כלכלה עולמית – סקירה של הכלכלה בעולם

כלכלה עולמית – סקירה של הכלכלה בעולם

כלכלה עולמית - סקירה של הכלכלה בעולם

הכלכלה העולמית מאטה, אך יש סיכוי שארה"ב תימנע ממיתון ואילו באסיה – יפן וסין מתמודדות עם אתגרים שונים מאוד

בהשקעות, לפעמים פשוט צריך לקחת צעד אחורה ולהסתכל על התמונה הגדולה יותר. וכשהפדרל ריזרב  סוף סוף מוריד את שיעורי הריבית שלו והפוקוס עובר למאבק הבא שלו, זה זמן מצוין לעשות בדיוק את זה. אז למה שלא נעבור על המצב של כמה כלכלות מרכזיות אחרות בכל רחבי העולם?

איך נראית התמונה הרחבה עכשיו?

נתחיל עם ארה"ב:

כלכלת ארה"ב והכלכלה העולמית הרחבה יותר מאטות בבירור. מאגר החסכונות של הצרכנים מתקופת המגפה כמעט נגמרים ומגזרים רגישים להלוואות כמו ייצור ודיור מראים קושי אך מצד שני, דו"ח העבודה החזק לצד ירידה בשיעור האבטלה ל-4.1%.שקיבלנו ביום שישי נותן לנו אנחת רווחה לגבי החוסן הכללי של כלכלת ארה"ב, מה שאגב, עלול לגרום להפחתת ריבית נמוכה יותר בנובמבר ממה שציפו.

חלק מהאנליסטים של בתי השקעות מאמינים שארה"ב תשיג את "הנחיתה הרכה" המיוחלת – שבה האינפלציה מתייצבת בהצלחה מבלי לעורר מיתון. חלקם צופים שהצמיחה הכלכלית בארה"ב תאט ל-1.7% בשנה הבאה, מ-2.6% השנה, אך עדיין  תישאר חיובית, בעזרת התהליך של הורדת הריבית שתהווה תמריץ לכך.

אם זה נראה כמו סתירה, זה לא (לפחות לא לגמרי). וזה בגלל שהאות משיעור האבטלה העולה חלש יותר הפעם – מונע בחלקו מהיצע עבודה שהולך וגדל, כשיותר אנשים יוצאים ומחפשים עבודה שוב. ובנוסף, הרווחיות של החברות עדיין איתנה, איחורים בתשלומי המשכנתאות נמוכים ומדדי השווי הנקי של משקי הבית קרובים לשיאים.

מעבר לכך, הקלה באינפלציה אמורה להועיל לסנטימנט ולגידול בהכנסה הריאלית. מגמות במחירי השכירות בארה"ב מצביעות על כך שמרכיב האינפלציה העקשן של "מחסה" ימשיך להתקרר, אם כי רק בהדרגה. אמנם האינפלציה עדיין עשויה להפתיע – אולי הודות לעלייה חדה במחירי הנפט בעקבות העליה במתיחות במזרח התיכון – אך עליות המחירים לצרכן פחות מדאיגות.

חשוב לפקוח עין על האינפלציה ולעקוב אחרי כל סימן חדש לצרות שעלולות להופיע בארה"ב. אמנם הפד כבר הוריד את הריבית ב-0.50% והוא צפוי לרדת בעוד 0.50% עוד לפני סוף השנה, אם כי לאחר דו"ח התעסוקה האחרון זה דיי בספק. ובשנה הבאה, סביר להניח שהוא יוריד את הריבית בסך כולל 1.25% וישאיר את הריבית מתחת ל-3%. אבל הגודל והקצב של קיצוץ הריבית הללו יכולים להשתנות, במיוחד אם יגיעו לחצים רחבים יותר בשוק שיאלצו אותו לשקול תגובה כזו או אחרת.

באסיה – יפן וסין מתמודדות עם אתגרים שונים אחת מהשניה

הבנק המרכזי של יפן נשאר החריג העיקרי מבחינת צעדים להקלה. למרות שהעלאת הריבית הקודמת של הבנק המרכזי  דיי זעזעה את השווקים בעולם, העלייה המשמעותית בצמיחת השכר ביפן מצביעה על כך שהממשלה תרצה להמשיך להעלות את הריבית. אבל יחד עם זאת גם נדמה שהשווקים והמשקיעים דיי מטילים ספק בנחישות של הבנק המרכזי ביפן, וזה עלול לגרום לסבב נוסף של תנודתיות במטבע ובשוק הרחב.

מסביב למזרח סין נראה שההסתגלות בתחום הנדל"ן עדיין בתהליך, וככל הנראה תמשיך לעכב את הצמיחה. שוק הדיור החלש שם מכביד על אמון הצרכנים ושומר על רמות חיסכון גבוהות. מגזר הנכסים הבעייתי של סין משפיע גם על כספי השלטון המקומי. זו הסיבה שלא בטוח שסין תצליח להשיג את יעד הצמיחה שלה לשנת 2024 של כ-5% – ומדוע סביר יותר שהיא תשיג צמיחה של כ- 4.4% בלבד בשנה הבאה.

אבל יש לציין שסבב חדש וכבד של הוצאות ממשלתיות ותמריצי ריבית (כמו הפחתות בריבית והפחתות בריביות המשכנתא הקיימות ועוד) הכניס במשקיעים אופטימיות חדשה לגבי הסיכויים של סין. המניות הסיניות פרסמו את היום הטוב ביותר שלהן מאז 2008 ביום שני שעבר, כשמדד ה-CSI 300 זינק ב-8.5%, לקראת סגירת השוק לכבוד חגיגות שבוע הזהב (לכבוד היום הלאומי של הרפובליקה העממית של סין). אך לא כל עליה מהווה הזדמנות להשקעה. ובכל זאת, מי שרוצה ללכת על השקעה בסין, גישה של ממוצע עלויות בדולר כלומר, השקעה בסכומים קבועים לאורך תקופה ארוכה – יכולה לעבוד דיי טוב. אפשר לשקול את תעודת הסל MSCI China  (טיקר:MCHI) כדי לעקוב אחר מדד MSCI China. המדד נסחר כעת בזול יחסית להיסטוריה שלו: יחס המחיר לרווח שלו לשנה אחת עומד על קצת פחות מפי 11, שזה מתחת לשיא שלאחר המגפה של בערך פי 12.

תעודת הסל MSCI China, גרף מאת TradingView
תעודת הסל MSCI China, גרף מאת TradingView

מה עם כלכלת אירופה?

הצמיחה באירופה מתקררת, הכלכלה הגרמנית נראית חלשה במיוחד כשהיא נלחמת ברוח נגדית מחזורית ומבנית. הבנק המרכזי האירופי (ECB) עדיין מודאג מסיכוני האינפלציה הבסיסיים – במיוחד העוצמה של צמיחת השכר. לאחר שהתחיל להוריד את הריבית מוקדם יותר מהפד, ייתכן שהדאגות לגבי האינפלציה יגרמו לבנק המרכזי להיות קצת יותר זהיר בהורדת הריביות.

בינתיים, הכלכלה של בריטניה, חווה עלייה מחזורית, וזה יכול להגביל את הבנק המרכזי של אנגליה מבחינת הקצב של הפחתת ריבית אחת לרבעון השנה. זה עדיין מוקדם מדי לצעדים מהצד של ממשלת הלייבור החדשה להגביר את מגמת הצמיחה, כך שעם אפשרויות של ההוצאות מוגבל מאוד, התקציב הראשון שלה יהיה כרוך ככל הנראה בהעלאות מס, מה שעלול להוות רוח נגדית לצמיחה וסנטימנט עם הזמן.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של סוגי ניירות הערך המופיעים בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

הצטרף אלינו היום והחל לסחור עם פלטפורמת מסחר בשוק ההון הטובה בעולם עם אפליקציית מסחר בשוק ההון מתקדמת ביותר וכלי ניתוח נוספים.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן