רכישה עצמית של מניות (buyback)

רכישה עצמית של מניות (buyback)

למה רכישה עצמית של מניות (buyback) פתאום פופולאריות, והיכן נמצאות ההזדמנויות?

רכישה עצמית של מניות

רכישות חוזרות גדלו בפופולריות, ועם הירידה בריבית שנמצאת מעבר לפינה נוכל לראות אפילו יותר מהן בסביבה

אובר (טיקר: UBER) עוררה את המשקיעים השבוע, והודיעה על רכישה עצמית ראשונה שלה אי פעם. גם מטא קיבלה הרבה אהבה בשווקים מוקדם יותר החודש, כשהיא הודיעה על רכישה חוזרת (יחד עם הדיבידנד הראשון שלה אי פעם). בשני המקרים, זה פשוט היה עניין של לתת לבעלי המניות את מה שהם רוצים. וזה משהו שאנחנו צפויים לראות יותר השנה. השאלה היא האם יש כאן הזדמנות ואיך אפשר לנצל את זאת?

למה רכישה עצמית נכנסה לאופנה כל כך חזק?

לחברות יש שני ערוצים עיקריים כדי לתגמל את המשקיעים: רכישה עצמית או דיבידנדים. בעבר, חלוקת דיבידנדים הייתה הבולטת מבין השניים. וב-30 השנים האחרונות, מספר החברות המחלקות דיבידנד נשאר בערך יציב ועומד על כ- 66%. רכישות חוזרות לעומת זאת היה משהו הרבה פחות שכיח בעבר –  רק 3% מהחברות עשו זאת עד 1995. אבל כיום הן הנפוצות יותר מבין השניים: בשנה שעברה, 70% מחברות S&P 1500 רכשו בחזרה מניות.

לפי דיווחי בלומברג, רק בשבוע הראשון של חודש פברואר הכריזו על תוכניות לרכישה חוזרת של מניות בסך 105 מיליארד דולר (באותו שבוע שמטא פרסמה את החדשות שלה) – מדובר בסכום שהוא גבוה יותר מהסך הכולל שהוכרז במהלך כל חודש ינואר. וכמובן, זה לא צפוי יסתיים: חברות S&P 500 צפויות לרכוש מחדש מניות של 885 מיליארד דולר השנה, זו עלייה של 10% ממה שהיה בשנת 2023.

מה מניע את המגמה הזו?

מה שבעיקר מניע את המגמה הזו היא הריביות. מה שקרה זה שהרבה חברות, כולל חברות עם מאזן מאד חזק כמו אפל, ניצלו את הריביות הנמוכות ולוו כסף כדי לממן רכישות חוזרות כשהריביות היו קרובות לאפס. זה היה הגיוני בזמנו, אבל מאז הריבית זינקה, והחברות לקחו צעד אחורה בכל הקשור לרכישות חוזרות. אבל עכשיו, הבנקים המרכזיים מתחילים שוב לדבר על הורדת ריבית בקרוב וזה גרם לחברות להרגיש שוב בטוחות ולהגביר את קצב הרכישות החוזרות.

האם יש יתרון לרכישה עצמית על פני דיבידנדים?

ובכן, שתיהן מאפשרות לחברות להחזיר ערך לבעלי המניות, אבל שתיהן גם פועלות בדרכים שונות.

רכישות חוזרות מציעות יותר גמישות מאשר דיבידנדים. דיבידנדים הם למעשה מחויבות שנתית שחוזרת על עצמה – כך לפחות רואים אותם המשקיעים. לכן אם חברה שמחלקת דיבידנד מעיזה לקצץ את הדיבידנד שלה בזמן כלשהו, המשקיעים בדרך כלל מוכרים את המניות. רכישות חוזרות, לעומת זאת, מתרחשות אם וכאשר חברה מחליטה שהזמן לכך מתאים ולוקחות בחשבון את מחיר המניה.

לרוב המשקיעים רואים קשר בין חלוקת דיבידנדים לבין ירידה בפוטנציאל הצמיחה העתידי של החברה. יש כמה ראיות שמצביעות על כך שהעלאות דיבידנדים גדולות בדרך כלל גורמות ליקידה בתשואה על נכסים, רמות מזומנים והוצאות הון. במילים אחרות, חברות נוטות להגדיל דיבידנדים רגע לפני שהן רואות ירידה בהזדמנויות ההשקעה והצמיחה. אך דיבידנדים גם מעידים על ביטחון לגבי הרווחים העתידיים. וזה יכול למשוך משקיעים שמכוונים להכנסה. 

בנוסף, יש לציין שדיבידנדים מוערכים בדרך כלל גבוה יותר מרכישות חוזרות. רכישות חוזרות נוטות להיות מוערכות פחות על ידי משקיעים מאשר דיבידנדים כי הם לא נחשבים לאירוע שנתי חוזר ובטוח כמו דיבידנד. בשורה התחתונה: שילוב של השניים הוא מהלך הגיוני עבור חברות שיש להן מאזן חזק. בפועל, רוב החברות נוקטות בגישה זו: 57% מחברות S&P 1500 שילמו רכישות חוזרות ודיבידנדים בשנה האחרונה.

מה ההזדמנות כאן?

אם היינו יכולים לדעת מראש מי החברות שאמורות להכריז על דיבידנד ראשון אי פעם, להגדיל חברה קיימת או להפתיע את השוק עם רכישה עצמית גדולה של מניות, זה היה נחמד. אך היות ואין לנו דרך לדעת זאת, מה שכן אפשר לעשות זה כמה דברים:

ראשית, פשוט לעקוב אחר כמה מהמקצוענים כמו וורן באפט או דייוויד איינהורן, שניהם משקיעים באופן קבוע בחברות שיוצרות המון מזומנים בחינם כדי לממן רכישה עצמית של מניות.

בנוסף, אפשר גם לשקול רכישה של כמה מתעודות הסל שידוע שהן הולכות בגדול על רכישות חוזרות ודיבידנדים. למשל תעודת ה-Invesco Buyback Achievers ETF (PKW) עוקבת אחר מדד Nasdaq Buyback Achievers, שכולל חברות אמריקאיות שראו ירידה של לפחות 5% נטו במספר המניות הקיימות בשנה האחרונה. היא מחזיקה בחברות במגוון מגזרים, כולל Booking Holdings, T-Mobile, Johnson and Johnson, John Deere ו- Lockheed Martin. התשואה הכוללת שלה מאז דצמבר 2022 היא 19.9%.

תעודת הסל-Invesco Buyback Achievers ETF (PKW)
תעודת הסל-Invesco Buyback Achievers ETF (PKW)

למי שנוטה יותר אל מניות דיבידנדים ומעדיף להשקיע בעסקים יציבים יותר, אז תעודת הסל ProShares S&P 500 Dividend Aristocrats (NOBL), עם תשואת הדיבידנד של 2.7%, עשויה להיות מתאימה יותר. היא עוקבת אחר הביצועים של S&P Dividends Aristocrats, המורכבים מחברות ב-S&P 500 שהגדילו את הדיבידנדים שלהן ב-25 השנים האחרונות. אבל יש לשים לב שהייתה לה תשואה כוללת של 7.6% בסך הכל מאז דצמבר 2022, כך שלאחרונה היא לא השיגה ביצועים כל כך מרשימים.

לסיום, תעודות סל שמשקיעות במניות אמריקאיות עם תוכניות רכישה חוזרות של מניות עשויות להיות שוות בדיקה מקרוב, יחד עם אלו שמשקיעות באריסטוקרטים של דיבידנדים.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של מניות או תעודות סל המחלקות דיבידנדים או כאלה שביצעו רכישה חוזרת של מניות המוזכרות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא/ת לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

מעוניינים להשקיע במניות עם רכישה עצמית או לחילופין מניות דיבידנד? זה הזמן להתחיל לבצע מסחר במניות! הצטרפו אלינו היום ותתחילו להנות ממערכת מסחר עצמאי בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות
בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן