קורלציה בשוק ההון – מה זה ואיך משתמשים בזה למסחר

מה זה קורלציה?

קורלציה (מתאם בעברית) היא מושג מתחום הסטטיסטיקה המתאר את היחס שבין שני משנים. כאשר יש התאמה בין שני המשתנים הקורלציה היא חיובית ובהיעדרה היא שלילית. למושג זה חשיבות גדולה בניסיון להסביר תופעות בטבע ובשאר תחומי החיים. 

במחקרים על הקשר שבין כסף לאושר, לדוגמה, נמצא כי ככל שרמת ההכנסה עולה כך גם רמת האושר עולה, אך עד לגבול מסוים. כלומר, קיימת קורלציה חיובית בין הכנסה לבין אושר (המשתנים שלנו, במקרה זה). בשלב מסוים הקורלציה הופכת אפסית או שלילית – כאשר ההכנסה ממשיכה לעלות אך רמת האושר אינה משתנה או יורדת.

חשוב להבין כי קורלציה איננה בהכרח קשר סיבתי. היא רק מבטאת את קיומו או אי קיומו של קשר סטטיסטי בין המשתנים. במקרה של האושר והכסף, המשמעות של הקורלציה היא קיום הקשר בין השניים ולא בהכרח כי הכסף גורם לאושר או להיפך. 

קורלציה בשוק ההון – מהי?

בהקשר של מסחר בשוק ההון קורלציה מתייחסת לקיום או אי קיום קשר מובהק בין שני ניירות ערך או נכסים שונים. את הקורלציה ניתן לחשב בין נכסים מאפיקים שונים, למשל אג"ח ומניות או סחורות, מט"ח ומניות, או בין נכסים בתוך באותו האפיק, מניות ביחס למניות וכדומה. 

קורלציה עשויה להיות רלוונטית גם במקרה של נכסים בשווקים שונים לחלוטין, כמו שוק ההון ושוק הנדל"ן או לכל אפיק השקעות אלטרנטיבי אחר. קורלציה חיובית משמעותה כי כאשר נכס אחד יעלה, יעלה גם הנכס האחר. לדוגמה, קורלציה חיובית בין מחיר הנפט (סחורה) לבין מניות חברות האנרגיה (מניות) משמעותה כי שני הנכסים עולים או יורדים בהתאמה. קורלציה אפסית מתארת מצב בו לא ניתן להצביע על קשר מסוים בין הנכסים הנתונים ואילו קורלציה שלילית תבטא את הפעולה ההפוכה בין שני הנכסים, קרי, כאשר אחד יורד השני עולה. 

המשמעות של קורלציה בתיק ההשקעות

קורלציה בשוק ההון מאפשרת למשקיעים לוודא כי הפיזור בתיק ההשקעות שלהם אפקטיבי. פיזור הוא עקרון בסיסי בניהול השקעות ומטרתו להקטין את התנודתיות ולמנוע חשיפת יתר לסיכון, מצב שעלול לגרום להפסדים גדולים בתקופות שליליות. אחת הדוגמאות המובהקות לפיזור בין נכסים הוא השקעה משולבת באג"ח ובמניות, פיזור השקעות לנכסים אלטרנטיביים, סחורות וגם פיזור סקטוריאלי וגיאוגרפי באפיקי מניות. 

קורלציה שלילית בין נכסים מייצגת מעין הגנה מסוימת בתיק (מכונה גם 'גידור') ואילו קורלציה חיובית תבטא פוטנציאל לחשיפת יתר לסיכון. לשם המחשה, קרן הסל GLD העוקבת אחר מחיר הזהב מקיימת קורלציה כמעט אפסית עם שוק המניות ולכן היא ממתנת תנודתיות ומהווה הגנה חלקית בתיק מנייתי.

איך לחשב קורלציה בשוק ההון – נתון הבטא

חישוב הקורלציה בין נייר ערך לבין המדד בו הוא נסחר מיוצג באמצעות נתון הבטא (Beta) – כאשר הנתון עומד על 1 מדובר בקורלציה השווה לזו של השוק (או מדד הייחוס), יותר מ-1 או פחות מכך מבטא את התנהגות הנכס ביחס לשוק ואילו נתון שלילי מעיד על התנהגות הפוכה מזו של השוק. מניית אפל (AAPL) נסחרת כיום בבטא של 1.3 המעיד על כך שכאשר השוק עולה או יורד היא מתנהגת באופן דומה אך בעוצמה גדולה יותר  – אם השוק עולה ב-1% מניית אפל תעלה סטטיסטית ב-1.3%. במקרה של קרן הסל GBTC המייצגת את מחיר הביטקוין, נתון הבטא עומד על 0, מה שמראה כי לא ניתן להצביע קורלציה בין הביטקוין לשוק המניות בארה"ב.

בניית תיק השקעות עם טריידסטיישן

קורלציה מאפשרת למשקיעים להבין כיצד תיק ההשקעות שלהם עתיד להתנהג ביחס לשוק ולהבטיח ניהול סיכונים יעיל באמצעות פיזור נכסים. באמצעות מערכת המסחר של טריידסטיישן תוכלו לבדוק את נתוני הבטא עבור מגוון הנכסים בתיק ההשקעות שלכם ולוודא כי הפיזור שלכם יעיל ומבוסס על כל סוגי הקורלציות.

הצטרף אלינו היום והחל לסחור עם מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם אפליקציית מסחר בשוק ההון מתקדמת ביותר וכלי ניתוח נוספים.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

 

קורלציה

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן