סטארטאפים – 3 סיבות לנפילת בנק ההייטק וממה צריך להיזהר?

סטארטאפים – 3 סיבות לנפילת בנק ההייטק וממה צריך להיזהר?

סטארטאפים – 3 סיבות לנפילת הבנק של ההייטק. וממה צריך להיזהר בעתיד?

בנק סיליקון ואלי (SVB), הבנק שבו סטארטאפים תעשיית ההיטק ניהלו את כספם, קרס בסוף השבוע שעבר ויש כמה דגלים אדומים שחובה היה לזהות אותם

סטארטאפים, סיליקון ואלי, הייטק
ב

נק סיליקון ואלי (SVB) היה כבד-משקל בזירת הסטארטאפים ו- ההייטק בארה"ב, כמעט מחצית מהלקוחות שלו היו סטארטאפים בתחום הטכנולוגיה ומדעי החיים.

מה קרה שם? על רקע המצב הכלכלי בעולם, לאחרונה העסקים האלה שורפים את רזרבות המזומנים שלהן כדי להישאר עם הראש מעל המים – וזה אומר שמאגר ההפקדות של הבנק פשוט החל להצטמצם באופן משמעותי. הבנק מהר מאד הבין שהוא בבעיה והגיב עם רעיון מובן מאליו: למכור אג"ח כדי לגייס מזומנים. הבעיה היא שהבנק SVB)) קנה את האג"ח האלה כשהטכנולוגיה הייתה בשיא שלה, וככל שהריבית עלתה, הערך שלהן צנח. והתוצאה הסופית הייתה הפסדים כבדים לבנק.

המצב הזה עורר דאגות בקרב הלקוחות שחששו מכך שהמזומנים של הבנק אוזלים, והמניות צנחו – וכשמכירת מניות במטרה לתקן את המאזן של הבנק נכשלה גם היא, כבר היה מאוחר מידי ובנק סיליקון ואלי נפל לידי הרגולטורים.

סטארטאפים, סיליקון ואלי, הייטק
מניית בנק סיליקון ואלי, צניחה של כ-60%, גרף מאת TradingView

3 סיבות לקריסת בנק סיליקון ואלי (SVB), שבו נוהלו כספי הסטארטפים ומגזר ההייטק

  • מאגר ההפקדות של הבנק החל להצטמצם באופן משמעותי עקב המצב הכלכלי
  • קניית אג"ח כשהטכנולוגיה הייתה בשיא שלה
  • ירידת שווי אג"ח ולכן ירידת ערך בטחונות הכספים עקב עליית הריבית

השקעה היא פעולה אשר מתוך ניתוח יסודי מבטיחה ביטחון כספי ותשואה משביעת רצון. פעולות שאינן מתאימות לדרישות אלו הן ספוקלטיביות. (בנג'מין גרהאם)

ריצה אל הבנק שבו סטארטאפים ומגזר ההייטק ניהלו את כספם – Bank run

גם אם איכשהו הבנק הצליח במידה מסוימת לגייס מזומנים, כנראה שהכתובת כבר הייתה על הקיר בכל הקשור למצב בנק: ההפסד הראשוני של הבנק הפחיד את הלקוחות, הסטארטאפים ואת חברות הון סיכון שהמליצו לחברות לשקול למשוך מזומנים מהבנק.

ומה קורה כאשר הלקוחות מודאגים? כולם מנסים למשוך את המזומנים שלהם בו-זמנית, וכך מתקבל מה שנקרא בשפה המקצועית 'ריצה אל הבנק' קלאסית מול העיניים (Bank run*). וכפי שכבר הבנתם, אם כן, בנק הסטארטאפים, סיליקון ואלי סיים ככישלון הבנק השני בגודלו של ארה"ב אי פעם.

(Bank run  – 'ריצה אל הבנק' מתרחשת כאשר לקוחות רבים מושכים את כספם מהבנק, מכיוון שהם מאמינים שהבנק עלול להיכשל בעתיד הקרוב).

האם ההיסטוריה חוזרת על עצמה או רק מתחרזת?

המהומה הזו סביב קריסת הבנק גרמה לגלים גבוהים, עבור הסטארטאפים ובתחום הפיננסים. היה חשש מהדבקה, כאשר ארבעת הבנקים הגדולים בארה"ב השילו ביחד יותר מ-50 מיליארד דולר בשווי שוק בימים האחרונים. יש לזכור שלתעשיית הבנקאות בארה"ב יש יותר מ-600 מיליארד דולר במה שנקרא הפסדים על הנייר – כאלה שמתממשים רק כשהם נמכרים, ממש כמו איגרות החוב של SVB.

יחד עם זאת, אפשר להירגע כי ההערכות הן שהבנקים המובילים באמריקה לא באמת צפויים ליפול: באופן יחסי, יש להם הרבה פחות השקעות 'דומות מידי' שמעוררות דאגה כמו בבנק סיליקון ואלי, שמתמחה בסטארטאפים ובמגזר ההיטק וזה אומר שהם הרבה יותר בטוחים.

סטארטאפים, סיליקון ואלי, הייטק

בינתיים, רגולטורים עבדו קשה כדי להחזיר את האמון בבנקים

בהצהרה משותפת, משרד האוצר, הפד ותאגיד ביטוח הפיקדונות הפדרלי אמרו שכל הפיקדונות, מבוטחים ובלתי מבוטחים, יהיו זמינים למפקידים בבנק סיליקון ואלי, כך שגם הסטארטאפים ומגזר ההייטק יכולים להיות רגועים. הפד גם דאג למימון נוסף עבור בנקים זכאים כדי שיוכלו לתת מענה לצורכי המפקידים. תוכנית המימון מאפשרת למלווים לקחת הלוואות של עד שנה כדי להתמודד עם בעיית הנזילות, עם בטחונות כולל אג"ח וניירות ערך מגובי משכנתאות.

בנוסף, הנשיא ג'ו ביידן פרסם הודעה מאוחרת ביום ראשון שאמרה שהאמריקאים יכולים להיות בטוחים שפקדונות הבנקים שלהם יהיו שם כשהם יצטרכו אותם. ואף הצהרות על האופן שבו ארה"ב שומרת על מערכת בנקאית עמידה.

כרגע, ממשלות ורגולטורים ברחבי העולם מתאמצים להעריך את הנזק הפוטנציאלי שנגרם כתוצאה מהכשל של בנק סיליקון ואלי. יש לומר שההשפעה הבינלאומית נראית מוגבלת לעת עתה, אך זה לא מונע מהשווקים הגלובליים לרדת למטה.

שיעור בהשקעות מקריסת בנק סיליקון ואלי, הבנק שכספי סטרארטאפים ומגזר ההייטק מושקעים

"הנתיחה שלאחר המוות" של הבנק נמצאת כעת בעיצומה, וכבר מתבררים כמה לקחי השקעה מהקריסה של בנק עמק הסיליקון, אך יש אחד שבולט מכל האחרים: הריכוזיות של בנק שמתמחה בסטארטאפים ובמגזר ההייטק. לא ברור איך בסיס הלקוחות המאוד מרוכז של הבנק, עם כל כך הרבה לקוחות שמגיעים מאותה תעשייה נעלם מעיניהם של כולם.

ובכל אופן, כמשקיע, מאד חשוב לעשות הערכה של מידת ריכוז הלקוחות של חברות כחלק  מניתוח סיכון ההשקעה. למשל, אם אתה נוקט בסגנון השקעה ששם דגש על האיכות, כלומר, דואג לרכוש חברות צמיחה יציבות, צפויות יותר ורווחיות, ברור לך שבדיקת ריכוז הספקים והלקוחות של החברה בה אתה משקיע אמורה להיות בראש רשימת הצ'ק ליסט שלך. סביר להניח שאתה גם יודע שככל שזה יותר מגוון, כך טוב יותר. אף אחד לא רוצה להסתכן עם חברה שנתונה לחסדי לקוחות או ספקים דומיננטיים מידי שעלולה להיות להם השפעה גורלית על מצב החברה.

אמנם יש מקרים שבהם ייתכן מצב בו אין לחברה ברירה. למשל, לחברות הקשורות לתעשייה המייצרת ציוד מיוחד. במצב בו ריכוזיות בתעשייה היא בלתי נמנעת, חברות מנסות להגביל את החשיפה שלהן ללקוח אחד. כמשקיע, חשוב להקפיד על הנתונים הסטטיסטיים הללו. הם נמצאים בדרך כלל בסעיף הסיכונים של הגשות השנתיות של החברה, כך שלא קשה למצוא אותם.

ממה צריך להיזהר בהשקעות בגוף שממוקד במגזר אחד של סטארטאפים והייטק?

כלל אצבע הוא להיזהר במיוחד אם לקוח אחד מייצג יותר מ-10% מהמכירות של החברה. אותו דבר כשמדובר בעסקים הפונים לצרכנים, כמו בנקים. בבנקים לקוח בודד לא צפוי להוות סכנה עבורם מבחינת כמות הכנסה שהוא מפקיד אצלו, אבל אשכולות של לקוחות דומים, כמו הסטרארטאפים ומגזר ההייטק, צריכים להוות סיבה לדאגה משום שסביר להניח שהם יושפעו מאותם גורמים כאשר זעזוע בלתי צפוי כלשהו ידפוק בדלת.

לסיום, נראה שבסיס הלקוחות המרוכז מאוד של בנק סיליקון ואלי היה דגל אדום מתנופף גדול. דגל אדום נוסף הוא שאלת בועת הסטארטאפים הטכנולוגיים ומגזר ההיטק– האם לא העריכו שחלק מאותם הסטארטאפים הממומנים עשויים להיכנס לצרות? אך זה כבר דיון אחר.

כדי להבין יותר את התחום ומה קורה עם קריסת בנק סיליקון ואליוההשפעות על סטארטאפים ומגזר ההיטק שווה לכם גם לקחת קורס בתחום ולפתוח חשבון מסחר בברוקר טריידסטיישן.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של מניות המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לנקוט בגישה ביקורתית ולעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

הצטרף אלינו היום ותהנה מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

גילוי נאות: מאמר זה מיועד למטרות חינוכיות בלבד. אף אחת מהדוגמאות לא צריכה להיחשב כהמלצות מסחר.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן