מה זה איגרות חוב (אג"ח) ולמה הן הפכו אטרקטיביות

מה זה איגרות חוב (אג"ח) ולמה הן הפכו אטרקטיביות

מה זה איגרות חוב (אג"ח) ולמה הן נראות פתאום כל כך טוב?

יחס הסיכון/סיכוי בהחזקת אג"ח ארוכות נראה אטרקטיבי במיוחד – וזה מושך את תשומת הלב של מנהלי נכסים גדולים וקרנות גידור

איגרות חוב (אג"ח) הן סוג של חוב, כסף שחייבים למישהו. הן מונפקות על ידי ממשלות או חברות, וכשאתה קונה אחת, אתה בעצם מלווה כסף לאותו גוף (בדרך כלל תאגיד, עירייה או ממשלה) בתמורה לתשלומי ריבית תקופתיים והחזרת סכום הקרן בתאריך הפירעון של האג"ח.

יש מבחר סוגי אגרות חוב אג"ח, נציין את חלקן:

אגרות חוב ממשלתיות  כמו אג"ח אוצר: שמונפקים על ידי משרד האוצר של ארה"ב, אלו נחשבות בעלות סיכון נמוך והן בעלות גיבוי באמונה ובאשראי מלאים של ממשלת ארה"ב. או איגרות חוב עירוניות שמונפקות על ידי ממשלות או הסוכנויות שלהן למימון פרויקטים ציבוריים.

אגרות חוב קונצרניות: מאפשרת לחברות ללוות כסף מהציבור כתחליף לקבלת הלוואה מהבנק, לטובת פרויקטים שונים, פיתוח מוצרים חדשים ועוד. בהשוואה לאג"ח ממשלתית, הסיכון בהשקעה באג"ח קונצרני הוא גבוה יותר כי קים סיכון שהחברה תגיע למצב של חדלות פרעון ולא תוכל לעמוד בהתחייבויות שלה למשקיעים.

איגרות חוב תמידיות: איגרות חוב ללא תאריך פירעון, הן משלמות ריבית ללא הגבלת זמן. עם זאת, למנפיק יש בדרך כלל אפשרות לפדות את איגרות החוב במחיר שנקבע מראש.

איגרות חוב צמודות: הן מאופיינות בכך שתשלומי הריבית או ערך הקרן צמודים למדד מסוים, כגון אינפלציה או מדד המחירים לצרכן. יש עוד…. אגרות חוב עם תשואה גבוהה או זבל, איגרות חוב בינלאומיות,  איגרות חוב ממשלתיות זרות, אג"ח תאגידיות זרות, איגרות חוב להמרה, איגרות חוב אפס ועוד.

כששוקלים השקעה באג"ח, חשוב להעריך גורמים כמו סיכון אשראי, סיכון ריבית וכמובן את הסביבה הכלכלית ברמת המאקרו. משקיעים עשויים לגוון את החזקות האג"ח שלהם כדי לנהל סיכונים ולהשיג איזון לתיק.

כפי שהבנתם, מדובר בנושא מורכב ורחב ועל כן בכתבה זו נתמקד באג"ח ממשלתיות.

ממשלות מנפיקות אג"ח כדי לגייס כסף להוצאות תשתיות, מלחמות, או פשוט כדי להחזיר את הריבית על ההלוואות שלהן. כאמור, שמשקיע קונה איגרת חוב, הוא בעצם מלווה כסף ובתמורה הוא מקבל ריבית לתקופה מסוימת. בנוסף, כאשר האג"ח הגיעה לתאריך הפידיון שלה, הוא מקבל בחזרה גם את ההשקעה הראשונית שלו. איגרות חוב ממשלתיות יכולות להציע ביטחון, גיוון ותשואה עקבית – וזו הסיבה שהן נתפסות לעתים קרובות כחיוניות ליצירת תיק השקעות מאוזן.

רק לאחרונה פידליטי, בלאקרוק וענקיות אחרות של וול סטריט כולן אומרות שהצד "40" של תיק ה-60/40 הקלאסי (שזה 60% במניות ו-40% באג"ח) מתחיל להיות הרבה יותר הגיוני ברמות הנוכחיות.

מה מניע את מחירי האג"ח?

איגרות חוב ממשלתיות מונפקות כל הזמן. משרד האוצר האמריקאי, למשל, מוציא מכרזי אג"ח חדשות מדי כמה ימים (ראה פירוט כאן), עם תאריכי פדיון שנעים בין ארבעה שבועות ועד 30 שנה.

התשואה של אג"ח חדשה נקבעת כשהיא נמכרת לראשונה במכירה פומבית, כשמשקיעים מגישים הצעות על סמך ריבית היעד של הבנק המרכזי באותה תקופה. עקרונית, ככל שהמועד ארוך יותר, כך המשקיעים דורשים תשואות גבוהות יותר. הסיבה לכך היא שאין לאף אחד מושג מה יהיה או יתרחש בעולם בעוד 30 שנה, כך שאם המשקיע צריך להמר על היציבות של ממשלת ארה"ב לטווח ארוך יש בזה יותר סיכון ולכן משקיעים צריכים לקבל פיצוי על הסיכון הזה עם תשואה גבוהה יותר.

ברגע שהאג"ח נמצאות בידי המשקיעים הן מתחילות להיסחר בשוק וכאן זה מתחיל להיות מעניין אז הישארו איתנו. המחירים שלהם בשוק נעים על סמך גורמים מאקרו-כלכליים. אחד המניעים העיקריים הוא שיעור הריבית. כמובן כפי שציינו, עליית הריבית נוטה להשפיע בצורה הפוכה:

ירידת ריבית = מחירי אג"ח גבוהים = תשואות אג"ח נמוכות יותר

ריבית עולה = מחירי אג"ח נמוכים = תשואות אג"ח גבוהות יותר

דבר מעניין נוסף הוא שלמעשה, המחירים נוטים לזוז לפני שהדברים קורים בפועל – כך שמחירי האג"ח משקפים לנו לעתים קרובות מה המשקיעים חושבים שיקרה לצד שיעורי הריבית. זה גם מסביר למה ירידה בריבית לא תמיד מובילה לתשואות נמוכות יותר.

גורם מניע נוסף היא האינפלציה

האינפלציה מזיקה לאג"ח, כי היא הופכת את תשלומי הריבית וההחזר על הפירעון שלהן לשווים פחות לאורך זמן. כך שכשהריבית יורדת, מחירי אג"ח לטווח ארוך עלולים לרדת כאשר המשקיעים דורשים תשואה גבוהה יותר כדי לפצות אותם על אי הוודאות, זה מהווה גורם אטרקטיבי מבחינת משקיעים.

באופן כללי ניתן לומר שאג"ח הן השקעה פופולרית ביותר בתקופות של האטה כלכלית. הן פחות פופולריות בתקופות שהכלכלה פורחת – בתקופה זו בדרך כלל המניות מציעות תשואות פוטנציאליות טובות יותר.

למה איגרות חוב נראות פתאום כל כך טוב?

איגרות החוב לא ממש עשו את העבודה שלהן בשנתיים האחרונות. כלומר, הן בעיקר פעלו כגידור כי איגרות החוב עלו וירדו עם המניות. אבל עכשיו, אחרי הירידה העצומה במחירי האג"ח (ועלייה בתשואות), הם מתחילות להציע קצת ערך אמיתי. ויש כמה גורמים שמוצגים כסיבות להעלאת הריבית באיגרות החוב הארוכות יותר: גירעונות ארה"ב, אינפלציה מתמשכת, הדולר האמריקני ועוד.

במילים אחרות, התשואות הצפויות מתקרבות עכשיו או אפילו עולות על התשואות ההיסטוריות של מניות. ובגלל זה, לראשונה מזה שנים רבות, קרנות גידור ומנהלי נכסים שמים עין על איגרות חוב.

מדוע הסיכון/סיכוי לאג"ח כל כך אטרקטיבי עכשיו?

כולנו ראינו מהלך של עליית בתשואות וירידה במחירים. (זוכרים? תשואות האג"ח עולות ככל שהמחירים שלהן יורדים). הסיכון/סיכוי באגרות חוב ארוכות השתפר. המשמעות היא שהפוטנציאל שיש לעליה במחירי האג"ח במהלך של ירידה בתשואות יותר גדול מהמהלך הפוטנציאלי של עליית התשואות. למעשה, פרופיל הסיכון-סיכוי כאן לא נראה כה טוב כבר יותר מעשור. בקיצור, אם מסתכלים על אג"ח ארה"ב הארוכות יותר. אפשר לראות שהסיכון/תגמול נראה נוח מאד.

דירוג האשראי של הממשלה שמנפיקה את האג"ח

כדאי להסתכל על דירוג האשראי של הממשלה המנפיקה את האג"ח. יש פחות סיכון כשמדובר בכלכלות גדולות כמו ארה"ב, בריטניה או גרמניה, אבל אם משקיעים באזורים חלשים יותר צריכים להיות מודעים לסיכונים או הסיכויים לקבל את הכסף שלך בחזרה. זה נכון במיוחד לגבי שווקים מתעוררים. הדירוגים מורכבים על ידי סוכנויות, שכולן משתמשות בסולמות שונים – תוכלו למצוא אותם כאן – נא לגלול למטה כדי לראות את הטבלה.

דירוגי אשראי מקור ויקיפדיה
דירוגי אשראי מקור ויקיפדיה

איך להשקיע באיגרות חוב?

דרך קלה לקנות אג"ח היא באמצעות הברוקר שלך – וזה גם המקום למסחר בשוק. לא כל הברוקרים מציעים מסחר באג"ח, אבל עם אלה שכן, אפשר לקנות ולמכור בדיוק כמו שעושים עם מניות.

אפשרות נוספת היא להשקיע בקרן אג"ח – היא כוללת מגוון אג"ח שונות. תעודת ה-iShares Short Treasury Bond ETF, למשל, משקיעה באג"ח ארה"ב שמגיעות לפידיון תוך פחות משנה, בעוד ש-iShares 20+ Year Treasury Bond ETF מאפשרת לך להשקיע באג"ח ארוכות טווח. אך חשוב לדעת שהשקעה באמצעות קרן אמנם מגוונת את תיק ההשקעות שלך, אבל גם כוללת סיכון משמעותי בהשוואה לקניית איגרות חוב בודדות. לקרן אין תאריך פירעון, והמנהלים שלה נוטים למכור את איגרות החוב לפני הפירעון. זה אומר שבניגוד לקניית אג"ח בפועל, שבה ההשקעה הראשונית שלך תמיד בטוחה יחסית, לקרן אג"ח יש פוטנציאל להפסד כספי.

לסיכום,

  • אג"ח ממשלתיות יכולות להציע ביטחון, גיוון ותשואה עקבית – וזו הסיבה שהן נתפסות לעתים קרובות כחיוניות ליצירת תיק השקעות מאוזן.
  • ריבית גבוהה יותר, אינפלציה וסיכון מוגבר מורידים את מחירי האג"ח – מה שאומר שתשואות האג"ח עולות.
  • תשואה לפדיון, משך זמן ודירוג אשראי הם שלושה דברים מרכזיים שיש לקחת בחשבון בעת הערכת אג"ח.
  • אפשר לקנות אג"ח ישירות מהמנפיקים הממשלתיים או מהברוקר שלך ולסחור בהן בשוק או להשקיע בקרנות אג"ח. כך או כך, האחוז הפוטנציאלי של אג"ח מהתיק הכולל שלך תלוי בגורמים שונים.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי,  כולל קניה/מכירה/החזקה של אגרות חוב המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

מעוניינים להשקיע באגרות חוב? הצטרפו אלינו היום ותתחיל להנות ממערכת מסחר עצמאי בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן