מניית פייפאל והאתגרים המתרחשים במסחר האלקטרוני המשפיעים עליה

מניית פייפאל והאתגרים המתרחשים במסחר האלקטרוני המשפיעים עליה

מניית פייפאל (PayPal) – כיצד השינויים המתרחשים במסחר האלקטרוני משפיעים על החברה

מניית פייפאל השאירה את המשקיעים מאוכזבים בסוף השבוע שעבר, עם כמה תוצאות רבעוניות מכאיבות, למרות שהכתה תחזיות אנליסטים בשורת הרווחים

אמנם זו הייתה עונת החגים, אבל את רמת ההוצאות המאכזבת של הרבעון האחרון כנראה אף אחד לא יחגוג: לאחר שויזה ומאסטרקארד חשו שתיהן את הקור של החג האחרון, עכשיו נראה שגם מניית פייפאל (טיקר: PYPL ) נקלעה לאותה סירה.

עם פרסום הדוח, אמנם מניית פייפאל זינקה בכמה אחוזים, אך מייד לאחר התגובה האוטומטית הזו, מניית פייפאל ירדה חזרה מתחת לרמת סגירת אותו יום במהלך המסחר המאוחר.

אמנם האנליסטים חזו האטה, כתוצאה מהאטה במסחר האלקטרוני, אבל הערך הכולל של התשלומים שבוצעו בפלטפורמה צמחו רק ב-9% חיוורים ברבעון האחרון, התוצאה הזו סימנה האטה חריפה, כתוצאה מהמסחר האלקטרוני אפילו יותר ממה שחזו האנליסטים. ולמרות שבשורת הרווחים החברה הכתה תחזיות עדיין כל הסימנים מראים שההוצאות הצרכניות כנראה יישארו מצומצמות בתקופה הקרובה.

התלות של מניית פייפאל במסחר האלקטרוני

ניכר בבירור שקצב צמיחת המסחר האלקטרוני בשווקי הליבה של פייפאל הואט והלחצים של האינפלציה השפיעו על הוצאות צרכנים (בעיקר סביב מוצרי שיקול דעת).

המצב הזה למעשה משאיר לחברה אפשרות אחת בלבד: לקצץ בעלויות כדי לשמור על הרווחים.

ואם הזכרנו קיצוצים, פייפאל כבר הודיעה בשבוע שעבר שהיא תפטר 7% מכוח העבודה שלה במהלך השבועות הקרובים, שזה כ-2,000 עובדים. זו אולי הסיבה שהחברה ניסתה לתת למשקיעים תחזית רווח מעוררת תקווה לשנה הקרובה. כי הרי אחרי הכל השאלה שעולה בראשם של המשקיעים היא: מה הלאה עם המניה?

ומאחר ואין לחברה תשובות קלות ומספקות לשאלת מפתח זו, המשקיעים המודאגים היו דיי סקפטיים, והמניות צנחו תוך מספר דקות לאחר פרסום הדו"ח. אם נוסיף מילת סיכום על מניית פייפאל, כפי שניתן לראות בגרף המצורף מטה, בסה"כ המניות שלה איבדו מעל 70% מערכן מאז השיא שהייתה בו בחודש יולי 2021, לאחר הסגירה האחרונה של המניה.

מניית פייפאל, פייפאל, מסחר אלקטרוני
מניית פייפאל גרף מאת TradingView
ע

ד כאן לגבי הנתונים. כעת בואו ננסה להרחיב מעט את התמונה ואולי לגזור כמה תובנות.

התמונה הגדולה יותר: ניצחון במשחק הפסד.

הצרכנים האמריקאים שנפגעים מהלחצים הכלכליים ובמיוחד צרכנים עם רמת ההכנסה הנמוכה יותר למעשה מהווים מעין יתרון מבחינת מניית פייפאל במובן אחד: הם מביעים יותר ויותר עניין בשירותי BNPL (buy now-pay later)  ובעברית: קנה-עכשיו-שלם-אחר כך.

חשוב לציין שלא רק מניית פייפאל חשה בשינוי שימוש לקוחות במודל קניות BNPL. למעשה, כפי שניתן לראות בתרשים מטה, נתונים שפורסמו ב Financial Times בחודש שעבר הראו שהביקוש ל- BNPL בבריטניה למשל, נמצא בעלייה בכל קבוצות הגיל, כולל עלייה מדאיגה בקרב האוכלוסייה המבוגרת יותר וקשישים שמוצאים את עצמם נדחקים בגלל משבר יוקר המחיה וזקוקים לאשראי לטווח קצר.

מניית פייפאל גרף מאת TradingView
הביקוש ל-BNPL עלה בקרב כל קבוצות הגיל. מקור Financial Times

אטרקטיביות של הכיוונים הנוספים שיש למניית פייפאל

המוצרים, המאפשרים למשתמשים לדחות תשלומים או לחלק אותם למספר תשלומים, צמחו בפופולריות למרות הביקורת הגוברת מצד גופים רגולטורים.

יחד עם זאת, בואו נודה באמת. זה לא באמת סוג העסקים שפייפאל צריכה כרגע ויכולים לעזור למניית פייפאל: להציע הלוואות ללא ריבית הוא צעד מסוכן בתקופה זו, כלומר, לא רק שמדובר בפועל בהלוואות בסיכון גבוה יותר עכשיו כשכל כך הרבה משקי בית נמצאים במצוקה קשה…אלא גם הבנקים המרכזיים במסע צלב להעלאת ריבית.

בהקשר זה, רק בשבוע שעבר נחשפנו לסקר על נתוני ההלוואות האחרונים שציירו תמונה לא הכי מעודדת: לא רק שהבנקים דיווחו על ביקוש חלש יותר להלוואות, הם גם דיווחו שהם עצמם הקשיחו את תנאי ההלוואות שלהם, מה שמקשה על קבלת הלוואה.

מעבר לכך, נראה שהם מתכוננים לעתיד עגום יותר כי הם דיווחו שהם מצפים שהביקוש להלוואות, תנאי האשראי ואיכות ההלוואה ידרדר. וזה הגיוני: הבנקים לא אמורים לתת הלוואות אם הם חושבים שהצרכנים לא יעמדו בכך. אז כשהם מחמירים את התנאים שלהם, זה בדרך כלל אומר שהם רואים תחזית כלכלית קודרת. מה שהופך את המצב לגרוע יותר, כי הרי אנשים ובעלי עסקים בדר"כ צורכים ומשקיעים פחות במצב שבו קשה להם לקבל אשראי.

כלומר, תנאים מחמירים יותר מצד הבנקים, עשויים להוביל לחולשה כלכלית יותר ממה שכבר קיים.. אגב, היסטורית, זה לא היה סימן טוב: להזכירנו, החמרה חדה בתנאי ההלוואות קדמה לבועת הדוטקום ולמשבר הפיננסי העולמי. (אם כי כמובן שזה לא אומר שגם הפעם זה מה שיקרה…)

מה מצבן של חברות BNPL (קנה-עכשיו-שלם-אחר כך) אחרות?

לא רק מניית פייפאל ופייפאל מתמודדת מול אתגרים, אלא חברות BNPL רבות נוספות לא נהנות מהחיים כרגע: בסוף השבוע שעבר, Affirm האמריקאית שאף היא חברת ההלוואות במודל "קנה עכשיו-שלם מאוחר יותר" דיווחה על הפסדים עצומים שנתנו אישור לחששות הגרועים ביותר של המשקיעים.

החברה אמרה שהיא מתכננת להתגבר על הקשיים שלה בדרכים שונות כולל תוכנית ארגון מחדש וגם (הפתעה): פיטורי עובדים. Affirm הודיעה על מדובר בצמצום של כ-500 עובדים, שזה כ-19% מכוח העבודה שלה.

המשקיעים ששמעו את המנגינה הזו יותר מידי לאחרונה לא בזבזו יותר מידי זמן ושלחו את המניה הישר למצולות בעומק של כ-18% לאחר פרסום הדו"ח בשבוע שעבר.

לסיום, המהלך של Affirm בא בעקבות אלה של כמה חברות אמריקאיות, כולל גולדמן זאקס, גוגל, ועוד חברות רבות נוספות אשר מפטרות אלפי עובדים השנה על רקע עלויות גבוהות יותר והמיתון שרבים חוששים שהוא ממשמש ובא.

אין בכתוב כל המלצה לקניה/מכירה/החזקה של ניירות הערך המוזכרים בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לנקוט בגישה ביקורתית ולעשות מחקר עצמאי בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

הצטרף אלינו היום ותהנה מפלטפורמת מסחר במניות הטובה בעולם.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

גילוי נאות: מאמר זה מיועד למטרות חינוכיות בלבד. אף אחת מהדוגמאות לא צריכה להיחשב כהמלצות מסחר.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן