חוזים עתידיים על סחורות

חוזים עתידיים על סחורות - המדריך המלא

מה זה חוזים עתידיים על סחורות ומה מאפיין חוזים עתידיים מסוג זה?

רגע לפני שנצלול לעומק ונבין מה זה חוזים עתידיים על סחורות, חשוב קודם להבין מהו בכלל חוזה עתידי.
חוזה עתידי הוא נגזרת של מכשיר פיננסי או של סחורה כלשהי, כאשר מהותו היא
לעגן תנאים בהסכם בין שני צדדים (לכן הוא נקרא חוזה), המעוניינים בין היתר, לקבע מחיר של סחורה מסויימת.

אחת הסיבות הנפוצות ליצירת חוזים עתידיים, היא הצורך של הצדדים לוודאות מסויימת הקשורה למחיר שבו תיסחר הסחורה שבגינו נוצר החוזה.

כאשר מדובר על חוזים עתידיים על סחורות, מדובר למעשה על חוזים שעוסקים בסחורות "אמיתיות" לגמרי, מוחשיות. מדובר ברכיב חיוני ביותר בנוף הפיננסי, כזה המאפשר לסוחרים פרטיים ועסקיים לנהל סיכונים ולהעלות ספקולציות לגבי תנועות המחיר העתידיות של חומרי גלם חיוניים, למשל: פולי קפה, סויה, בשר, חלב, אורז, זהב, גז טבעי, נפט והרשימה עוד ארוכה. 

אז איך בעצם המסחר בחוזים עתידיים על סחורות עובד?

ככלל, חוזים עתידיים נסחרים בבורסאות ייעודיות, נפרדות. גם חוזים עתידיים על סחורות נסחרים בנפרד מהבורסאות "הרגילות" בהן נסחרות מניות. כך למשל, אם תרצו לסחור בחוזים עתידיים על תירס, תגלו שהם נסחרים בבורסת CBOT בארה"ב, ואם למשל תרצו לסחור בחוזים עתידיים על חלב או חמאה- תוכלו לסחור עליהם בבורסת CME הנמצאת אף היא בארה"ב.

כמו לחוזים עתידיים אחרים, גם לחוזים עתידיים על סחורות ישנו תאריך פקיעה, למשל אם נחזור לדוגמא של מסחר בחוזה העתידי על התירס (סימולו ZC), הנסחר בבורסת CBOT , תחת קבוצת CME, בבואכם לסחור עליו, תגלו שבכל שנה ישנן 5 מועדי פקיעות, משמע, כל חוזה עתידי תקף לחודשיים.

במהלך הזמן הזה כמובן תוכלו לסחור בחוזה העתידי באופן חופשי, עם פקודות קניה/מכירה וכמובן גם פקודות הגנה, בדיוק כמו במסחר במניות.

כך שאם לדוגמא אתם סבורים שמחירי התירס צפויים לעלות עקב מאורע מסויים או בתקופה מסויימת, אתם יכולים בקלות להיכנס לפוזיציית לונג בחוזה העתידי שעוקב אחר מחירי התירס ולהינות מעליית המחיר, ככל והוא יעלה.

הסחורות בהם ניתן לסחור עם חוזה עתידי

כפי שכבר הוזכר, ישנו מבחר גדול של חוזים עתידיים על סחורות, הנה פירוט לגבי כמה מהנפוצים שבהם:

החוזים העתידיים, אולי בין הנפוצים ביותר הם החוזים העתידים על "הזהב השחור" – הנפט (CRUDE OIL), הנסחרים בבורסת NYMEX תחת קבוצת CME בארה"ב (סימול: CL). חוזים אלו נוצרים לתקופות קצובות, קבועות בכל שנה, ל12 חודשים (הפקיעה היא חודשית). כל חוזה מייצג כמות של 1,000 חביות וכל תנועה מזערית בו שווה 10$ של רווח/הפסד. 

חוזים עתידיים על סחורה נוספת, ששווה זהב, תרתי משמע, הם החוזים העתידיים על הזהב, הנסחרים בבורסת COMEX תחת קבוצת CME בארה"ב (סימול: GC). חוזים אלו נוצרים לתקופות קבועות וקצובות בכל שנה, בחודשים: פברואר, אפריל, יוני, אוגוסט, אוקטובר, דצמבר. כל חוזה מצייג כמות של 100 TROY OUNCES, משמע כ-3.11 ק"ג וכל תנועה מזערית בו שווה 10$ של רווח/הפסד.

עוד סחורה חמה כמעט כמו פופקרן היא התירס. החוזים העתידיים על תירס נסחרים בבורסת CBOT תחת קבוצת CME בארה"ב (סימול: ZC). כפי שכבר הוזכר, חוזים אלו נוצרים לתקופות קצובות, קבועות בכל שנה, בחודשים: מרץ, מאי, יולי, ספטמבר, דצמבר. כל חוזה מייצג כמות של 5000 BUSHELS (כ-176 ליטר) וכל תנועה מזערית בו שווה רווח/הפסד של 12.5$. 

דוגמא לחוזים עתידיים נפוצים נוספים על סחורות, כאלו שאיתם כנראה כמעט כל אחד מאיתנו פותח את הבוקר, הם החוזים על הקפה: נסחרים בבורסה "הבין יבשתית" – ICE (סימול: KC). התקופות הקצובות בהן נוצרים ונסחרים החוזים הן כמו בחוזים על התירס, משמע בחודשים: מרץ, מאי, יולי, ספטמבר, דצמבר. כל חוזה מייצג כמות של כ-17 טון וכל תנועה מזערית בו שווה רווח/הפסד של 18.75$.

חוזים עתידיים על סחורות בזמן אמת:

שיטות עבודה מומלצות למסחר בחוזים עתידיים על סחורות – כי אנחנו במשחק הזה בשביל להרוויח

כמו בכל תחום, גם במסחר בחוזים עתידיים על סחורות ישנן "שיטות עבודה" שניתן לאמץ על מנת לסחור בהם בצורה אפקטיבית יותר, הנה כמה מהן:

  1. מסחר בחוזים עתידיים אשר נעים בקורלציה (בהתאמה):
    ישנם חוזים עתידיים שנעים בהתאמה לחוזים עתידיים אחרים. זה אומר שאם למשל מחירו של חוזה מסויים יעלה, החוזה האחר יעלה אף הוא בהתאמה כלשהי וכך גם לגבי ירידה במחיר. למשל, החוזים העתידיים על הנפט (CL)- לרוב התנועה הכללית שלהם תהיה דיי דומה לתנועה שתתבצע בחוזים העתידיים על המדדים המובילים בארה"ב (ES , NQ). לכן, אם תצליחו למשל לזהות שהסנטימנט בחוזים העתידיים על המדדים הוא חיובי, ככל הנראה תוכלו לזהות הזדמנויות טובות לכניסה לפוזיציית לונג גם בחוזים העתידיים על הנפט.
  2. מסחר בחוזים עתידיים אשר נעים בקורלציה הפוכה:
    בניגוד לאפשרות הקודמת שנכתבה לעיל, ישנם חוזים עתידיים על סחורות שינועו לרוב דווקא בקורלציה הפוכה לחוזים עתידיים אחרים. בפשטות זה אומר שבזמן שחוזים מסויימים יפגינו ביצועים כלשהם לצד מובהק כלשהו, החוזים האחרים יפגינו דווקא ביצועים מובהקים לצד הנגדי. דוגמא לכך תוכלו למצוא במסחר בחוזים העתידיים על הזהב (GC) שפעמים רבות מחירם ינוע לצד ההופכי מזה שבו ינוע מחירם של החוזים העתידיים המובילים על המדדים בארה"ב (NQ, ES), משמע, פעמים רבות כאשר החוזים העתידיים על המדדים יפגינו חוזקה ויעלו, תוכלו למצוא הזדמנויות רבות למסחר בשורט על החוזים העתידיים על הזהב.
  3. מסחר עונתי:
    כפי שכבר נכתב, ישנם חוזים עתידיים הנסחרים על סחורות מוחשיות כמו למשל תירס, סויה וכד'. ידוע שישנם חודשים מסויימים בשנה בהם גידול גידולים חקלאיים מסוג זה זמינים פחות או אפילו אינם זמינים לשיווק כלל ועל כן, בתקופות כאלו, סביר להניח שערך הסחורות האלו יעלה, לאור ההיצע הקיים. יצוין כי במסחר בכלל ובמסחר עונתי בפרט, יש כמובן לקחת בחשבון גם מאורעות גיאופוליטיים, מצב מטבע ומלחמות, שיכולים להשפיע רבות על מצב שוק כזה או אחר.

ספקולציות במסחר בחוזים עתיידים על סחורות - יתרונות וחסרונות

כמו בכל תחום, גם מסחר ספקולטיבי בחוזים עתידיים על סחורות, טומן בתוכו יתרונות וחסרונות, הנה כמה מהם שצריך להכיר:

  • בכל הנוגע ליתרונות, אחד מהבולטים שבהם הוא דרישת בטחונות נמוכה יחסית. משמע, בבואנו לסחור בחוזים עתידיים, לרוב, נוכל להתחיל לעשות כן עם תיק של כמה אלפי דולרים בודדים, ובמקרים מסויימים, לאור האפשרוית הקיימות היום בשווקים, אפשר אפילו להתחיל לסחור עם תיק של כמה מאות דולרים.
  • יתרון נוסף הוא השקיפות שבמסחר בחוזים עתידיים – ככל שזה נוגע במסחר בחוזים עתידיים, היות ומדובר בבורסאות ייעודיות ומפוקחות, המידע המתקבל בהן הוא אמין, אחיד ושקוף כך שכל הסוחרים חשופים אליו, בין אם מדובר במנהל קרן גידור שמבצע פעולות של מליוני דולרים או בין אם מדובר בסוחר פרטי, שניהם יקבלו את אותו המידע.
  • שעות המסחר והנזילות הקיימים במסחר בחוזים עתידיים, אלו בהחלט יתרון, כך שכל סוחר יכול לפעול ולהגיב בשווקים כמעט בכל שעה של היום, ובאופן חופשי מבלי לחשוש למשל שלא תהיה להם האפשרות לפתוח פוזיציית שורט, זאת בניגוד לסוחרי המניות שתלויים בברוקר שלהם במידה וירצו לפתוח פוזיציה כאמור.
  • ישנו גם יתרון נוסף, שיכול לשמש גם כחיסרון במידה ואינו מנוצל נכון- זו התנודתיות. חוזים עתידיים, לאור היותם נגזרים, הזמינים למסחר ברוב שעות היום, פעמים רבות יגלו התנהגות תנודתית. זאת לאור העובדה שלרוב הם יכולים להיות מושפעים מאירועים מקרו-כלכליים וגיאו-פוליטיים. סוחרים מקצועיים רואים בתנודתיות יתרון אדיר, הרי בתקופות תנודתיות ניתן להרוויח לא מעט, אך יחד עם זאת, פעמים רבות דווקא התנודה יכולה לגרום לסוחרים שאינם מיומנים- להפסדים ניכרים.
  • היבט נוסף שניתן אף הוא לפירוש כחיסרון, במידה ותבחרו לסחור בחוזים עתידיים על סחורות רק לשם הספקולציה, הוא פקיעה. נסביר בקצרה שפקיעה היא סיום תוקף החוזה העתידי על אותה הסחורה. בפקיעה, הצדדים אמורים לקיים את ההסכם שעליו נסוב החוזה. לרוב, חוזים עתידיים על סחורות מערבים פקיעה פיזית. זה אומר שסוחר שיחזיק בפוזיציה בחוזה עד לפקיעה, מסתכן בכך שיאלץ לקבל לידיו את הסחורה שבגינה היה בפוזיציה.
    במילים פשוטות, אם החזקם עד לפקיעה פוזיציה, קיימת אפשרות שתצרכו לקבל לידיכם פיזית את הסחורה (דבר שיכול לגרור אחריו הוצאות שילוח, אחזקה וכו'), מה שיכול לגרום להוצאות לא מבוטלות. על כן, כדי למזער את הסיכון, בדקו תמיד מה מועד הפקיעה של החוזה שעליו תבחרו לסחור וכן ודאו שאינכם מחזיקים בפוזיציה עד למועד הפקיעה

גידור חוזים עתיידים על סחורות

דרך מעולה לשמור על השקעות ארוכות טווח וקצרות כאחד, היא שימוש בחוזים עתידיים על סחורות ככלי לגידור.

האפשרות ה"פרימיטיבית" ביותר, זו שלשמה נוצרו החוזים הללו היא לגדר סיכון אפשרי של ירידת מחיר בסחורה מסויימת. כך למשל, חלקאי שמחזיק בשדות בהן הוא מגדל פולי סויה ומתפרנס ממכירת הפולים למשווקים שונים, יכול למשל להיכנס לפוזיציית שורט בחוזים העתידיים העוקבים אחר מחירי פולי סויה, זאת כדי לבטח את עצמו מפני מצב של ירידות מחירים בשוק הזה, כך שגם אם יקרה מצב בו המחירים ירדו, הוא ירוויח מעצם החזקת פוזיציית שורט (בה מרוויחים דווקא מירידה במחיר).

דוגמא נוספת, הנוגעת כמעט לכל אדם, גם אם הוא לא מחזיק בסחורה פיזית כלשהי, אלא בתיק השקעות למשל- זה לסחור בחוזים העתידיים "הפועלים" בקורלציה הפוכה לשוק המניות. למשל – החוזים העתידיים על הזהב, שלרוב ערכם יעלה בעתות בהן שווקי המניות חווים משברים.

מסחר בחוזים עתידיים עם Elite platforms – נציגות התמיכה של TradeStation בישראל

Elite Platforms מציעה את האפשרות למסחר בחוזים עתידיים על סחורות באמצעות TradeStation – ברוקר בין לאומי, בעל וותק של יותר מ-40 שנה ומפוקח על ידי רגולציה אמריקאית. 

פלטפורמת TradeStation עטורת הפרסים, כוללת בתוכה מגוון כלים מקצועיים באמצעותם תוכלו לסחור באופן מקצועי בחוזים עתידיים על סחורות, תוך שימוש בפקודות פשוטות ומתקדמות כאחד וקבלת מידע שוק ברזולוציה מירבית. 

העמלות המשולמות במסחר בחוזים עתידיים באמצעות TradeStation הן מהנמוכות ביותר כיום בשוק, מה שהופך את המסחר לריווחי אפילו יותר.

מעוניין להתחיל לסחור ולהשקיע בחוזים עתידיים על סחורות? פתח חשבון מסחר  והצטרף אלינו היום ותתחיל להנות ממערכת המסחר העצמאי בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.
$1.5
 עמלת ברוקר לחוזה עתידי מיני או רגיל, 50 סנט עמלת ברוקר לחוזה עתידי מיקרו

חוזים עתידיים על סחורות
דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן