מה זה הערכת שווי מניה ולמה היא חשובה?

מה זה הערכת שווי מניה ולמה היא חשובה?

מה זה הערכת שווי מניה ולמה היא חשובה?

לא כל חברה מצוינת מבטיחה לך שגם ההשקעה מצוינת. לעתים קרובות זה תלוי בהערכת המניות של החברה

מה זה הערכת שווי מניה?

הערכת שווי של מניות היא תהליך של קביעת הערך הפנימי של מניות החברה. זה כרוך בהערכת הבריאות הפיננסית, הביצועים והסיכויים העתידיים של חברה שעוזרים לנו להעריך את השווי האמיתי שלה במונחים של מחיר המניה שלה. משקיעים ואנליסטים משתמשים בשיטות שונות כדי להעריך מניות ולקבל החלטות מושכלות לגבי קנייה או מכירה.

במילים אחרות, הערכת שווי מניה זה המחיר שתצטרך לשלם עבור המניה – זה להבין האם המניה שווה קניה או יקרה מידי. זה יקבע על ידי השוק (יתרת הקונים והמוכרים בבורסה) וזה לא משהו שנמצא בשליטתך. כל מה שאתה יכול לעשות הוא לשקול האם המחיר העכשווי מייצג תמורה נאותה לכסף שלך. או האם עדיף לך לחכות – או לנסות מניה אחרת גם אם היא פחות פופולרית.

במובנים מסוימים, בחירת מניה יכולה להיות כמו בחירת מסעדה לארוחת ערב. כלומר, אתה יכול לנסות להידחף פנימה ולקבל שולחן במסעדה הכי זוהרת במרכז העיר שהרגע פורסם באיזה מגזין יוקרתי של סגנון חיים…אבל למצוא את עצמך יושב קרוב לשירותים (סליחה על הביטוי) לקבל הלם כשהחשבון יגיע. ויכול להיות שתבחר ללכת דווקא לאותה מסעדה מקומית קטנה שהחבר שלך המליץ עליה, ולזכות בשולחן במקום ראוי ונוח, אוכל טוב ובלי תור בכניסה.

אז לענייננו, איך משקיעים בוחנים הערכת שווי? 

בואו נפרט כמה דרכים טובות שנמצאות בשימוש נרחב על ידי המקצוענים:

מחיר לרווח (המכונה P/E) הוא יחס שמודד את המחיר של מניה ביחס לכמות הרווח למניה שמרוויחה חברה. אנחנו יכולים להשוות את המחיר עם הרווחים שדווחו לאחרונה של החברה, או עם תחזיות האנליסטים לרווח בשנים הקרובות. בדרך כלל לחברות בצמיחה גבוהה יותר יש P/E גבוהים יותר מכיוון שהמשקיעים מוכנים לשלם יותר מראש עבור נתח מהרווחים שהם מקווים שייכנסו לאורך זמן.

ערך ארגוני למכירות (הידוע גם ב-EV/sales) משווה את השווי הכולל של חברה (הוא מוגדר כערך ההון העצמי והחוב הנקי של החברה) למכירות שלה. משתמשים בו בדרך כלל להערכת חברות בשלב מוקדם יותר שיש להן רווחים מועטים או ללא רווחים.

תשואת דיבידנד משווה את הדיבידנד של החברה למחיר המניה שלה, זה מוצג באחוזים. לדוגמה, מניה שעולה 100 דולר ומשלמת 5 דולר למניה בדיבידנד תהיה תשואה של 5%. אם המניה מתוארת כ"תשואה גבוהה", זה מצביע על כך שהיא זולה מכיוון שאתה לא צריך לשלם הרבה ביחס לדיבידנד שתקבל לאורך זמן.

ניתוח חברה דומה (CCA) וניתוח עסקאות דומה (CTA) – שיטות אלו כוללות השוואת מדדים פיננסיים של חברה, כגון יחס P/E לאלו של חברות דומות או עסקאות אחרות באותו ענף.

ישנן דרכים נוספות כגון: תזרים מזומנים מוזל (DCF), שווי שוק ועוד..

חשוב לציין שאף שיטה אחת אינה חסינה מפני "תקלות", ושיטות הערכת שווי שונות יכולות לבסוף להניב תוצאות שונות. משקיעים משתמשים לעתים קרובות בשילוב של כל מיני גישות כדי לקבל תמונה כמה שיותר מקיפה על השווי של המניה. בנוסף, סנטימנט השוק וגורמים חיצוניים יכולים גם הם להשפיע על מחירי המניות, ולכן חשוב לשקול מגוון רב של גורמים לפני שמקבלים החלטות השקעה.

יש לציין שאתה לא צריך לחשב את כל המספרים האלה באופן ידני. כלי הסורקים שהזכרנו בכתבה הזו יכולים לעשות את החישוב עבורך. וכמובן שרק הזמן יגיד אם המניה הזולה שבחרתם אכן הייתה מציאה. למרבה הצער, אין שום דרך לדעת מראש ובוודאות עד כמה הבחירה שלך טובה (אחרת בחירת מניות הייתה עבודה מאד קלה!).

נקודה נוספת חשובה היא שכשבוחנים הערכות שווי, אין להסתכל על החברה באופן מנותק. חשוב לבחון את הערכת השווי לאורך ההיסטוריה של החברה ולהשוות אותה למתחרים באותו מגזר. ההקשר הנוסף הזה של מה גבוה, נמוך וממוצע יעזור לך להבין אם הערכת השווי הנוכחית שלו מחוברת למציאות. אגב, אפשר לעשות גם את זה באמצעות אותם מסנני מניות שימושיים.

הערכת שווי מניה

השאלה הבאה שאמורה לעניין אותך היא: איך יהיו ההחזרים שלי? 

מניות בדרך כלל נחשבות למאוד תנודתית – המחירים יכולים לזוז גבוה או נמוך מהר מאוד ולכן העצה המרכזית שלנו היא: לעולם אל תשקיע יותר ממה שאתה מוכן להפסיד. זה אולי מנהג נדוש "לגוון את תיק ההשקעות שלך" – אבל זה מנהג מצוין שישמור עליך. זה אומר לפזר את ההשקעות שלך באופן כזה שאם מניה אחת לא תצליח, אז ניתן יהיה לרכך את המכה באמצעות השקעה אחרת שכן הצליחה. למעשה, הגיוון גם מאפשר לך להיות יותר גמיש באסטרטגיית ההשקעה שלך משום שלא כל המזומנים שלך קשורים בהשקעה גדולה אחת שיכולה להפיל אותך.

אוקיי, אז איך אני יכול לגוון? 

גיוון זה לא רק רכישת יותר ממניה אחת, אלא לוודא שהמניות הללו לא כולן זזות יחד. ננסה להמחיש זאת עם דוגמא:  אם בחרת מניות שכולן מתמקדות בתחום הקמעונאות בארה"ב, אתה יכול להיות די בטוח שאם תהיה האטה כלכלית בארה"ב זה לא יועיל לתיק השקעות שלך. לכן כדאי לשקול כמה תעשיות נוספות אחרות שלא ייפגעו באותה הדרך במצב של האטה, כמו תחום השירותים – כי הרי אנשים משלמים על אנרגיה כל השנה, לא משנה מה מצב הכלכלה.

בחירת מניות בצורה חכמה

אם לומר ברצינות, בחירת מניות היא לא תהליך קל ולעיתים היא נחשבת למסוכנת יותר מהרבה צורות השקעות אחרות (למשל בהשוואה לאג"ח). אז אם יש עצה אחרונה שנוכל לתת לסיום היא לוודא שאתה באמת מבין מה אתה רוצה מהמניה שלך (או מתיק המניות) ולא פחות חשוב, להבין את הסיכונים שאתה חשוף אליהם.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

מעוניינים להשקיע ולבצע מסחר במניות? הצטרפו אלינו היום ותתחילו להנות ממערכת מסחר עצמאי בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

בנוסף תוכלו למצוא מגוון קורסים אונליין בשוק ההון באתר המכללה למסחר שיתנו לכם מידע נוסף על איך לסחור כמו מקצוענים

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן