קריסת קרדיט סוויס: משבר אמון? חוסר ודאות? 3 אירועים שמעמידים את השווקים על הקצה

קריסת קרדיט סוויס: משבר אמון? חוסר ודאות? 3 אירועים שמעמידים את השווקים על הקצה

קריסת קרדיט סוויס: משבר אמון? חוסר ודאות? 3 אירועים שמעמידים את השווקים על הקצה

"למשבר לוקח הרבה יותר זמן להגיע ממה שאתה חושב וכשהוא מתרחש, זה קורה הרבה יותר מהר ממה שהיית מצפה"

קרדיט סוויס, משבר אמון, חוסר ודאות, סיליקון ואלי
ל

אחר שבנק סיליקון ואלי שלח גל של חרדה בכלכלה העולמית, (קרא עוד על כך כאן) ובנקי הקריפטו Silvergate ו- Signature נכשלו גם הם ויצרו משבר אמון ו- חוסר ודאות, הגיעה תורה של קרדיט סוויס (שבינתיים  UBSהסכימה לרכוש אותה תמורת יותר מ-2 מיליארד דולר).

גלי ההדף של קריסת מניית קרדיט סוויס

מניות קרדיט סוויס צנחו ביום רביעי בכ-30% והמשיכו לצנוח עקב זינוק בעלות ההגנה מפני מחדל של החוב שלה כלומר, הביטוח לחדלות הפירעון (באמצעות נגזר הנקרא CDS) לשיאים חדשים. הבנק השוויצרי נסחר כעת ב-97% מתחת לשיא הקודם.

יש הרבה סיבות מאחורי הירידה המפוארת של קרדיט סוויס, אבל נציין שהמכירה הקיצונית של שבוע שעבר הגיעה כאשר בעל המניות הגדול ביותר שלה, הבנק הלאומי הסעודי, שהוא משקיע משמעותי בגיוס ההון של קרדיט סוויס – אמר שהוא לא יספק יותר סיוע לבנק המתקשה.

אם כן, זו הייתה סדרה של אירועים שהותירו משבר אמון, כזה שהתחיל בבנקים אזוריים והתפשט במהירות לבנקים גלובליים ולשווקים גלובליים. בתגובה לכך, המניות והסחורות ירדו השבוע על רקע עליה בדאגות המשקיעים, בעוד שאג"ח ממשלתי והזהב (טיקר: (GOLD זינקו מה שמהווה סימן לכך שהסוחרים אף התחילו לתמחר הורדות ריבית של הפדרל ריזרב ובנקים מרכזיים אחרים.

קרדיט סוויס, משבר אמון, חוסר ודאות, סיליקון ואלי
זהב, גרף יומי מאת TradingView

3 אירועים שמעמידים את השווקים על הקצה

  • קריסת בנק סיליקון ואלי (SVB)
  • קריסת בנקי הקריפטו Silvergate ו- Signature
  • קריסת הבנק השוויצרי קרדיט סוויס

למשבר לוקח הרבה יותר זמן להגיע ממה שאתה חושב וכשהוא מתרחש, זה קורה הרבה יותר מהר ממה שהיית מצפה. (רודיגר דורנבוש)

משבר אמון וחוסר ודאות ומשמעותו

הבעיות הללו במוסדות הפיננסיים גרמו לאנשים להבין שלא בטוח שהכסף שהם הפקידו בבנקים יושב שם בביטחון מלא כמו שהם חשבו, אלא זו למעשה הלוואה שהם נתנו לבנק. והם מבינים שהבנקים עושים הרבה דברים עם הכסף שלהם, כמו להשתמש בו כדי לתת הלוואות ללקוחות אחרים (כי תחת שיטת הרזרבות השבריריות, הבנקים צריכים להחזיק רק חלק קטן מההפקדות ברזרבות שלהם) או להשקיע בנכסים מניבים כמו איגרות חוב.

בנוסף, הם הבינו שאם נניח, הבנק ייחלש במצב בו כל המפקידים מחליטים לפתע למשוך את כספם בו זמנית בזמן שלבנק חסרה נזילות – הם עלולים לא לקבל חזרה את כל חסכונותיהם (למרות שהחברה הפדרלית לביטוח פיקדונות, או במילים אחרות ה *FDIC המאד מדובר לאחרונה, מבטח את ה- 250,000 הדולר הראשונים של המפקידים).

ה-FDIC – (The Federal Deposit Insurance Corporation) – הוא תאגיד ממשלתי בארצות הברית המספק ביטוח פיקדונות למפקידים בבנקים מסחריים ובבנקי חיסכון אמריקאים עד סכום של 250,000 דולר)

איך מתפתח משבר אמון וחוסר ודאות במיוחד לאחר קריסת קרדיט סוויס

כאשר משבר מתפתח, המשקיעים נוטים קודם כל למכור ורק אחר כך לשאול שאלות. אז אולי בנק סיליקון ואלי, סילוורגייט  (Silvergate) וקרדיט סוויס הם אירועים בודדים. אבל כאשר מספר אירועים בודדים מתרחשים ברצף כה מהיר, וכשבנוסף לכך יש גם כמה סימני אזהרה אחרים שמהבהבים, כמו עקומת התשואה ההפוכה והיחלשות על פני אינדיקטורים מובילים, יכול להיות שהריביות הגבוהות יותר החלו לנגוס ברצינות בכלכלה, והמערכת הפיננסית שהתרגלה לשנים של יציבות – עומדת במבחן.

אז אמנם 2008 לא חוזרת אלינו במנהרת הזמן, וכפי שהסברנו בעבר, הבנקים במצב הרבה יותר טוב ממה שהם היו במשבר הסאב פריים, וגם אם סוג דומה של משבר היה חוזר על עצמו, סיכוני ההידבקות יהיו מוגבלים בהרבה. אף על פי שכל משבר הוא ייחודי ושונה, יש דבר אחד שמשותף לכולם: כל המשברים מאופיינים בסוג מסוים של עיוורון סלקטיבי לפני שהמשבר מתרחש בפועל.

לכן משקיע שממתין לאישור "רשמי" כלשהו שיודיע לו שאכן מתרחש ממש כרגע משבר, לוקח סיכון. משום שידוע שדברים בדרך כלל לא מתרחשים בצורה מסודרת וליניארית. כפי שאמר הכלכלן רודיגר דורנבוש: "למשבר לוקח הרבה יותר זמן להגיע ממה שאתה חושב וכשהוא מתרחש, זה קורה הרבה יותר מהר ממה שהיית מצפה".

האמת היא שכשזה מגיע למשבר הפיננסי הבא, אף אחד לא יודע בדיוק מה יתמוטט, מתי, באיזו מהירות הנזק יתפשט, או כמה רע יהיה בסופו של דבר. כלומר, בדיוק כמו עם משבר הפנסיה של בריטניה, הכישלון של SVB וכל המשברים שלפניו – למרבה הצער, האסונות הללו נוטים להפתיע.

קרדיט סוויס, משבר אמון, חוסר ודאות, סיליקון ואלי

כמשקיע, מה הדרך להתמודד עם משבר האמון ו- חוסר הוודאות שיצרה קריסת קרדיט סוויס?

נתחיל במה לא לעשות: לא לעשות את הטעות של להיכנס יתר על המידה בתוך הפרטים הקטנים כי אפשר פשוט ללכת לאיבוד ולפספס את התמונה הגדולה יותר.

במקום זאת, חשוב להסתכל על התמונה הגדולה שהיא ההאטה של כלכלת ארה"ב, להתעכב על כמה בועות שצצו (טכנולוגיה ספקולטיבית, דיור, קריפטו), הפד שהעלה את הריבית בקצב האגרסיבי ביותר שלו בהיסטוריה, וסביבת המאקרו שנותרה במקום של אי ודאות ברור.
למעשה, חברת ההשקעות הפרטיות Apollo Global Management, טוענת שאירועי השבוע האחרון (בנק סיליקון ואלי וקרדיט סוויס) מקבילים לעלייה של 1.5% בשיעורי הריבית.

בנוסף, ההיסטוריה מעידה כי משברים בנקאיים גוררים בדרך כלל תנאי הלוואות מחמירים יותר. והשילוב הזה של תנאי הלוואות מחמירים יותר ותנאים פיננסיים הדוקים יותר הגדילו כעת את הסיכונים להאטה חדה יותר בכלכלת ארה"ב, גם אם הפד יעצור עכשיו עם העלאות הריבית, מה שהוא לא צפויים לעשות כרגע.

לסיכום

אם כן, לא כדאי ללכת על קבוצת נכסים אחת, כן כדאי לוודא שהתיק שלך יכול להתמודד עם כמה תרחישים קיצוניים פוטנציאליים. ולזכור שמזומנים – זו לא מילה גסה, וכשמשקיעים לוחצים בעצבנות על כפתור "מכירה" כמו שקורה עכשיו, סביר יותר ויותר שיופיעו הזדמנויות השקעה אטרקטיביות והמזומנים הללו יוכלו להיכנס לפעולה.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של סוגי ניירות ערך המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לנקוט בגישה ביקורתית ולעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

כדי להבין יותר את התחום ומה קורה עם משבר האמון – חוסר הודאות קריסת קרדיט סוויס, בנק סיליקון ובנקי הקריפטו שווה לכם גם לקחת קורס בתחום ולפתוח חשבון מסחר בברוקר טריידסטיישן.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של מניות המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לנקוט בגישה ביקורתית ולעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

הצטרף אלינו היום ותהנה מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

גילוי נאות: מאמר זה מיועד למטרות חינוכיות בלבד. אף אחת מהדוגמאות לא צריכה להיחשב כהמלצות מסחר.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן