החודש הטוב ביותר של שוק האג”ח מזה 40 שנה

החודש הטוב ביותר של שוק האג”ח מזה 40 שנה

החודש הטוב ביותר של שוק האג”ח מאז שנות ה-80 מעורר עליות בנכסים רבים

אג"ח

הירידה האחרונה בתשואות מדרבנת ראלי במניות, אשראי ובשווקים מתעוררים כשברקע המשקיעים רואים סיכוי לרווחים נוספים כשקיצוצי הריבית מצד הפד נראים באופק

בשנה שבה כמעט כלום לא עבד כמו שצריך בשוק האג"ח האמריקאי, נובמבר התברר כחודש שיכול להיכנס לספר השיאים של אג"ח.

לאחר 11 העלאות ריבית מאז מרץ 2022, הפד החזיק בריבית יציבה בפגישה שנייה ברציפות, והשאיר את הריבית שלו בשיא של 22 שנים של 5.25-5.5%. בעוד שהבנק המרכזי השאיר אפשרות להעלאה נוספת אם מאבקו המוצלח באינפלציה יתקע מסיבה כלשהי. הוא הודה שהעלייה החדה האחרונה בתשואות האוצר מפחיתה את הצורך להעלות את הריבית שוב. זה מצביע על כך שהפד עשוי לסיים עם מחזור ההידוק המוניטרי האגרסיבי ביותר שלו מזה כמעט חצי מאה והמשקיעים מצידם מעריכים שלא נראה עליות נוספות.

זה הוביל את המשקיעים להעלות בטירוף את מחירי אג"ח האוצר, מה שגרם לחודש הטוב ביותר מאז שנות ה-80 והצית עלייה חזקה בשווקים בכל הנכסים, החל ממניות ועד אשראי שווקים מתעוררים. אפילו מטבעות קריפטוגרפיים לא ברורים, מסוג הנכסים הספקולטיביים, בעלי סיכון גבוה, שנאבקו כשהתשואות זינקו, רשמו רווחים גדולים.

לאותם משקיעי אג"ח שכבר התכוננו לשנה שלישית ברציפות של הפסדים המהווה רצף חסר תקדים, הראלי הזה היה נחוץ מאוד. מדד בלומברג ארה"ב המצטבר החזיר 4.9% החודש כאשר התשואה על האג"ח ל-10 שנים, מדד הייחוס לכל דבר, מהלוואות לדירות ועד חוב תאגידי, ירדה ביותר מ-0.65% ל-4.26%.

אגרות חוב ממשלתיות של ארצות הברית לשנתיים, עשר ושלושים שנה
אגרות חוב ממשלתיות של ארצות הברית לשנתיים, עשר ושלושים שנה. גרף מאת TradingView

האם הראלי בשוק האג"ח ימשך גם בדצמבר וב- 2024?

השאלה אם הראלי הזה ימשך גם בחודש דצמבר ולאחר מכן ב- 2024 תלוי בכמה גורמים משמעותיים: נצטרך להמשיך לראות סימנים לכך שהכלכלה והאינפלציה מואטות ושהפדל ריזרב סיים להעלות את הריבית. בינתיים אנו רואים נתונים המצביעים על כך שהאינפלציה יורדת, ובמקביל היא לא פוגעת יתר על המידה בצמיחה.

חשוב לשים לב שזו גישה יונית, כלומר, היא מתעלמת מהאפשרות שעדיין לא ראינו עד הסוף את ההשפעות של עליות הריבית שעלולות להגיע מאוחר יותר (כן, יש עדיין מי שטוען שיש להיזהר ושלא בטוח שיצאנו לגמרי מהסבך). אך בכל אופן, משקיעים רבים כן מצפים להורדת הריבית בארה"ב ומתמחרים כעת כ-1.15% של הקלות במדיניות לשנת 2024, כשהקיצוץ הראשון צפוי להיות בסביבות חודש מאי. למשל, המשקיע המיליארדר ביל אקמן אמר לאחרונה שהוא מצפה שהפד יפעל אפילו מוקדם יותר, ואמר כי הקיצוצים בריבית עשויים להגיע כבר ברבעון הראשון של 2024.

כזכור, אחד הגורמים המניעים היא הריבית והאינפלציה, כלומר, שכשהריבית יורדת, מחירי אג"ח לטווח ארוך עלולים לרדת כאשר המשקיעים דורשים תשואה גבוהה יותר כדי לפצות אותם על אי הוודאות וזה מהווה גורם מאד אטרקטיבי מבחינת משקיעים. כפי שכבר אמרנו, עליית הריבית נוטה להשפיע בצורה הפוכה:

כשהריבית יורדת > מחירי אג"ח עולים > תשואות אג"ח יורדות

כשהריבית עולה > מחירי אג"ח יורדים  > תשואות אג"ח עולות

כמו תמיד למטבע שני צדדים

למרות שכרגע התשואות ל 10 שנים מעט יורדת, הבעיה היא שהתשואה ל-10 שנים עלולה לעלות עוד יותר. מחקר שנערך לאחרונה על ידי Bloomberg  Economics מצביע על כך שההשפעות המצטברות שיש לכל ההלוואות הממשלתיות הכבדות של ארצות הברית, הגדלת ההוצאות שלה על יוזמות שינויי אקלים וצמיחה כלכלית מואצת עשויות להביא לתשואה של 10 שנים של משרד האוצר של כ-6% בטווח הארוך.

אם זה יקרה, לא רק המשקיעים באג"ח עלולים להרגיש את הכאב: התשואה ל-10 שנים של האוצר נחשבת לרוב "הריבית חסרת הסיכון" שלפיה נמדדות כל ההשקעות האחרות. אז תשואה גבוהה יותר יכולה להוביל לירידה גם בסוגי נכסים אחרים. בנוסף על כך, התשואה משפיעה על שיעורי ההלוואות למשקי בית ובעלי עסקים מכיוון שהיא משמשת מדד לעלות הכסף בכל המערכת הפיננסית.

למעשה, רק לאחרונה (30.11.23) פורסם שכמה פקידי הפדרל ריזרב ניצים מאותתים על כך שיש היתכנות להעלות את הריבית, אם כי לא בפגישה הבאה שאמורה להתקיים באמצע דצמבר. אלה סוג ההערות שהניעו סוחרים לתמחר את הורדת הריבית הראשונה של הבנק המרכזי בארה"ב לחודש מאי בשנה הבאה ולא מוקדם יותר כפי שחלק מהמשקיעים מעריכים.

אך עדיין, לעת עתה, השילוב של צפי לירידה באינפלציה לצד בנקים מרכזיים פחות ניצים ותחזית מאתגרת לצמיחה, מצביע על כך שאג"ח ריבוניות בהחלט מציעות סיכון אטרקטיבי. נותר רק לעקוב מקרוב אחר כל שינוי אפשרי במגמה.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי' כולל קניה/מכירה/החזקה של ניירות הערך המופיעים בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

מעוניינים להשקיע באגרות חוב? הצטרפו אלינו היום ותתחילו להנות ממערכת מסחר עצמאי בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן