שזו אולי סיבה מספקת לגייס אותך לנושא, חשוב להבין בדיוק למה השקעת ערך עובדת.

נתחיל בשאלה המתבקשת והיא למה מלכתחילה מניות לפעמים הופכות להיות לא מוערכות. אז יש מספר סיבות. במקרה של קריסת שוק, למשל, משקיעים בפאניקה עלולים למכור בלי הבחנה את כל המניות שלהם. ואז המניות של חברות רבות ביסודו נותרות זולות.

דבר נוסף, יש מה שנקרא 'מנטליות עדר'. לעתים קרובות משקיעים פועלים בצורה לא הגיונית וקונים דברים על סמך הטיות פסיכולוגיות ולא על פונדמנטל פיננסי. כשהם רואים מניה עולה, למשל, הם נוטים לקפוץ על העגלה – וכשהם רואים אותה יורדת, הם בדרך כלל ממהרים לצאת. ההתנהגות הזו כל כך נפוצה שהיא מחמירה גם את המהלכים כלפי מעלה וגם כלפי מטה, וגורמת למחירי המניות להתנתק מהערכים הפנימיים שלהם וליצור הזדמנויות למשקיעים ממוקדי ערך.

בהקשר זה, לא סתם אמר באפט:

img-10

כאשר מחיר מניה יכול להיות מושפע מ'עדר' בוול סטריט עם מחירים שנקבעו בשוליים על ידי האדם הרגשי ביותר, או האדם החמדן ביותר, או האדם המדוכא ביותר, קשה לטעון שהשווקים תמיד מתמחרים בצורה רציונלית. למעשה, מחירי השוק הם לעתים קרובות שטותיים

img-11

סיבה נוספת של מכירת מניות היא תגובה מוגזמת לחדשות רעות. העובדה שחברה עומדת בפני ירידה בטווח הקצר לא אומרת בהכרח שהיא צונחת ולא תחזור. החברה עלולה בסופו של דבר למכור את החטיבה ספציפית שהיא כביכול הבעייתית ולהתרכז בפעילות אחרת, או שזה בכלל עלול להתברר כמהומה על מאומה.

דבר אחרון שנציין הוא שחלק מהמניות נראות זולות פשוט כי מתעלמים מהן. משקיעים חושקים לעתים קרובות מדי במניות סקסיות שיש להן סיכוי להיות הדבר הגדול הבא.

השקעות ערך

מהם העקרונות המרכזיים של השקעות ערך?

ערך פנימי

כבר נגענו באחד מבין שלושה עקרונות מפתח: ערך פנימי, או ערכה "האמיתי" של מניה על סמך ניתוח של משקיע. משקיעי ערך ינסו לזהות מניות שנסחרות בהנחות גדולות ביחס לערכים הפנימיים שלהן, לקנות אותן ואז למכור אותן ברווח לאחר שהפער בין המחיר לערך הפנימי יצטמצם.

אז איך אתה הולך על הערכת ערך פנימי מלכתחילה? זו יותר אמנות ממדע, אבל השיטה התאורטית הכי נכונה כוללת שימוש בניתוח תזרים מזומנים מוזל .(DCF) הרעיון מאחורי ניתוח DCF הוא שערך החברה כיום הוא סכום כל תזרימי המזומנים העתידיים שלה בהיוון בחזרה להווה.

נסכם ישנם ארבעה שלבים בניתוח תזרים מזומנים מוזל (DCF):

  1. צריך להעריך את כל תזרימי המזומנים העתידיים של החברה
  2. לחשב את הערך הנוכחי של כל הנ"ל
  3. לחבר את תזרימי המזומנים ה"מוזלים" כדי לקבל שווי כולל עבור החברה
  4. לחלק את זה במספר המניות הקיימות כדי לחשב ערך פנימי למניה.

מרווח בטחון

כפי שניתן להבין, יש בתהליך הזה הרבה הערכות – והתוצאות הסופיות יכולות להשתנות לא מעט. משקיעי ערך מכירים במגבלה הזו כשהם עושים חישובים של הערך הפנימי של המניה וזו גם הסיבה לכך שהם בדרך כלל יקנו רק מניות הנסחרות בהנחות גדולות מאוד ביחס להערכות שלהם. בדרך זו, גם אם נתון הערך הפנימי שלהם יצא אופטימי מדי, עדיין יש סיכוי טוב שהם קיבלו את המניה בהנחה, כלומר, ללכת כמה שיותר על בטוח.

הפער הגדול הזה בין מחיר המניה לבין הערך הפנימי המשוער שלה הוא עקרון ההשקעה העיקרי השני: מרווח הביטחון. בנג'מין גרהם שהיה אחד משני האבות של השקעות ערך, קנה רק מניות במחיר של לפחות שליש מתחת למה שהוא חשב כערך הפנימי שלהן. זה היה מרווח הביטחון שהוא הרגיש שהוא חייב כדי להרוויח תשואות גבוהות.

זרזים

לאחר רכישת מניות שנסחרות בהנחה מספקת, משקיעי הערך ממתינים עד שהפער בין מחיר המניה  לערך הפנימי שלה יצטמצם. אבל זה קורה רק לעתים רחוקות מעצמו, מה שמביא אותנו לעיקרון המפתח השלישי והאחרון של השקעת ערך: זרזים. למעשה, בלי זרזים מניה עלולה להישאר מוערכת בחסר לנצח, מאכזב, והרי לא לשם כך התכנסנו.

ישנן דוגמאות רבות של זרזים. נציין כמה מהם.  דוגמה אחת לזרז היא רכישה. אם מניה נראית זולה מספיק אבל העסק שלה בריא מבחינה פונדמנטלית, אז היא יכולה להיות יעד השתלטות אטרקטיבי בעיני חברה אחרת או חברת הון פרטית. סביר להניח שכל רוכש ישלם פרמיה למחיר הנוכחי של המניה, מה שיאפשר למשקיעי ערך למכור את המניות שלהם ברמה הרבה יותר קרובה (אם לא מעל) לערך הפנימי שלהן.

זרז נוסף יכול להיות שצוות ההנהלה של החברה ינצל את מחיר המניה הנמוך מדי שלה כדי להשיק תוכנית רכישה חוזרת של מניות. לא רק שזה נתפס כאות אמון על ידי משקיעים, אלא שהקטנת ההיצע של המניות שזמינות לציבור מגבירה את הערך של אלה שנשארו, וזה משהו שבהחלט מקרב את המחיר שלהן לערך הפנימי.

כדי לסכם במהירות את שלושת העקרונות שלמעלה, נאמר שמשקיעי ערך קונים מניות הנסחרות בהנחות לערכים הפנימיים שלהן. ההנחה הזו צריכה להיות גדולה מספיק כדי לספק מרווח ביטחון. ומשקיעי ערך יקנו בדרך כלל רק אם הם מאמינים שיש לפחות זרז אחד שיביא מחיר המניה קרוב יותר לערך הפנימי שלה.

מילת סיום, אם מניה נראית זולה מסיבות זמניות, מתומחרת במרווח בטחון מספיק מהערך הפנימי שלה, וזיהית זרז באופק, נראה שמצאת את החלום של כל משקיע ערך. אז למה אתה מחכה?

 

כדי להבין יותר בתחום של השקעות ערך שווה לכם גם לקחת קורס מסחר אונליין ולפתוח חשבון מסחר בברוקר טריידסטיישן.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של מניות המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לנקוט בגישה ביקורתית ולעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

הצטרף אלינו היום ותהנה מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן