הריבית בארה"ב – איך הורדת ריבית תשפיע על השוק

הריבית בארה"ב – איך הורדת ריבית תשפיע על השוק

הורדת הריבית בארה"ב – נשמע נהדר, אך יש כמה תרחישים אפשריים

ריבית בארה"ב

השאלה היא לא "אם" אלא מתי" הפד יתחיל להוריד את הריבית. בשבוע שעבר כל 19 פקידי הפדרל ריזרב העריכו שהבנק המרכזי יוריד את הריבית לפחות פעם אחת בשנה הקרובה

נפתח בשאלה מה הסיבה שהפד חושב שיש מקום להוריד את הריבית ב-2024? השאלה לגבי הורדת הריבית הפכה מהשאלה של "אם" ל- "מתי" כי למעשה, בשבוע שעבר כל 19 נציגי הפדרל ריזרב (חוץ משניים) העריכו שהבנק המרכזי יוריד את הריבית לפחות פעם אחת בשנה הקרובה בעוד רוב נציגי הפד מאמינים שיהיו בסך הכל שלוש הפחתות ריבית ב-2024.

הם יישמו את הצעדים שלהם בעתיד בהתאם לביצועי הכלכלה, או אם להשתמש במילים שלהם – הם יבחנו את "מכלול הנתונים" ויקבלו החלטות. לדוגמה, אם האינפלציה תהיה הרבה יותר חמה ממה שגורמים רשמיים מצפים, במקום להוריד את הריבית הפד עשוי לבחור להשהות או להעלות את הריבית.

אבל אם רוב התחזיות של נציגי הפד יתבררו כנכונות והבנק המרכזי אכן יתחיל להוריד את הריבית בשנה הבאה, מה תהיה ההצדקה לכך?

כשבוחנים לאחור את הורדות הריבית האחרונות, מוצאים שבדרך כלל הסיבה היא סכנה כלשהי לכלכלה.

2020 – במגפה האחרונה הפד נקט בצעד חסר תקדים של הורדת הריבית ב-1.25%, מה שהביא את הריבית לרמות קרובות ל- אפס. הפד הסביר שהקיצוצים האלה נדרשים כדי להתמודד עם הסכנות שהוירוס מציב לכלכלה.

2019 – לפני המגיפה, הפד הוריד את הריבית ברבע אחוז כשמלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין התחממה בגלל אי ודאות במדיניות הסחר.

שני המקרים האחרונים של הורדת ריבית מדגישים שתי סיבות עיקריות לכך שהפד מוריד את הריבית: כשמשהו משתבש בכלכלה כמו שקרה עם הורדות הריבית שהחלו ב-2007, 2001 ו-1990, שסימנו את תחילתם של מיתונים שונים. או שהוא מוריד בתגובה לנתונים שמצביעים על כך שהכלכלה מאבדת כוח, או לאחר אירועים כמו 11 בספטמבר שההערכה הייתה שיש סיכוי שהאירועים האלה יצרט חולשה בכלכלה כולה.  הפעם אם הפד יוריד את הריבית בשנה הבאה, זה לא בהכרח אומר שהסיבה היא סיכון מיידי של מיתון אלא כי האינפלציה התקרבה ליעד של 2% של הבנק המרכזי.

אם כן, לאחר שבשבוע שעבר הפדרל ריזרב הודה שסיים להעלות את הריבית ועכשיו הוא מביט קדימה לקראת הורדות הריבית, המשקיעים כמובן התלהבו מהתחזיות החדשות האלה והעיפו את השווקים למעלה. בנוסף, הם מהמרים על הורדת הריבית של 1.5% עצום ב-2024, כבר החל מחודש מרץ. והם קונים נכסים מכל הבא ליד, מתדלקים עליות במניות ובאג"ח, מתוך ההנחה ששיעורי ריבית נמוכים הופכים את תזרימי המזומנים העתידיים למושכים יותר כיום.

אבל למרות שהורדות הריבית מייצרות באזז רציני בקרב משקיעים, שום דבר לא בטוח ואי הוודאות עדיין קיימת ואכן, יש מלכוד: 

בדרך כלל הפד לא מוריד ריבית כשנתון הליבה של מדד המחירים לצרכן כלומר האינפלציה הכוללת ללא מחירי המזון והאנרגיה – יותר גבוהה משיעור האבטלה. אפשר לראות בתרשים הבא שרוב הנקודות נמצאות מתחת לקו המקווקו, וזה אומר שהפד הוריד את הריבית רק כשרמת האבטלה הייתה גבוהה מהאינפלציה. הנקודות המעטות האלה מעל הקו המקווקו מייצגות תרחישים קיצוניים יותר: הדרמה של מיתון (כמו ב-69, 74, 80 ו-81) או בעיצומה של מלחמה (סימן 42').

הפד מפחית את הריבית לעתים רחוקות כשמדד המחירים לצרכן הליבה גבוה משיעור האבטלה. מקור BofA
הפד מפחית את הריבית לעתים רחוקות כשמדד המחירים לצרכן הליבה גבוה משיעור האבטלה. מקור BofA

כרגע, מדד הליבה עומד על 4% ושיעור האבטלה עומד על 3.7%, כך שהדברים עדיין לא פועלים לפי התסריט הרגיל.

אז התרשים מרמז לנו על שלושה תרחישים פוטנציאליים אחרי הורדת הריבית:

התרחיש הראשון מדבר על "נחיתה רכה": דמיינו לעצמכם את מדד המחירים לצרכן הליבה יורד יפה מתחת לשיעור האבטלה הנמוך ממילא, ונותן לפד אור ירוק להפחית את הריבית. זה תרחיש שבו הכל מתיישב ומסתדר לו בצורה מושלמת.

התרחיש השני מדבר על "נחיתה קשה": מדד המחירים לצרכן הליבה אכן יורד מתחת לאבטלה – מה שמאפשר לפד לקצץ אבל רק בגלל שהאבטלה צומחת. התפנית הבלתי צפויה הזו תצית מחדש את חששות למצב של מיתון, ותכביד מאד על השיא הנוכחי שבו נסחר שוק המניות.

התרחיש השלישי מדבר על מצב בו מדד המחירים לצרכן הליבה נשאר בעקשנות מעל שיעור האבטלה, והפד מתעכב עם הורדת הריבית. זה התרחיש הקלאסי שבו "החדשות הטובות הן למעשה חדשות רעות" וזה משהו שיערער את הסנטימנט של משקיעי מניות ואג"ח כאחד, כי הם בונים על הורדות הריבית הללו שאמורות להקפיץ את מחירי הנכסים.

על איזה תרחיש המשקיעים בונים?

נראה שהמשקיעים כרגע שמים הכל על התרחיש הראשון. אם זה יתממש, מניות שעדיין לא חוו הראלי השנה – כמו חברות קטנות וכאלה עם מאזן חלש יותר, עשויות להפגין ביצועים, כי יש להן עוד מקום להדביק את הפער.

אבל, כשהשוק מתעלם משתי התרחישים האפשריים האחרים, קצת זהירות עשויה להיות צעד נבון. אולי זה יהיה חכם לפזר זהב ואג"ח אוצר לתיק ההשקעות, מה שאמור להועיל לטובה לתיק ההשקעות אם הכלכלה תיכנס ללחץ באופן בלתי צפוי. ולגבי סחורות – הן יכולות להיות בחירה חכמה אם האינפלציה אכן תמשיך להיות גבוהה יותר מרמת האבטלה והפד לא ימהר להפחית את הריבית.

לסיום, השקעה היא כמו משחק הסתברויות. כשכולם בונים על תוצאה אחת, זה הזמן המושלם להגן על עצמך מפני הפתעות שהשוק עשוי להטיל עליך.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע רכישה/מכירה/החזקה של זהב, סחורות או כל נייר ערך אחר המוזכר בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

מעוניינים לבצע מסחר בשוק ההון? הצטרפו אלינו היום ותתחילו להנות ממערכת מסחר עצמאי בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן