השקעה בבורסה

השקעה בבורסה ובנדל"ן: 11 מיתוסים נפוצים שחשוב מאוד להיזהר מהם

השקעה בבורסה, השקעות, מסחר בשוק ההון, השקעה בנדל"ן

האם השקעה בנדל"ן ומניות עם דיבידנד גבוה הן תמיד השקעות טובות? ונטילת סיכון גבוה תמיד בהשקעה בבורסה אומר תשואות גבוהות יותר?

עולם ההשקעות ובמיוחד המסחר בשוק ההון הוא כמו שדה מוקשים: במיוחד בעידן הדיגיטלי הנכחי, מסתתרים בכל פינה שרלטנים, חדשות שמעוררות פחד ומיני הנחות שגויות. רבים מהם מפלסים את דרכם אל הנפש שלנו והאמונות הכוזבות האלה עלולות להפריע להצלחה בתחומים של השקעה בבורסה, השקעה בנדל"ן, אז מן הראוי שנצלול אל תוך כמה מהמיתוסים המסוכנים הנפוצים ביותר של מסחר והשקעות וננסה לעשות סדר בדברים.  במאמר זה ננתץ 11 מיתוסים שרווחים בשוק ההון על מנת שנוכל למקסם את יכולות המסחר שלנו ולנהל את חשבון ההשקעות שלנו לא פחות טוב ממומחי ההשקעות. לאחר ניפוץ 11 המיתוסים, חשוב שתבינו מהם 5 הפרמטרים החשובים בשוק ההון ואיזה פרמטר חשוב אנחנו כסוחרים עצמאים בד"כ שוכחים לבדוק.

מיתוס 1: השקעה בנדל"ן היא תמיד השקעה טובה

במציאות: השקעה בנדל"ן יכול להיות השקעה טובה, זה נכון, אבל זה לא אומר שזו תמיד האפשרות הטובה ביותר. הסיבה לכך היא שכאשר הריביות נמוכות, אפשר להפיק תשואה ראויה מהכנסות משכירות. אבל כששיעורי הריבית גבוהים כמו היום, אפשר להרוויח לא פחות מחשבונות חיסכון בריבית גבוהה. בנוסף,  בתחום זה, מאד תלוי באיזה אזור אתה בוחר. למשל: מחירי הדירות בארה"ב עלו בערכם בממוצע של 5.4% בשני העשורים האחרונים, שזה יפה אך זה עדיין דיי מפגר אחרי הממוצע של 9% של S&P 500 באותה תקופה. ולסיום, השקעה בנדל"ן דורש לא רק הרבה זמן ומאמץ, אלא הרבה הון. סביר להניח שתצטרך להלוות כדי להרשות לעצמך השקעה בנדל"ן בסדר גודל של בית, מה שאומר שתשלומי משכנתא גבוהים יותר יאכלו את הכסף שתרוויח מהבית.

מיתוס 2: "קנה נמוך, מכור גבוה" היא תמיד האסטרטגיה הטובה ביותר ב- השקעה בבורסה

במציאות אם הייתם הולכים לפי האסטרטגיה הזו, לעולם לא הייתם קונים את מיקרוסופט, ברקשייר האת 'ווי של וורן באפט או כל מוביל גדול אחר במגזר הטכנולוגיה האמריקאי, כי הם פשוט תמיד היו יקרים. לא תמיד אפשר לתפוס אותן במחיר נמוך, אז לפעמים עדיף לקנות גבוה ולמכור אפילו גבוה יותר, במיוחד אם נראה שלחברה יש מומנטום וסיכויים חזקים. הערכת שווי היא מדד שימושי אחד מבין כמה שאפשר להשתמש בו כדי להעריך תשואות פוטנציאליות עתידיות וסיכונים. לא סתם וורן באפט, בעל הרקורד המוצלח בהשקעה בבורסה אמר: "אני קונה חליפות יקרות' הן פשוט נראות לי זולות"

מיתוס 3: ככל שבבעלותך יותר מניות או קרנות, כך אתה מגוונים יותר

בפועל, גיוון יכול להפחית את הסיכון הכולל של תיק ההשקעות, וזה נכון: ככל שיש בבעלותך יותר מניות, כך הסיכון של אחת בודדת להפיל את התיק שלך קטן יותר. אך יחד עם זאת, נוכל לומר דיי בוודאות שסוג המניות שבבעלותך חשוב יותר. תיק עם 15 מניות טכנולוגיה שונות בארה"ב לא יתנהג באותו אופן כמו תיק עם 15 מניות ממגזרים שונים. כדי להיות מגוונים באמת, כדאי להחזיק בנכסים שאינם קשורים זה לזה באופן הדוק, כלומר מניות שאינם מגיבים באותה צורה לסביבות שוק שונות.

מיתוס 4: תזמון השוק הוא סוד ההצלחה בהשקעה בבורסה

אי אפשר להתווכח עם התיאוריה הזו. העניין הוא שבמציאות אף אחד לא יודע ללחוץ על הכפתור בזמן המדויק והמושלם, מה שהופך את תזמון השוק לכמעט בלתי אפשרי – אפילו עבור המקצוענים. זה יכול גם לעלות לך ביוקר כי ידוע שלמשקיעים יש דחפים התנהגותיים שגורמים להם לקנות גבוה ולמכור נמוך. אז עדיף בהרבה להשקיע ולהישאר מושקע בטווח הארוך עם תיק מגוון היטב שיקצור את היתרונות של ריבית דריבית, אותה כינה אלברט איינשטיין הפלא השמיני של העולם.

אסטרטגיית השקעה בבורסה טובה היא ארוכת טווח שיש להיצמד אליה, במקום להגיב לתנודות בטווח הקצר בשוק (כלומר, כלל עוד הניתוח שהתבססת עליו עדיין בתוקף). בדרך זו, אתה נשאר מושקע כל הזמן ולא מפספס את ימי ה"עלייה" הגדולים ביותר של השוק, שיכולים להיות בעלי השפעה עצומה על התשואות שלך.

השקעה בבורסה, השקעה, מסחר בשוק ההון, השקעה בנדל"ן

מיתוס 5: קניית מניות היא דרך מהירה להתעשר

למרבה הצער, אין ערבויות בשום סוג של השקעה בבורסה, כולל מניות. אמנם אם היית משקיע ב-S&P 500 בחמש השנים האחרונות, היית משיג תשואות דו ספרתיות. אך האמת היא שהשקעות ארוכות יותר דורשות סבלנות, משמעת ופרספקטיבה ארוכת טווח. בימינו, אנחנו רגילים שדברים קורים באופן מיידי, אבל כשזה מגיע לתיק ההשקעות שלך, כדאי להשקיע לטווח הארוך ולתת להשקעות זמן לעבוד. ואכן, יכול להיות שחלק מהאנשים הפכו למיליונרים בין לילה מהקריפטו, אבל הם היוצא מן הכלל ולא הכלל.

מיתוס 6: ביצועי העבר הם סימן מעודד לתשואות עתידיות

במציאות, ביצועי עבר יכולים לספק תובנות מדויקות לגבי חברה, אבל הם לא מציגים את כל התמונה. למשל, מניה אולי ירדה ב-50% לפני שנה בגלל נסיבות מיוחדות, אבל היום יכולה להיות לאותה חברה יוזמה חדשה לעתיד שיכולה לשנות את המשחק. לכן חשוב להקפיד לא להתעלם מההיסטוריה של המניה בשום אופן, אך חשוב גם להבין את התוכניות והמניעים העתידיים של המניה: גורמים כמו הבריאות הפיננסית של החברה, ניהול והסיכויים העסקיים שלה.

מיתוס7: דיבידנדים מסודרים הם תמיד אינדיקטור מבטיח ב- השקעה בבורסה

דיבידנדים יכולים להוות סימן לחברה בריאה ורווחית, אך מצד שני, הם יכולים גם להעיד על כך שנגמרו לחברה הזדמנויות צמיחה והיא מחזירה מזומנים לבעלי המניות במקום להשקיע בעסק. במקום להסתכל רק על תשואות הדיבידנד, יש להקדיש את אותה תשומת הלב ליכולת של החברה לקיים דיבידנדים ולהגדיל אותם לאורך זמן.

מיתוס 8: בהשקעה בבורסה, גברים הם משקיעים טובים יותר

האמת היא שיש מחקר שמראה שכקבוצה, נשים הן משקיעות טובות יותר מגברים. על פי הניתוח של פידליטי של יותר מחמישה מיליון לקוחות בעשור האחרון, נשים עלו על מקביליהן הגברים ב-0.4%. זה יכול להיות בגלל שנשים, בממוצע, נוטות לסחור בתדירות נמוכה יותר ולהיות יותר מודעות לסיכון וסבלנות בהחלטות ההשקעה שלהן. כמו כן, נוכל להוסיף את סוגיית האגו הקשורה לפן המנטלי שבמסחר והשקעות, אך זה כבר סיפור אחר.

מיתוס 9: כדי לנהל כסף, צריך להיות מומחה בהשקעה בבורסה.

מובילי הדעה בענף השירותים הפיננסים רוצים שנאמין, שכדי לנהל כסף צריכים להיות מומחים בתחום מסחר בשוק ההון. הם חושבים שאנחנו לא יכולים  לעשות זאת לבד, וזאת על מנת להרוויח מכם מיליארדים מעמלות ומאגרות.
רשת האינטרנט שינתה הכל. הכלים שעלו פעם 50 אלף דולר לשנה זמינים כעת בפחות משני דולר ליום והם גוזלים רק דקות מועטות ביום ולא 50 שעות בשבוע. כלי האינטרנט כיום, מדויקים יותר, מעודכנים יותר וקלים יותר ליישום מכל מה שהיה למנהלי הקרנות רק לפני שנים מועטות. נוכל לראות זאת למשל, בלינק זה.אין צורך לטרוח לשאול את סוכן הבורסה, המתכנן/היועץ הפיננסי, רואה החשבון או את מנהל הקרן שלנו אם אנחנו צריכים לעשות זאת בכוחות עצמנו. הרי אנחנו יודעים מה סביר להניח שהם יגידו לנו: "הרי זה מה שאני עושה בשבילך, אז אתה לא צריך לדאוג". למעשה, אנחנו כן צריכים לדאוג, והרבה. זה הכסף שלנו, ואנחנו האנשים היחידים שבאמת אכפת להם מה יקרה לכסף שלנו.

איך מתמודדים עם מגבלת הזמן לניהול הכסף

לרובינו אין אפילו 5 שעות בשבוע כדי להשקיע בניהול הכספים או תיק השקעות. יש לנו ילדים שצריך לגדל, חיים שצריך לחיות ועבודה שכבר גוזלת מאיתנו יותר זמן ממה שיש לנו. רובינו איננו רוצים להיות מרותקים למעקב אחר הבורסה, או להיות סוחרי יום קדחתניים. אנחנו בסך הכל מחפשים משהו שנשקיע בו ושישיג לנו תשואות משמעותיות. זאת, בלי שנסתכן בהפסד כסף ובלי צורך להקדיש לזה הרבה זמן. בעצם, לרוב אנחנו רוצים השקעה במסחר בשוק ההון שתיתן צמיחה ללא השקעת זמן ומשאבים רבה.על מנת לעשות זאת, אנחנו צריכים להשקיע בעסק עם וודאות וזאת על ידי קניית עסק טוב במחיר אטרקטיבי. עסק טוב הוא עסק שיש לו משמעות מבחינתנו. משמעות גם מבחינה ערכית וגם שאנחנו מבינים אותו במידה מספקת כדי לרצות להיות הבעלים הבלעדיים של העסק. בנוסף, חייב להיות לעסק חומת מגן שתגן על העסק והנהלה טובה. דבר חשוב נוסף, שניתן יהיה לקנות אותו עם שולי ביטחון גדולים מאוד של כמעט חצי מחיר. זאת אפילו שאנו מעריכים שמדובר בעסק עם גורם אי ודאות נמוך.

מאמר זה ניתן למטרות מידע בלבד ואינו מיועד לייעוץ השקעות. תמיד חשוב לעשות מחקר משלך ולהתייעץ עם איש מקצוע פיננסי או יועץ מס לפני קבלת החלטות השקעה. מסחר טומן בחובו סיכונים, וחשוב לשקול היטב את היעדים הפיננסיים, סובלנות הסיכון והמשאבים הפיננסיים שלך לפני קבלת החלטות השקעה. אין לפרש את התוכן של מאמר זה כתמיכה בבורסה או אסטרטגיית השקעה מסוימת.

מיתוס 10: בהשקעה בבורסה אינכם יכולים להכות את השוק.

נכון ש- 96 אחוזים מכל מנהלי קרנות הנאמנות לא הצליחו להכות את השוק בעשרים השנים האחרונות. אבל אנחנו לא מנהלי קרן נאמנות ולא ישפטו אותנו לפי ההצלחה שלנו להכות את השוק. המיומנות הפיננסית שלנו תקבע לפי השאלה אם נחיה בניחותא כשנהיה בני 70. בנוסף, אם נוכל להבטיח לעצמנו ביטחון פיננסי בגיל השלישי. אנחנו לא צריכים לדאוג לשאלה אם הצלחנו להכות את השוק.

לשאלה אם הצלחתם להכות את השוק.

המיתוס שאי אפשר להכות את השוק הובא לעולם בשנות השבעים. הוא הוצע, על ידי כמה אנשים ובניהם פרופ' ברטון מלכיאל מאוניברסיטת פרינסטון. פרופ' ברטון, עשה מחקרים שנועדו להוכיח כי איש אינו יכול להכות את השוק. הוא השפיע על דור שלם של פרופסורים בבתי ספר למנהל עסקים, שתמכו במה שנודע לימים כ"תיאורית השוק היעיל". תיאוריה זו גורסת שהשווקים הם בד"כ שווקים יעילים – כלומר, הם מתמחרים דברים לפי שווים.הירידות והעליות נגרמות על ידי משקיעים רציונליים המגיבים מיידית על האירועים העלולים להשפיע על השקעותיהם. לפי תיאורית השוק היעיל, כל מה שידוע על חברה, נכלל מיידית במחיר המניות שלה. במילים אחרות, מחיר המניה בכל זמן נתון שווה לערכה של החברה.אך עובדתית, יש אנשים המכים את השוק במשך תקופות ארוכות כמו שאומרים, גרהם ובאפט, כבר שמונים שנה.

האם תיאורית השוק היעיל נכונה?

פרופ' מלכיאל רואיין, אחרי המפולת שהייתה בין שנת 2000 ל – 2003, והחל לסגת מהתיאוריה שלו.  הנסיגה החלה, כאשר כמה עסקים מצטיינים ראו ששווי המניות ותיק ההשקעות שלהם צונח ב – 90 אחוזים. לבסוף, פרופ' מלכיאל הודה ש: "השוק יעיל בדרך כלל … אבל מפעם לפעם הוא משתגע". באפט תמיד מתלוצץ ואומר שהוא מקווה שבתי הספר למנהל עסקים ימשיכו להוציא מבין כותליהם מנהלי קרנות המאמינים בתיאורית השוק היעיל. במצב זה, בשוק יהיו הרבה מנהלי קרנות בעלי דעות מוטעות שהוא יוכל לקנות מהם עסקים כשהם ידרשו עבורם מחירים זולים. במקרה זה, הוא יוכל גם למכור להם כשהם יהיו מוכנים לשלם מחירים גבוהים מידיי.

מיתוס 11: הדרך הטובה ביותר למזער את הסיכונים בהשקעה בבורסה היא לגוון את הרכב התיק ולהחזיק (לטווח הארוך).

לגוון ולהחזיק. כל אחד חושב שהוא יודע שזו הדרך הבטוחה ביותר להשקיע בשוק המניות, נכון? אבל הרי כולם ידעו פעם שכדור הארץ הוא שטוח. העניין הוא שתיק מניות ותיק השקעות מגוון לטווח ארוך היה משיג תשואה אפס למשל 37 שנה – מ 1905 עד 1942. תשואה אפס גם במשך 18 שנה מ- 1965 עד 1983, ובין השנים 2000 עד 2005. שישים שנה מתוך מאה. אך אם אנחנו יודעים להשקיע, כפי שציינו בהתחלה, ויודעים כיצד למצוא חברה טובה במחיר מושך אזי לא נגוון את כספינו בין 50 מניות או בין קרנות נאמנות מדדיות. נקנה כשהגופים הגדולים, מנהלי קרנות הנאמנות השולטים בשוק מפחדים ונמכור כשהם יהיו להוטים.

מי שולט וקובע את מחירי המניות?

יותר משמונים אחוז מהכסף שמושקע בתחום מסחר בשוק ההון, מושקע על ידי מנהלי קרנות (קרנות פנסיה, קרנות בנקאיות, קרנות ביטוח, וקרנות נאמנות) ולכן הם למעשה השוק. מנהלי הקרנות שולטים במחירי כל המניות בשוק, אבל הם אינם יכולים לצאת בקלות כשהם רוצים. לעומת זאת, אנחנו יכולים להיכנס לשוק או לצאת ממנו בתוך שניות.

מה יקרה אם איזה אירוע יגרום להוצאת כספים מתחום המסחר בשוק ההון? כשקרנות הנאמנות יורדות בערכן, המשקיעים מגיבים בהוצאת כספים מהירה יותר מהקרנות, מה שבסופו של דבר גורם לשוק לצנוח בנפילה החופשית.

האירוניה היא שגם אם – בתיאוריה – השקעה לטווח ארוך בקרן נאמנות מגוונת מקטינה את הסיכונים, בפועל אסטרטגית השקעות כזאת מגדילה את הסיכונים. במסחר בשוק ההון אין דבר כזה שנקרא "תיק השקעות מאוזן" שיקטין את החשיפה לסיכוני שוק ההון, לא חשוב כלל עד כמה צועקים את התיזה הזו אנשי המכירות של ענף השירותים הפיננסים. אם השוק של המסחר בשוק ההון ייפול, מנהלי הקרנות המשחקים במשחקים האלה עלולים למצוא את עצמם כשהם מסדרים מחדש את עצמם על סיפון הטיטניק מול קרחון.

אם אתם חושבים שבכלכלה המודרנית לא יכול להתרחש אסון בשוק המניות, כדאי שתשקלו שוב, למשל, מה יקרה בטווח הארוך אם כספם של ה"ביבי בומרס" שגרם לעליות בשוק יתחיל לצאת ממנו. זה קרה לא מזמן ביפן, שם איבד שוק המניות המקומי 85 אחוז מערכו בין 1992 ל – 2002 ועדין לא התאושש. ה"בומרס" ביפן יותר קשישים מאלה שבאמריקה בעשר שנים בערך. אם השוק האמריקני יפסיד 85 אחוז מערכו, מדד הדאו ג'ונס יעמוד על 1500. זה קרה בשנות השלושים, זה יכול לקרות שוב.

מה המטרה של השקעה בבורסה?

המטרה שלנו צריכה להיות, מציאת חברות טובות ויציבות, קניית המניות שלהן במחירים אטרקטיבים באמת, ואחר כך למסחר בשוק ההון לעשות את שלו, כלומר שבסופו של דבר השוק יתמחר את העסקים האלה לפי ערכם בצורה נכונה, בתוך שבועות, שנים או חודשים מעטים נהיה עשירים הרבה יותר מכפי שאנו כיום.

זה מה שאמורים לעשות, אבל כדי לעשות זאת, צריכים לחדול להיות משקיעים שמאמינים למיתוסים של המסחר בשוק ההון, כל ענף השירותים הפיננסים מנצל את כולנו בגלל חוסר הידע, מומלץ להתחיל להיות משקיעים נבונים, שבמקום להיות טרף לאחרים מערימים על הטורפים. כדי להתחיל להבין במסחר בשוק ההון מומלץ להיכנס לאתר.

כדי להבין יותר את התחום המסחר בשוק ההון, השקעה בבורסה, השקעה בנדל"ן שווה גם לקחת קורס בתחום ולפתוח חשבון מסחר בברוקר טריידסטיישן.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של מניות המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לנקוט בגישה ביקורתית ולעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

הצטרף אלינו היום ותהנה מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

גילוי נאות: מאמר זה מיועד למטרות חינוכיות בלבד. אף אחת מהדוגמאות לא צריכה להיחשב כהמלצות מסחר.

השקעה בבורסה, השקעה, מסחר בשוק ההון, השקעה בנדל"ן
חשבון מסחר בבורסה, השקעה בבורסה, השקעה, השקעה בשוק ההון
דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן