מסחר בשוק ההון

מסחר בשוק ההון - המדריך המלא למשקיע המתחיל

מסחר בשוק ההון הינו אפיק השקעה בעל פונטציאל גבוה מאוד. זאת יכולה להיות הזדמנות עבורכם להשיג תשואות ורווחים יפים מאוד עבור הכסף שלכם, לכן חשוב לעשות זאת נכון.
הכנו עבורכם מדריך למסחר בשוק ההון בו תצברו ידע ותכירו יותר את שוק ההון, אילו סוגי השקעות נפוצות קיימות, היכן ומתי מתבצע המסחר, ואיך ניתן להתחיל לסחור ולהשקיע בהצלחה.

מסחר בשוק ההון 2

אז מהו שוק ההון?

שוק ההון, לפני הכל, הוא פשוטו כמשמעו – שוק, מרקט פלייס, מקום בו מתבצעות פעולות של קניה ומכירה בין צד המבקש לקנות "סחורה" כלשהי – קונים, לבין צד המעוניין למכור "סחורה" כלשהי – מוכרים.

לצורך המשל, כאשר אתם הולכים לשוק הירקות לקנות עגבניות, ישנו מוכר ירקות ממנו הצרכן קונה את העגבניות במחיר מסוים. לאחר מכן הקונה יכול להחליט האם למכור את העגבניות למישהו אחר או לשמור אותן אצלו.
אותו הדבר קורה בשוק ההון – הסחורה היא מכשיר פיננסי כלשהו בו ניתן לקנות ולסחור.

המסחר בין הצדדים מתבצע במקום הנקרא בורסה. בדר"כ זו חברה בע"מ אשר מוסדרת ומפוקחת, בין היתר ע"י המדינה, בתחומה היא מציעה ניירות ערך שונים, כגון מניות, איגרות חוב, אופציות, חוזים עתידיים ועוד.

ישנן מדינות בהן קיימות מספר בורסאות אשר לרוב מתחרות זו בזו על המשקיעים ומציעי ניירות הערך.

סוגי השקעות נפוצים בשוק ההון

אלו מכם המעוניים לסחור ולהשקיע בשוק ההון, עומדים בפני מגוון רחב של סוגי השקעות (מכשירים פיננסיים), הנה כמה מהנפוצים שבהם:

מניות – STOCKS

מניות הן בין המכשירים הפיננסים המוכרים והסחירים ביותר שיש, ורוב האנשים שמשקיעים בשוק עושים זאת גם על ידי מסחר במניות. מניה היא נייר ערך, נכס בעל ערך כספי, המקנה חלק מסויים, לאוחז בה, בבעלות בחברה. היא מאגדת זכויות וחובות כלפי החברה וכלפי בעלי המניות האחרים. בדרך כלל היא מקנה גם זכות הצבעה, זכות להשתתף בחלוקת רווחים (דיבידנדים) וזכויות במקרה בה החברה תפורק.

אגרות חוב (אג"חים) – BONDS

אגרת חוב היא נייר ערך המהווה תעודת התחייבות לתשלום חוב. באמצעות המכשיר הפיננסי הזה, גופים שונים כגון גורמים ממשלתיים, רשויות ציבוריות אחרות וחברות יכולים ללוות כספים. כאשר מונפקת איגרת החוב, מקבל מנפיק האיגרת סכום כסף מזה שרוכש את האיגרת מראש, ולרוב המנפיק יתחייב בתמורה לשלם בשיעורים מסויימים עבור האג"ח שהנפיק או בבת אחת את הסכום הנקוב בה, במועדים עתידיים הנקובים בנייר (במקרים מסויימים גם בתוספת הצמדה וריבית).

עיקר המסחר באג"חים מבוצע על ידי משקיעים מוסדיים כמו חברות ביטוח, קרנות נאמנות, קרנות פנסיה ובנקים. הן נחשבות בדרך כלל כערוץ השקעה סולידי ובטוח יותר מאשר במניות, מה שמתבטא בדרך ככל גם בתשואה הפוטנציאלית על ההשקעה.

קרנות נאמנות – MUTUAL FUNDS

מסחר בקרנות נאמנות הוא למעשה מכשיר פיננסי שמטרתו השקעה משותפת בני"ע והפקת רווחים משותפים מההחזקה בהם. היא מנוהלת על ידי מנהל הקרן והיא פועלת בהתאם להסכם נאמנות שפרטיו מפורסמים באמצעות תשקיף. היא משקיעה לפי מדיניות השקעה הנקבעת מראש וניתנת לשינוי מעת לעת, לאחר שינתנו על כך התראות בפני החברים המשקיעים בקרן.

כל קרן מורכבת מיחידות שכל אחת מהן מקנה זכות שווה בקרן. ישנן קרנות המשקיעות בני"ע של חברות מענפים שונים ולרוב הן ישיגו תשואות הקרובות לאלו של השוק, לעומתן, ישנן קרנות המשקיעות בני"ע של חברות הפועלות בענף או בסקטור מסויים, מה שחושף אותן לסיכון בענף, כמו גם לתשואה בו.

חוזים עתידיים

חוזים עתידיים אלה מכשירים פיננסים השייך לתחום הנגזרים. החוזה העתידי הוא התחייבות- הסכם, לספק או לרכוש נכס כלשהו (סחורה, נייר ערך, מט"ח, מדד וכו') במועד עתידי כלשהו, כאשר המחיר קבוע מראש והתשלום מתבצע במועד מסירת הסחורה או הנכס.

קרנות סל (ETF's)

קרנות סל הן מכשיר פיננסי העוקב אחרי ביצועים של מכשירים פיננסיים שונים. הן מיוצרות על ידי גופים פיננסיים שונים- בתי השקעות לרוב. קרנות אלו עוקבות באופן פסיבי אחר מדד בסיס כלשהו המייצג השקעה בניירות ערך או מכשירים פיננסים אחרים כגון- מניות, סחורות, אג"חים או מטבעות.

קניית קרן סל משמע קניית סל של ניירות ערך העטופים בהשקעה אחת. למעשה זו פעולה של קניית "תיק מניות" המורכב מכל המניות המרכיבות את אותו המדד, לפי שיעורן היחסי במדד.

השקעה בקרן סל נותנת למשקיעים אפשרות להשקעה דיי פסיבית, כמעט מכל סכום, לטווחים ארוכים וקצרים כאחד וכן להינות מקבלת דיבידנדים באופן שוטף ובכך למעשה להינות, במקביל לעליית ערך הצפויה של הקרן עצמה, גם מהכנסה פסיבית לחלוטין (בין אם רבעונית או חודשית), כל עוד מחזיקים בקרן כאמור.

תעודות סל (ETN's)

תעודת סל (EXCHANGE TRADED NOTE – ETN) היא מכשיר פיננסי- נייר ערך המונפק על ידי תאגיד פיננסי כלשהו כמו בנק או בית השקעות. הנייר מונפק כתעודת חוב, שאינו מובטח, כך שהגוף אשר הנפיק את התעודה מתחייב לשלם דפוס תשואה מסויים. המנפיק חייב להחזיק בנכס הבסיס (ניירות הערך אחריהן התעודה עוקבת), זאת כדי ליצור מצב בו קיימת הלימה בין ההתחייבויות שלו לבין ההחזקות שלו בנכס הבסיס.

תעודות סל, כמו ניירות ערך אחרים, נסחרות בבורסאות לניירות ערך ברחבי העולם ובכך הן מאפשרות למשקיעים לעקוב אחר נכס בסיס כלשהו, כמו למשל סחורות שונות, מדדי מניות, שערי מטבע חוץ ועוד.

איך מתחילים לסחור בשוק ההון?

אז אחרי שהכרתם כמה מהמכשירים הפיננסיים הנפוצים ביותר, כך בפועל מתבצע המסחר בשוק ההון –

כפי שכבר נזכר, המסחר מתבצע בבורסות הקיימות בכל מדינה בה נסחרים ניירות הערך השונים. בעבר, בטרם התפתח המחשוב, התנהל המסחר הבורסאי באופן פיזי בין כתלי הבורסה, באמצעות הכרזות בין נציגים של חברי הבורסה – ברוקרים, אשר התרכזו באולם המסחר. חברי הבורסה נהגו לבצע ביניהם את הוראות המשקיעים, באמצעות פתקים שאלו היו מעבירים אליהם.

עם התפתחות הטכנולוגיה והמחשוב, הלך ופחת אופן זה של המסחר ובמקומו החלו הצדדים לסחור באמצעות מחשבים, המחוברים למערכות חברי הבורסה והבורסה עצמה, בזירה מקוונת, ללא אולם מסחר.

במילים פשוטות, אם פעם הסוחרים היו צריכים לכתת רגליהים אל הברוקר ואל הבורסה על מנת לבצע עסקאות, כיום, מתבצע כל התהליך מרחוק באמצעות מחשבים, כך שכל סוחר/משקיע המעוניין לקחת חלק במסחר ובהשקעות, יכול לפתוח חשבון מסחר והשקעות אצל ברוקר, שלרוב יספק לו גם פלטפורמה למסחר שבאמצעותה יבצע הסוחר את כל הפעולות באופן עצמאי ומרחוק, בשעות בהן הבורסאות פעילות.

כך שכאשר תחליטו לסחור בנייר ערך כלשהו, כל שעליכם לעשות הוא לפתוח חשבון למסחר אצל ברוקר מפוקח, שיספק לכם פלטפורמה באמצעותה תוכלו לבצע עצמאית את כל ההשקעות שתרצו, להפקיד כספים בחשבון המסחר ו- YOU ARE GOOD TO GO, אפשר לצאת לדרך!

כל נייר ערך שתבחרו לרכוש ישמר בחשבון המסחר שפתחתם אצל הברוקר, עד שתבחרו למכור אותו – לממש רווח כתוצאה מעליית ערכו או לממש הפסד כתוצאה מירידת הערך שלו.

מסחר בשוק ההון

שעות המסחר בשוק ההון

כמו בכל מוסד מוכר ומוסדר, גם בשוק ההון – לבורסה, ישנן שעות פעילות בהן המסחר מתבצע:

לצורך ההדגמה, נכיר את השלבים בהם מתבצע המסחר בבורסאות המניות בארצות הברית-

פרי מרקט – מסחר מוקדם

נקרא גם המסחר המוקדם. פתיחת המסחר מתחילה בשעה 11:00 ומתקיימת עד השעה 16:30 (שעון ישראל). לרוב קיימת בפרי מרקט פעילות מסחר דלה בין הצדדים, משמע, נפח קטן של עסקאות היות וזו שעה בה רוב המשתתפים ישנים, תרתי משמע (04:00 לפנות בוקר בארה"ב). לעיתים, מתרחשות במניות תנועות דיי רציניות בזמנים אלו, דבר הנובע לרוב מחדשות שמתפרסמות הקשורות לאותן מניות או לסקטור אליו הן שייכות.

המסחר הרציף 

המסחר הרציף זה הזמן בו הבורסה פעילה וניתן לבצע פעולות קניה ומכירה באופן רציף ורגיל, לרוב ללא בעיות נזילות (תלוי ני"ע). השעות של המסחר הרציף הן החל מ-16:30 ועד השעה 23:00 (שעון ישראל).

אפטר מרקט – מסחר מאוחר

נקרא גם המסחר המאוחר. הוא מתחיל בשעה 23:00 ומתקיים עד 03:00 (לפנות בוקר, שעון ישראל). גם בזמן זה מתקיימת לרוב פעילות דלה של עסקאות היות וזו שעה הקרובה לסיום יום העסקים (בארה"ב).

בורסאות מרכזיות בחו"ל

כעת נכיר מספר בורסאות מרכזיות, בהן מתרכזת פעילות ענפה של מסחר בשוק ההון:

ארה"ב

בורסת ניו יורק – NYSE:

הבורסה לניירות ערך בניו יורק – NEW YORK STOCK EXCHANGE , זו הבורסה לני"ע הגדולה ביותר בארה"ב ובעולם (בשווי החברות הכולל). היא נוסדה בפינת הרחובות וול סטריט (מכאן הכינוי בורסת "וול סטריט"),  ברובע מנהטן שבניו יורק בשנת 1792 ולאחר שבשנת 2007 התאחדה עם בורסת EURONEXT (האירופאית), הפכה בפועל לבורסה הגלובלית הראשונה בעולם.

בורסת NASDAQ:

עוד בטרם הפכה NASDAQ לבורסה מובילה בארה"ב, אי שם בשנת 1971, היא החלה דרכה בכלל כלוח מודעות אלקטרוני שנהג לפרסם שערי היצע וביקוש, ללא ביצוע עסקאות קניה ומכירה.

בהמשך בורסה זו הפכה לשוק המניות המקוון הראשון בעולם, המכילה בעיקר מניות טכנולוגיה של חברות היי טק ומנוהלת על ידי האגודה הלאומית לסוחרי ני"ע, כל זאת ללא זירת מסחר פיזית.

בורסת AMEX:

בורסה זו נוסדה אי שם במאה ה-18, עוד בשלב בו שוק המניות בארה"ב היה בשלבי התפתחות ראשונים ועוד בטרם היה מקום רשמי לביצוע עסקאות בין סוחרים, שעיקר פעילותם היה מסחר במניות של חברות מתפתחות. תחילה נקראה בורסה זו בשם NEW YORK CURB EXCHANGE ובשנת 1953 שונה שמה ל- AMERICAN STOCK EXGANGE.

בורסת (קבוצת) CME:

הבורסה למסחר בנגזרים בשיקגו, ארה"ב. נוסדה לראשונה ב1848 והיא הבורסה הראשונה שקמה בעולם לצורך מסחר במכשירים מסוג – אופציות וחוזים עתידיים. כיום, ניתן לסחור בבורסה זו ביותר מ-50 סוגים שונים של אופציות וחוזים עתידיים, הכל באמצעות זירת מסחר פתוחה באופן אלקטרוני.

 

אירופה 

בורסת EURONEXT:

יורו-נקסט, נוסדה בשנת 2000 והיא הבורסה לני"ע ערך הגדולה ביותר באירופה ומבין אלו הגדולות ביותר בעולם. היא מפעילה בורסות בפריז, לונדון, אוסלו, דבלין, בריסל ואמסטרדם. בבורסה זו ניתן לסחור במניות ונגזרים והיא מהווה כמרכז הגדול ביותר בעולם לרישום אג"חים וקרנות נאמנות.

 

בורסת לונדון – LSE:

בורסת לונדון –  LONDON STOCK EXCHANGEנוסדה בשנת 1801 והיא נחשבת לאחת מהבורסות הוותיקות ביותר בעולם למסחר במניות. ניתן לסחור בבורסה זו במניות, אגח"ים ונגזרים.

 

המזרח הרחוק 

בורסת טוקיו – TSE:

הבורסה למסחר בני"ע בטוקיו – TOKYO STOCK EXCHANGE – נוסדה ביפן בשנת 1878 וניתן לסחור בבורסה זו במניות, קרנות סל, קרנות נאמנות ואג"חים.

בורסת הונג-קונג – HKEX:

הבורסה למסחר בני"ע בהונג קונג, סין. בורסה זו נוצרה בשנת 1891 והינה מאפשרת מסחר במניות, אג"חים אופציות וחוזים עתידיים.

טיפים למסחר בשוק ההון

הנה כמה טיפים שיוכלו לסייע לכם בטרם תחליטו להיכנס להשקעות בשוק ההון:

  1. לפני שתחליטו לבצע כל השקעה, ובמיוחד כאשר זה מגיע למסחר והשקעה בשוק ההון, בצעו בדיקה יסודית לגבי ני"ע שתרצו להשקיע בו (ולא, שמועה שהגיע לאוזניכם דרך השכנה בת ה-80, במעלית, לרוב זה לא נחשב). בדקו נתונים כלכליים אודות החברה, בין אם זה נתונים פונדמטליים ובין אם זה נתונים טכניים.
  2. הכירו אתרים כלכליים וצרכו חדשות כלכליות – כדאי מאוד שתהיו מודעים לסנטימנט הכלכלי השורר בשווקים שתחליטו לפעול בהם. כיום, הדרך הכי טובה "להכנס לעניינים" זה פשוט לעקוב אחרי אתרים וערוצים כלכליים וחדשות כלכליות.
  3. לפני שתבחרו להשקיע במניה כלשהי, השקיעו בעצמכם – ידע זה כוח. פשוטו כמשמעו. השקיעו בצבירת ידע הנוגע להשקעות ולמסחר בשוק ההון. כיום בעידן האינטרנט הכל זמין ונגיש. תוכלו למצוא ברחבי הרשת אינסוף מידע וידע, חלקו בתשלום וחלקו אף בחינם.
  4. פזרו השקעות – אחד העקרונות החשובים ביותר בתחום ההשקעות והמסחר הוא עקרון הפיזור. לעולם אל תשקיעו את כל כספיכם באפיק אחד, או במילים אחרות – בנייר ערך אחד. שאפו לפיזור ההשקעה למס' אפיקים, כך שגם אם אפיק או שניים יכשלו, ישאר לכם הסיכוי להרוויח מהאפיקים האחרים שהשקעתם בהם.

איך מתחילים להשקיע ולסחור בשוק ההון

בין אם כבר החלטתם במה תרצו להשקיע, ובין אם אתם בשלבי חיפוש ומיקוד, כך פרקטית תוכלו להתחיל:

בחרו ברוקר מפוקח המספק פלטפורמה נוחה ומקצועית למסחר 

אחד הפרמטרים החשובים ביותר, עוד בטרם תתחילו לשגר פקודות לבורסה, זה בחירת הברוקר המתאים לכם וכזה שיוכל לספק לכם מערכת – פלטפורמה (ואפליקציה) שיתאימו לצרכים שלכם.

כך גם, ודאו שהברוקר מפוקח ובעל רישיון מתאים לפעול בבורסה שבה אתם מעוניינים לפעול וכי הכספים מופקדים לחשבון נפרד על שמכם, בבנק איתן ומוכר.

כדאי להתעכב על השלב הזה היות ובחירה מוטעית של ברוקר יכולה לגרור אחריה הפסדים כספיים במצב בו חלילה יתברר כי הברוקר לא פעל כשורה ובהתאם לרגולציה החלה בתחום, דבר שיכול להקשות על משיכת הכספים מחשבון המסחר.

פותחים חשבון, עושים הפקדה ומתקינים תוכנה / אפליקציה

בחרתם ברוקר שעומד בתנאים שנזכרו מעלה? מצוין, כעת נותר לכם לפתוח אצלו חשבון למסחר, לבצע הפקדה ראשונה, להתקין אפליקציית מסחר בשוק ההון שהוא יספק לכם ואתם יכולים לצאת לדרך!

מסחר בשוק ההון

מסחר בשוק ההון עם Eliteplatforms ו- TradeStation

Elite Platforms מציעה את האפשרות למסחר בשוק ההון- במניות, תעודות סל, אופציות, חוזים עתידיים ומכשירים פיננסיים נוספים, באמצעות TradeStation – ברוקר בין לאומי, בעל וותק של יותר מ40 שנה, המפוקח על ידי רגולציה אמריקאית.

חשבונות המסחר הנפתחים ב- TradeStation , מבוטחים ע"י ביטוח פדרלי של ה- SIPC ומנוהלים בבנק הגדול בעולם – JP MORGAN CHASE בניו יורק.

פלטפורמת TradeStation עטורת הפרסים, כוללת בתוכה מגוון כלים מקצועיים באמצעותם תוכלו לסחור באופן מקצועי בכלל המכשירים הפיננסיים שתבחרו, תוך שימוש בפקודות פשוטות ומתקדמות כאחד וקבלת מידע שוק ברזולוציה מירבית עם הסטוריית נתונים של שנים.

העמלות המשולמות במסחר באמצעות TradeStation הן מהנמוכות ביותר כיום בשוק, מה שהופך את המסחר לריווחי אפילו יותר.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן