מה זה גידור ואיך משתמשים בו בהשקעות

גידור בהשקעות הוא פרקטיקה נפוצה בקרב סוחרים ומשקיעים בשווקים השונים. מטרת הגידור היא לתחום את הסיכון, והוא מבוצע במסגרת ניהול הסיכונים בתיק ההשקעות. כיצד הוא מבוצע? מה החסרונות והיתרונות שלו? על מנת שתוכלו לצמצם את הסיכון במסחר בבורסות השונות, כדאי להכיר את עקרונות הגידור.

מה זה גידור?

מקור המלה גידור היא מהמלה האנגלית – Hedge – שמשמעותה גדר. כלומר, פעולת הגידור היא הצבת "גדרות" שיתחמו את מרחב הסיכון ויצמצמו את השפעתו השלילית במקרה בו הוא מתממש. גידור פופולרי במיוחד בקרב סוחרים מקצועיים ובמגוון רחב של אפיקים כמו סחורות, מט"ח, מניות ועוד.

אסטרטגיית גידור איננה מבטלת את הסיכון לחלוטין אלא היא מגבילה אותו ומגנה על תיק ההשקעות עד לרמה מסוימת. עלות הגידור ברוב המקרים נמוכה ביחס להגנה שהוא מעניק, ולצד הגבלת הסיכון הוא עלול, במקרים מסוימים, גם לפגוע בסיכוי, כלומר, בתשואה וברווח של ההשקעה במקרה שבו הסיכון לא התממש.

מתי ואיך מבצעים גידור

גידור בשוק ההון ובתחומים אחרים מבוצע כאשר המשקיע מאמין שצפויה מגמה שלילית שתשפיע לרעה על תשואת ההשקעות שלו. לדוגמה, משקיע ישראלי שרכש מניות בבורסה אמריקאית (בדולרים כמובן) אינו מושפע רק מהשינוי בערך הנכס אלא גם מהשינוי בשער הדולר ביחס לשקל. כך יתכן מצב בו תשואת הנכס, בין אם חיובית או שלילית, תיפגע בעקבות ירידה בשער הדולר. לכן, אם המשקיע מאמין שהדולר צפוי להיחלש, מימוש של אסטרטגיית גידור עשויה לתחום את הסיכון ולהקטין את החשיפה שלו לשינויים בשער הדולר. 

כיצד מהלך גידור כזה מבוצע? במקרה של גידור שער הדולר (או כל מטבע חוץ) ניתן לעשות זאת באמצעות ביצוע עסקאות פורוורד. בעסקאות פורוורד, ניתן לבצע גידור השקעה באמצעות רכישה של חוזה לתקופה ידועה מראש ובשער מוסכם מראש. למשל, הסכמה לקנות 10,000 דולר בשער של 3.8 שקלים לאחר שלושה חודשים ממועד פתיחת העסקה. בצורה זו, המשקיע יכול להקטין את רמת אי הוודאות הנובעת מהשינוי בשער המטבע של נכס הבסיס.

מעבר לגידור מט"ח ישנם מכשירי גידור נוספים כמו אופציות (בעיקר במקרה של מניות) וחוזים עתידים (לרוב במקרה של סחורות). בכל המכשירים הרציונל דומה – ביצוע עסקה נגדית שמטרתה לגדר את הסיכון כדוגמת אופציית PUT בהיקף מסוים כנגד השקעת לונג במנייה מסוימת וכדומה. למשל, אם המשקיע מחזיק בפוזיציית לונג על מניית נטפליקס, הוא יכול לרכוש אופציות PUT על המניה או על מדד מסוים ביחס להיקף ההחזקות המנייתיות בתיק ההשקעות שלו. אפשרות אחרת לגידור, גם אם חלקי ולא באמצעות מכשירי השקעה מקבילים, הוא באמצעות הזרמת פקודות STOP, מעין פקודת הגנה ממתינה שתגביל את ההפסד על השקעה מסוימת במקרה של ירידות. במקרה זה, תחימת הסיכון שהוא הרציונל של גידור, נשמר. 

יתרונות מול חסרונות בגידור

חשוב להבין כי גידור אינו השקעה בפני עצמה אלא ביחס להשקעה קיימת. היתרון הבולט של כל גידור השקעה ובכל אפיק הוא צמצום אי הוודאות בעסקאות השונות והגבלת התנודתיות. יתרון אחר הוא פיזור החשיפה למכשירי השקעה רבים וגיוון תיק ההשקעות. כמו כן, מרבית מכשירי הגידור כוללים מינוף מובנה כך שניתן לנהל את סיכוני ההשקעות מבלי הצורך להשקיע סכומי כסף גדולים. 

בצד החסרונות ניתן לציין את עלויות הגידור,  הפגיעה הפוטנציאלית בתשואה החיובית בהיעדר הגידור והצורך בניהול הסיכונים באופן שוטף. כמו בכל השקעה במכשיר פיננסי ישנן עלויות לפעולות הגידור, אם כי הן לרוב זניחות ביחס לוודאות וההגנה שהוא עשוי להעניק למשקיע. הפגיעה הפוטנציאלית בתשואה החיובית נגזרת מעצם טבעו של הגידור. ערכו הוא בתחימת וצמצום הסיכון, אך במקרה בו הסיכון לא התמשש התשואה של ההשקעה בנכס הבסיס תהיה נמוכה יותר ביחס למקרה בו לא ננקטו פעולות גידור. 

ביצוע גידור עם טריידסטיישן

גידור הוא אסטרטגיה שבכוחה להעניק וודאות למשקיע והוא נפוץ בקרב גופים מקצועיים וסוחרים בשוקי ההון. הוא אמנם עלול לגרום למשקיע "לוותר" על חלק מהתשואה החיובית, אך במקרה של ירידות (בפוזיציית לונג) הוא יזכה להגנה עד לרמת הגידור שנקבעה מראש. יש מגוון גדול של מכשירים פיננסיים באמצעותם ניתן לגדר את ההשקעות. בכולם ניתן לסחור באמצעות מערכת המסחר של טריידסטיישן ביעילות ובעלויות נמוכות במיוחד.

רוצה להתחיל לסחור עם טריידסטיישן? הצטרף אלינו היום והחל לסחור עם מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם אפליקציית מסחר בשוק ההון מתקדמת ביותר וכלי ניתוח נוספים.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

גידור

 

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן