מסחר בשוק ההון למתחילים

מסחר בשוק ההון למתחילים זה לא משחק ילדים
5 אבני דרך קריטיות כדי שלא תהיה כמו מהמר בקזינו

מסחר בשוק ההון למתחילים הינו תהליך שבו פעמים רבות צריך לשלם שכר לימוד של צבירת ניסיון. במאמר זה יינתנו כלים ראשוניים שיחסכו לנו את תשלום מפח הנפש והתסכול.
ננסה להגדיר איך לא נפסיד כסף על ידי בדיקת כל 5 אבני הדרך הקריטיות ביותר. כולל הסברים על:
מסחר בשוק ההון למתחילים, מסחר בניירות ערך למתחילים, מסחר במט"ח למתחילים, מסחר בבורסה למתחילים, מסחר במניות למתחילים ומסחר יומי למתחילים.

מסחר בניירות ערך למתחילים

מסחר בשוק ההון למתחילים - המדריך המלא

מסחר בשוק ההון למתחילים הינו תהליך של מסחר במניות שבו פעמים רבות צריך לשלם שכר לימוד של צבירת ניסיון. במאמר זה יינתנו כלים ראשוניים שיחסכו לנו את תשלום מפח הנפש והתסכול. ננסה להגדיר איך לא נפסיד כסף על ידי בדיקת כל 5 אבני הדרך הקריטיות ביותר.

היום כמעט כל האנשים שיש להם כספים, הכספים שלהם מושקעים בבורסה, גם אם אנחנו לא מודעים שהם מושקעים בבורסה. למעשה הכספים מושקעים בבורסה לפחות בצורה עקיפה, כגון: פנסיות, קרנות השתלמות וכו'. הגופים שמנהלים לנו את הכסף משקיעים אותו בבורסה. זאת היות והם יודעים שהדרך הטובה ביותר לשמור על ערך הכסף הינה השקעה בתבונה בבורסה.

מסחר בניירות ערך למתחילים

מסחר בניירות ערך הוא תהליך של קנייה ומכירה של ניירות ערך, כגון מניות, אג"ח וסחורות. מטרותינו אינה להסביר כיצד לחשב כדאיות כלכלית של מניות. המטרה היא למקד אותנו במניות שבהם נשקיע בקרקע יציבה הניתנת לחיזוי. אחרי סקירה זו, נדע אלו מניות הם יציבות וניתנות לחיזוי. ואלו מניות כדאי לבדוק. ולאחר מכן, נוכל לבדוק בצורה פרטנית, בשיטות חישוב שנמצאות במאמרים ואתרים אחרים, את כדאיות הקניה של המניה במחיר שהשוק מציע.

מסחר יומי למתחילים

מסחר יומי למתחילים הוא סוג של מסחר שנעשה בתוך היום. זה סוג של השקעה ספקולטיבית, אבל יש לה סט משלה של סיכונים ותגמולים.
סוחרי יום צריכים להיות מוכנים לקבל סיכון ולהתאמץ. הם גם צריכים להיות מסוגלים להתמודד עם הלחץ ולא להיכנס לפאניקה כשהם מפסידים כסף.
סוחרי יום יכולים להרוויח כסף על ידי קניית מניות במחירים נמוכים ומכירתן במחירים גבוהים באותו יום. היות ואנו רוצים לתת כלים למציאת מניות יציבות וניתנות לחיזוי לכן כל המובא כאן מיועד לסוחרים לטווח ארוך ולא לסוחרי יום.

מהן מניות?

מניות הם חלק של בעלות בחברה. כשאתה קונה מניות בחברה, אתה קונה בעלות על חלק בחברה הזו, אז הכסף שלך הולך לרווחי החברה ולצמיחה. אם החברה תצליח, התשואה על ההשקעה שלך תהיה גבוהה, ואם לא אזי התשואה יכולה להיות שלילית כך שגם תפסיד חלק מסכום ההשקעה ואם החברה תפשוט רגל גם יכול להיות שתפסיד את כל ההשקעה.

מסחר בבורסה למתחילים

מסחר בבורסה למתחילים  – 5 הפרמטרים החשובים

להלן 5 הפרמטרים החשובים, עבור מסחר בבורסה למתחילים, שכדאי לבדוק לפני שהולכים לקנות מניה:

  1. תשואה להון המושקע (ROIC, ROI, ROC – Return On Investment Capital)
  2. אחוז הצמיחה של ההון העצמי (BVPS – Book Value Per Share)
  3. נתוני הצמיחה של הרווח למניה (EPS – Earning Per Share)
  4. חישוב הצמיחה של המכירות (Sales Growth Rate)
  5. בדיקת הצמיחה של תזרים המזומנים החופשי (FCF – Free Cash Flow)

בכל חמשת הפרמטרים, עבור מסחר בשוק ההון למתחילים, במידה והצמיחה גדלה באופן עקבי של מעל 10% במשך לפחות 5 שנים, נותנת אינדיקציה שמדובר בעסק יציב הניתן לחיזוי.
אם העסק עומד בקריטריונים, כנראה שיש סיבה לכך שאין על העסק היציב לחצי מחירים. אלו נובעים מתחרות ואמורים לפגום בגידול העקבי בפרמטרים.

אם הגעת למסקנה שהמניה היא במחיר אטרקטיבי עבורך. חמשת הפרמטרים יעזרו לך לבדוק האם המניה יציבה מספיק כדי שהציפיות שלך לרווח יתממשו ופחות סביר שתופתע לרעה. אם בודקים את שיעור הצמיחה ברמה של כל שנה וגם ברמה של 5 שנים. אזי יהיה מאוד קשה להשפיע על נתונים אלו על ידי משחקים פיננסים בדוחות הכלכליים של החברה. הדבר נובע מכך שאנו מסתכלים על אחוז השינוי. התשואה להון המושקע, הינו הפרמטר היחיד המוצג באחוזים. שאר הפרמטרים מוצגים בד"כ במיליוני דולרים וכדי להפיק מהם תועלת אנחנו צריכים להפיק מהם אחוזים שייצגו את שיעורי הצמיחה שהיו.

"התשואה להון המושקע" הינו הפרמטר הכי חשוב, עבור מסחר בשוק ההון למתחילים, שאם בו אין צמיחה עקבית גבוהה, עדיף לא  לקנות את המניה. שאר הפרמטרים מסודרים לפי סדר החשיבות. ולכן קודם צריך להתמקד בצמיחה של ההון העצמי והרווח למניה ורק לאחר מכן בצמיחת המכירות וצמיחת תזרים המזומנים.

מסחר במט''ח למתחילים

תשואה להון המושקע (ROIC)

זהו המדד ליעילות העסק היות ופרמטר זה בוחן את השימוש שהחברה עושה בכסף של הבעלים. למעשה, זו התשואה באחוזים שאנחנו מקבלים בחזרה מהמזומנים שהשקענו בעסק או במילים אחרות, התשואה שהעסק משיג על המזומנים שמשקיע בתוך עצמו.

במספרים, זה הרווח מהפעילות מחולק בהון שהושקע. במילים אחרות, "הרווח התפעולי נקי אחרי מס" לחלק בחיבור של שני פרמטרים "ההון העצמי" + "חובות". החשיבות של פרמטר זה נובעת מכך שהוא יראה לנו האם ההנהלה מסוגלת להשתמש בכסף שלנו כדי להגדיל אותו או שהיא משתמשת בכסף לצמיחה החסרת מטרה שמביאה לתשואה מאוד נמוכה להון המושקע. תשואה נמוכה להון המושקע אומרת שההכנסות הולכות לקיום העסק. יכול להיות שהעסק צומח, בעקבות גיוסי כספים, אבל זו צמיחה חסרת תועלת היות וההכנסות לא מספיקות להגדלת שוק או פיתוח מוצרים חדשים אלא רק לקיום העסק.

הצמיחה של ההון העצמי (BVPS – Book Value Per Share)

"הון עצמי"  – הינו הסכום שנשאר אם החברה מכרה הכל, שילמה את כל החובות ונקרא ערך המניה בספרים (Book Value) . אם מחלקים את ההון העצמי במספר המניות מקבלים את ערך המניה בספרים (BVPS – Book Value Per Share). זה למעשה השווי של העסק כאשר הוא כבר לא עסק, קרי אחרי פירוק.

הסכום עצמו איננו חשוב כמו שאמרנו לעיל אלא אחוז השינוי היות ולסוגי עסקים שונים יכול להיות הון עצמי עצום יחסית לערכם או הון עצמי קטן והשאר קניין רוחני כמו גוגל. נתון זה אינו אומר דבר ביחס לכדאיות ההשקעה.
הון עצמי הוא מדד מצוין לצמיחה ארוכת טווח, היות ואחוז הגידול מראה שהעסק מסוגל לצבור עודפים של הון עצמי ולא מוציא את כל מה שהוא מרוויח על שמירת הסטטוס קוו. חשוב שתבינו כי הון עצמי הינו הכסף שלוקחים הביתה אם העסק מפסיק להיות עסק חי ומוכרים את כל מה שיש לעסק, החובות נפרעים והמזומנים שנותרו מחולקים בין בעלי העסק, קרי בעלי המניות.

הצמיחה של הרווח למניה (EPS – Earning Per Share)

הרווח למניה אומר לנו, למסחר בשוק ההון למתחילים, כמה העסק מרוויח לכל מניית בעלות. לכן, הרווח של העסק לשנה מחולק במספר המניות ייתן לנו את הרווח למניה ה – EPS. נתון זה נמצא בד"כ בשורה התחתונה של דו"ח רווח והפסד. יש סוחרים שמשתמשים בנתון זה כדי לחשב כדאיות של מניה, היות והצפייה הינה להחזר השקעה במינימום תוך 10 שנים.

המחיר שסוחרים אלו מקבלים, מהכפלת הרווח למניה ב – 10, יגיד לנו מה אמור להיות מחיר המניה אם אנו צופים שההשקעה תוחזר תוך 10 שנים. אם מחיר המניה כיום נמוך ממחיר זה, סוחרים מסוימים יעריכו שכדאי לקנות את המניה היות וההחזר על ההשקעה יהיה יותר מהיר. אותנו מה שמעניין זה שיעור הצמיחה של הרווח למניה משנה לשנה הבאה לידי ביטוי באחוזים.

הצמיחה של המכירות (Sales Growth Rate)

המכירות, הם סך כל הכסף שהעסק מכניס מכל מה שהוא מוכר. ניתן למצוא את כמות המכירות, בדוחות הפיננסים של העסק ובעיקר בדו"ח רווח והפסד. נשים לב, שהנתון החשוב בכל 5 הפרמטרים, הינו אחוז גידול המכירות ולא סך המכירות עצמם. אם לאורך זמן יש גידול במכירות ניתן להניח שהעסק במגמת צמיחה.

הצמיחה של תזרים המזומנים החופשי (FCF – Free Cash Flow)

צמיחת המזומנים של החברה אומרת לנו אם המזומנים צומחים במקביל לרווחי החברה או שהם רק על הנייר. אם העסק רווחי, כמעט כל הרווח הופך למזומנים בבנק ולא שהוא נצרך לפעילות העסק. "מזומנים חופשי" זה מה שנשאר לאחר שהשתמשו בכסף לשימוש השוטף, עבור תשלום דיבידנדים (כסף שמחולק לבעלי המניות על סמך כמות המניות שהם מחזיקים) או כסף בבנק או הרחבת העסק.

כיצד למצוא נתונים פיננסים אלה?

נתונים בסיסים אלו נקראים fundamentals, עבורכם במסחר בשוק ההון למתחילים, נוכל למצוא אותם בתוכנה של הברוקר TradeStation. ניתן גם להפיק נתונים אלו מדוחות החברה:

  1. דו"ח רווח והפסד – מציג מספרים המראים מה עשה העסק, מה היו העלויות שלו ומה נשאר בידו ולכן הוא מציג את המכירות והרווחים.
  2. המאזן  – מציג מראה מה נמצא בבעלות העסק, כמה הוא חייב ומה נשאר בשביל הבעלים ולכן הוא מציג את ההון העצמי.
  3. תזרים המזומנים – מראה כמה מזומנים נכנסו, כמה יצאו וכמה מזומנים נשארו לעסק – ולכן הוא מציג את תזרים המזומנים החופשי.

מסחר בשוק ההון למתחילים. צילום אילוסטרציה pixbay

מסחר בשוק ההון למתחילים

נתונים אלו רובם גם נמצאים בצורה מעובדת באתרים כגון: MSN Money ,Yahoo! Finance ,https://www.google.com/finance ,https://finviz.com/ https://il.tradingview.com/

מסחר במט"ח למתחילים

מסחר במט"ח הוא דרך להרוויח כסף על ידי החלפת מטבעות שונים.

חשוב לדעת כי מסחר במט"ח הוא פעולה של קנייה ומכירה של מטבעות על מנת להרוויח מהמחירים המשתנים.
שוק המט"ח הוא השוק הפיננסי הגדול בעולם עם טריליוני דולרים הנסחרים מדי יום.

למעשה מסחר במט"ח הוא צורה מתקדמת של מסחר במטבעות זרים הכוללת מספר עסקאות של צמדי מטבעות בבת אחת, בדרך כלל עם מרווח זמן קצר מאוד ביניהן.
זוהי דרך להרוויח כסף על ידי החלפת מטבעות שונים. המסחר במטבעות חוץ עצמו מהווה פעולה של קנייה ומכירה של מטבעות על מנת להרוויח מהמחירים המשתנים.
שוק המט"ח הוא השוק הפיננסי הגדול בעולם עם טריליוני דולרים הנסחרים מדי יום. יותר מ-90% מנפח המסחר במט"ח מתבצע על ידי בנקים, תאגידים ומוסדות פיננסיים.

שוק זה אינו מומלץ לסוחרים מתחילים, היות והסטטיסטיקה מראה, שסוחרים בשוק זה מפסידים את כספם בממוצע בתוך 4 חודשים כתוצאה מהמינוף הגבוהה שהם מקבלים מהברוקר.

אזהרת סיכון: אין לראות במידע המפורסם משום המלצה לביצוע פעולות ו/או  ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ ו/או הכוונה ו/או המלצה להשקעה ו/או למסחר מכל סוג שהוא.
כמו כן, המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. המסחר בשוק ההון טומן סיכון רב עד לאיבוד סכום ההשקעה ואינו מתאים לכל אחד.

מסחר במניות למתחילים

רוצים להתחיל לסחור עוד היום? מלאו עכשיו את הפרטים ואתם בדרך למעלה.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן