מיתון כלכלי? 3 מדדי המיתון הגדולים בעולם שיש לשים לב אליהם

מיתון כלכלי? 3 מדדי המיתון הגדולים בעולם שיש לשים לב אליהם

מיתון כלכלי? 3 מדדי המיתון הגדולים בעולם שיש לשים לב אליהם

מדדים כלכליים למעקב מקרוב בימים אלה, המספקים מידע רב על הפוטנציאל של מיתון כלכלי מתקרב

מיתון, מיתון כלכלי, מיתון 2023, מה זה מיתון?
ב

נק אוף אמריקה הרכיב לאחרונה 12 גרפים המהווים אינדיקטורים כלכליים, וכולם מצביעים על מיתון 2023 *. האינדיקטורים האלה מתייחסים אל נתונים שהם מעבר לאיתותי מיתון כלכלי רגילים ומוכרים לנו (כמו עקומת התשואות), ונותנים מבט ברור על מה שעומד להתרחש בכלכלה. אז בואו נעבור על שלושת המרכזיים שבניהם שכדאי לפקוח עליהם עין מקרוב.

*מה זה מיתון? מיתון הוא מונח במקרו כלכלה שפירושו תקופה ארוכה יחסית של פעילות כלכלית מואטת בכלל המשק. מיתון בדרך כלל גורר עמו ירידות מחירים, צמצום של הייצור והמסחר וירידה בתעסוקה.

מדד ראשון למיתון: מחיר הנפט

כמו כל הסחורות, מחיר הנפט נקבע לפי ביקוש והיצע. ובמהלך החודשים האחרונים קרו כמה דברים שהיו צריכים להדליק אש מתחת לחומר השחור. ראשית, סין – יבואנית הנפט הגדולה בעולם, נפתחה מחדש מהסגרים שנגרמו מהמגפה. ולמרות שההתאוששות הכלכלית שלה בינתיים לא לגמרי עמדה בציפיות הגבוהות של כולם, היא עדיין מייצרת ביקוש לנפט שלא היה קיים בשנה שעברה.

מצד שני, ,OPEC+ קבוצת המדינות המפיקות נפט, הפחיתה את יעדי הייצור שלה כבר פעמיים, ולמעשה הפחיתה באופן משמעותי את ההיצע. בתיאוריה, שני הדברים האלה לבדם היו צריכים ליצור רקע בריא למחיר נפט גבוה. אמנם המחיר של הנכחי שעומד על כ-87 דולר למחיר חבית נפט גולמי מסוג ברנט עלה מהשפל שהיה בו בחודש מרץ (66$) אבל זה עדיין נמוך משמעותית מהשיא של 122 דולר שהוא הגיע אליו בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה, במרץ 2022.

בנק אוף אמריקה מעריך שמחיר הנפט הוא הוכחה לכך שהביקוש למעשה נחלש. והבנק מזהיר שמחיר נפט יורד יכול להיות מנבא אמין למיתון 2023. אז כדאי לעקוב אחר מחירי הנפט בשבועות הקרובים, משהו שמאד קל לעשות על ידי חיפוש פשוט בגוגל.

מיתון, מיתון כלכלי, מיתון 2023, מה זה מיתון?
מחיר הנפט נוטה לעלות לקראת מיתונים מקור Bofa global investment strategy

3 מדדי המיתון הגדולים

  • מחיר הנפט
  • מחירי הדירות
  • תביעות אבטלה

מה זה מיתון? מיתון הוא מונח במקרו כלכלה שפירושו תקופה ארוכה יחסית של פעילות כלכלית מואטת בכלל המשק. מיתון בדרך כלל גורר עמו ירידות מחירים, צמצום של הייצור והמסחר וירידה בתעסוקה.

 

מדד שני למיתון: מחירי הדירות

בריטניה הוויקטוריאנית טבעה את הביטוי "בטוח כמו בתים" “as safe as houses" – ”.. אבל אם תשאלו את הניו זילנדים כרגע מה הם מרגישים לגבי האימרה הישנה הזאת סביר שהם יגחכו מעט. מחירי הבתים בניו זילנד (קו צהבהב) ירדו ב-14% בהשוואה לרמות בשנה שעברה, גם שוודיה באותו מצב, וגם אם המחירים בארה"ב (קו כתום) עדיין גבוהים יותר בהשוואה לשנה שעברה, לא בטוח שזה יחזיק הרבה זמן: המעקב של ה OECD מראה שהם נמוכים ברבעון הזה מאשר ברבעון הקודם.

מיתון, מיתון כלכלי, מיתון 2023, מה זה מיתון?
שינוי מחירי הדירות העולמיים, שנתי, מקור Bank of America

הרי הבית שלך הוא בדרך כלל הנכס הגדול ביותר שלך, וכשהערך שלו יורד, הנטייה לבזבז כסף על דברים אחרים גם יורדת. כלומר בגדול, זה פוגע בהוצאות הצרכנים הכוללות, ולכן גם בכלכלה, במיוחד במדינות מפותחות שבהן הוצאות הצרכנים מהוות בין 60% ל-70% מהצמיחה הכלכלית.

יש המון אינדיקטורים לגבי מחירי דירות, כאשר חלקם מתמקדים בבתים חדשים שנבנו, ואחרים מתמקדים בבתים קיימים. אבל כדי להסתכל על כל המגזר, הדרך הטובה ביותר לעקוב אחר המצב הוא הגרף הרבעוני מהבנק הפדרלי של סנט לואיס.

מדד שלישי למיתון: תביעות אבטלה

אחת לחודש מפרסמת הלשכה לסטטיסטיקה של ארה"ב את נתוני ה"שכר הלא-חקלאי". יש להדגיש  שמדובר בדו"ח מפתח שנתפס כחשוב ביותר לבדיקת הטמפרטורה, לא רק של שוק העבודה אלא גם של כל הכלכלה. תביעות אבטלה ראשוניות, דו"ח שיוצא מדי יום חמישי ועוקב אחר כמה עובדים מגישים בקשה לדמי אבטלה חדשים, נוטים בינתיים להישאר מתחת לרדאר למרות שזה לא אמור להיות כך. ראשית, הנתונים מתפרסמים מדי שבוע, כך שזה הופך את המעקב אחר מגמה לקל ומהיר יותר. ובנוסף, זה פעל כמו קסם בחיזוי מיתונים בעבר.

יש לציין את הקשר בין תביעות ראשוניות לאבטלה וזמינות הלוואות לעסקים קטנים

יש קשר הדוק בין השניים, וזה דיי הגיוני: בזמנים קשים, חברות קטנות נאבקות כדי לקבל הלוואות בנקאיות כדי לתמוך בעסקים שלהן ולעיתים נאלצות לפטר עובדים. לכן כשיש ירידה בהלוואות לעסקים קטנים זה עשוי להוביל לעלייה בתביעות האבטלה, וכפי שאנו יודעים, זה סימן ברור לכך שמיתון 2023 בפתח.

מה אפשר לקחת מכל זה?

שלושת האינדיקטורים החשובים האלה מצביעים על מסקנה דיי ברורה: מיתון כלכלי, יחד עם כל ההשלכות הרגילות הקשורות לאיבוד מקומות עבודה, ירידה במחירי בית ופגיעה במניות. ואם זה מה שצפוי לנו אולי כדאי לשקול למכור חלק מהמניות השייכות למגזרים הפגיעים ביותר בתקופות כלכליות קשות.

מצד שני, מי שמאמין שמוטב להישאר מושקע בשוק מאשר להיות בחוץ ולנסות לתזמן ללא הצלחה את השוק, אולי ירצה להוסיף כמה מניות הגנה קלאסיות לתיק. כגון: מניות הקשורות למוצרי הצריכה או מגזרי הבריאות, אותם אנשים תמיד צריכים …

ובינתיים, כדאי לעקוב אחר האינדיקטורים האלה: הם יכולים לתת מבט טוב על המצב המאקרו-כלכלי הרחב. אם כי כדאי גם לזכור שמעבר לשלושת האינדיקטורים הללו, יש לקחת בחשבון נתונים נוספים כאשר מנהלים תיק השקעות.

אין בכתוב הסבר מחייב מה זה מיתון? או כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של מניות בהתבסס רק על האינדיקטורים של מיתון כלכלי או מה שמוגדר מיתון 2023 המתוארים בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לנקוט בגישה ביקורתית ולעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

כדי להבין יותר את התחום גם של מה זה מיתון? איך מיתון כלכלי משפיע עלינו ומה המשמעות של מיתון 2023 שווה לכם גם לקחת קורס בתחום ולפתוח חשבון מסחר בברוקר טריידסטיישן.

הצטרף אלינו היום ותהנה מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

גילוי נאות: מאמר זה מיועד למטרות חינוכיות בלבד. אף אחת מהדוגמאות לא צריכה להיחשב כהמלצות מסחר.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן