זהב או מטבע וירטואלי ביטקוין? 3 קווי דמיון, ההבדלים ומה לבחור בניהם

זהב או מטבע וירטואלי ביטקוין? 3 קווי דמיון, ההבדלים ומה לבחור בניהם

זהב או מטבע וירטואלי ביטקוין ? 3 קווי דמיון, ההבדלים ומה לבחור בין השניים

היתרונות וההבדלים בין זהב, ביטקוין ובכלל מטבעות וירטואלים

זהב, ביטקוין, מטבע וירטואלי, מטבעות וירטואלים
ע

ם כל חוסר הוודאות שיש כרגע בשווקים, הגיוני לרצות לחפש נכסים שיכולים להיחשב כ"מאגר ערך" השאלה היא: האם זה אומר זהב, או ביטקוין או מטבע וירטואלי אחר? בואו נצלול לתוך שני סוגי הנכסים: הדמיון ביניהם, ההבדלים ביניהם ומה לבחור בין השניים. גם לזהב וגם לביטקוין ול- מטבעות וירטואלים בכלל יש תכונות שהופכות אותם לאטרקטיביים כ"אוגרי ערך" (Store Of Value*). התכונות שלהם כוללות ביזור, עצמאות מהמערכת הפיננסית, היצע מוגבל ואמונה משותפת בערך שלהם כחלופות למטבעות פיאט מסורתיים.

ההבדלים בין הנכסים

יש ביניהם הבדלים חשובים בניהם: זהב הוא גידור הגנתי אמין יותר, עם היסטוריה ארוכה וסיכונים נמוכים יותר, בעוד שביטקוין נתפס לעיתים כבעל תשואה פוטנציאלית גבוהה יותר, כזה שיכול להפוך בסופו של דבר לנייר ערך טוב יותר, אך הוא מתפקד כנכס סיכון. יתכן והאסטרטגיה הטובה ביותר היא להחזיק בשניהם, עם הקצאה קטנה יותר ל- מטבע וירטואלי כמו ביטקוין בהתחשב בפרופיל הסיכון הגבוה שלו.

*מאגר ערך הוא נכס, סחורה או מטבע שניתן לשמור ולהחליף בעתיד מבלי שהוא יאבד מערכו. במילים אחרות, כדי להיכנס לקטגוריה זו, הפריט שנרכש צריך לאורך זמן להיות שווה יותר בערכו או לפחות שווה באותה מידה. כלומר, חיי המדף שלהם הם למעשה נצחיים, שזה ההיפך מנכסים מתכלים.

זהב, ביטקוין, מטבע וירטואלי, מטבעות וירטואלים
ביטקוין וזהב גרף שבועי מאת TradingView

3 היתרונות החשובים של זהב, ביטקוין או כל מטבע וירטואלי

  • היצע מוגבל
  • ביזור
  • עצמאות מהמערכת הפיננסית

זהב זה כסף. כל השאר הוא אשראי (ג'יי פי מורגן).

יש לזהב ולמטבעות וירטואלים כמו ביטקוין כמה קווי דמיון גדולים

בזמן שממשלות דיי נאבקות בין רמות גבוהות של חובות לבין כלכלה מאטה, הסיכון לראות התעוררות חדשה של מדיניות פיסקלית ומוניטרית נמצא בעלייה. בכמה תרחישים קיצוניים זה יכול להוות איום ממשי על הערך של מטבעות פיאט קונבנציונליים. ולמרבה המזל, המאפיינים הייחודיים של זהב וביטקוין מגדילים את הסיכוי שהם ישמרו על ערכם בתרחישים אלה.

היצע מוגבל: זהב לא יכול להיווצר באופן מלאכות וההיצע המוגבל של ביטקוין של 21 מיליון מטבעות מובנה בפרוטוקול התוכנה הבסיסי שלו ואי אפשר לשנות אותו. בניגוד למטבעות פיאט שאותם ניתן ליצור יש מאין – לזהב וביטקוין אין אפשרות של עליה בהיצע שיכולים לשחוק את הערך שלהם.

ביזור: מטבעות וירטואלים פועלים על רשת מבוזרת, ללא שליטה או מניפולציה של גוף כלשהו או ממשלה. אמנם הזהב אינו מבוזר כל כך, אך הערך שלו לא מושפע ישירות ממדיניות ממשלתית או בנק מרכזי כלשהו, זה נותן לו מידה מסוימת של אוטונומיה.

עצמאות מהמערכת הפיננסית: אפשר לסחור גם בזהב וגם בכל מטבע וירטואלי ולאחסן אותם מחוץ למערכת הבנקאית המסורתית, מה שמעניק מידה של חופש מהמדיניות והתקנות השולטות במטבעות פיאט. העצמאות זו הופכת להיות אטרקטיבית במיוחד בתקופות של אי ודאות כלכלית או מלחמה, או כשהאמון במוסדות פיננסיים קונבנציונליים הולך ופוחת כמו שראינו לאחרונה, לכן גם הזהב וגם הביטקוין הפגינו עליות במהלך קריסת כמה בנקים אזוריים.

אמונה משותפת בערך

ב-1912, הכריז איש הכספים האמריקני ג'יי פי מורגן בפני הקונגרס, "זהב זה כסף. כל השאר הוא אשראי". בגלל תפקידו החזק גם כמאגר ערך וגם כאמצעי חליפין, הזהב נתפס במשך זמן רב כמגן מפני התפוררות המטבעות המסורתיים.

אמנם המעמד של הביטקוין לא זהה למעמד של הזהב, אך הוא נתפס יותר ויותר כאלטרנטיבה רצינית. ובסופו של יום, אם מספיק אנשים מאמינים בו, זה הדבר החשוב ביותר שמאפשר לו להישאר במשחק.

בואו לא נטעה, ביטקוין הוא לא זהב של העידן הדיגיטלי. זהב וביטקוין אינם זהים ולמעשה, הם נוטים להתנהג בצורה שונה מאוד בתנאי שוק מסוימים.

להלן הניגודים החשובים ביותר בין זהב או כל מטבע וירטואלי אחר

זהב הוא גידור אמין יותר. הזהב הוא 'מאגר ערך' עולמי מהימן במשך מאות שנים, עם רקורד מוצק של הגנה מפני תרחישים אינפלציוניים ודפלציוניים קיצוניים. לעומת זאת, לביטקוין יש היסטוריה קצרה יותר ופחות מוכחת. למרות שהביצועים שלו היו טובים מאז הקמתו, צריך לקחת בחשבון את הסביבה החיובית שבה הוא גדל, כלומר, סביבה של מדיניות מוניטרית מפרגנת להפליא (עם ריביות נמוכות במיוחד והתקדמות טכנולוגית. אבל הביצועים המעורבים שלו בשנה שעברה במהלך המלחמה באוקראינה, הזינוק באינפלציה והירידות בשווקים מוכיחים לנו שייתכן שהביטקוין לא תמיד יעמוד בציפיות.

ועדיין,  ביטקוין או בכלל מטבעות וירטואלים, יכולים להפוך בסופו של דבר לאמצעי חליפין טוב יותר, בדומה למטבע מסורתי, במובן הזה, לביטקוין יש יתרון כי יש לו תכונות שהופכות אותו לאפשרות תשלום מעולה לעסקאות בינלאומיות. בנוסף, הוא גם יכול למשוך דור חדש של משקיעים הרואים במטבעות וירטואלים את העתיד.

זהב הוא נכס הגנתי. זהב בדרך כלל עולה על הביצועים של כל מטבע וירטואלי במהלך ירידות בשווקים, כי הוא נחשב לנכס מקלט בטוח ונהנה מביקוש של רוכשי תכשיטים ובנקים מרכזיים. לעומת זאת, מטבעות וירטואלים מתנהג יותר כמו מניית טכנולוגיה ספקולטיבית ולעיתים קרובות נפגע כשמשקיעים מוכרים אותו בזמנים קשים.

לזהב יש סיכונים הרבה יותר נמוכים. הביטקוין איבד יותר מ-80% מערכו בכמה הזדמנויות והוא יכול לראות 20% תנודות במחיר תוך ימים ספורים. הזהב הוא הרבה פחות תנודתי ואינו נוטה לירידות גדולות. בנוסף, הסיכויים שערך הזהב עשוי לצנוח לאפס ולהישאר שם קלושים בהרבה, בהתחשב במגוון השימושים שלו. השקעה בביטקוין, בינתיים, מגיעה עם סיכונים שליליים בולטים בכמה חזיתות: כמו רגולציה, אבטחה, טכנולוגיה ותחרות.

אז על מי מהם כדאי ללכת?

מי שמחפש גידור אמין יותר אז זהב הוא כנראה האפשרות הטובה יותר. מי שמעריך שאנחנו הולכים לקראת תקופה של ריבית גבוהה יותר, אינפלציה גבוהה מהרגיל ותנאים פיננסיים הדוקים יותר, אז זהב הוא כנראה מה שצריך בתיק.

אם המטרה היא לשפר את התשואות מותאמת הסיכון של התיק שלך, אז שוב, זהב הוא כנראה הבחירה הטובה יותר: התנודתיות הגבוהה של הביטקוין ובכלל של מטבעות וירטואלים, פירושה שהוא יצטרך להשיג תשואות גבוהות במיוחד כדי להשפיע לטובה שם. כי הרי סביר מאד להניח שביטקוין לא יהיה גידור טוב מפני התרסקות.

כלומר, ביטקוין כמטבע וירטואלי יכול להיות השלמה נחמדה לזהב. בטווח הקצר, הוא עשוי לעלות על ביצועי הזהב אם הכלכלה תשיג תרחיש של נחיתה רכה. ובטווח הארוך יותר, יש לו ולמטבעות וירטואלים אחרים, פוטנציאל לשמש אלטרנטיבה רצינית למטבעות פיאט, ובקיצור, המאפיינים הייחודיים שלו והפוטנציאל שלו לתשואות גבוהות פירושם שהוא כנראה גם ראוי להקצאה קטנה בתיק.

החדשות הטובות הן שהביטקוין כל כך נמרץ שאפילו השקעה של סכום קטן, במחיר הנכון, יכולה לעשות הבדל גדול בכל תיק השקעות. והפתרון הטוב ביותר הוא להחזיק בשניהם – עם משקל גדול יותר בזהב ומשקל קטן יותר בביטקוין.

כדי להבין יותר את היחסים בין זהב, ביטקוין או כל מטבע וירטואלי או בכלל להבין את תחום המטבעות הוירטואלים שווה לכם גם לקחת קורס בתחום ולפתוח חשבון מסחר בברוקר טריידסטיישן.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של זהב או ביטקוין המוזכרים בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לנקוט בגישה ביקורתית ולעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

הצטרף אלינו היום ותהנה מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

גילוי נאות: מאמר זה מיועד למטרות חינוכיות בלבד. אף אחת מהדוגמאות לא צריכה להיחשב כהמלצות מסחר.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן