איך לבחור מניות לתיק ההשקעות שלך?

איך לבחור מניות לתיק ההשקעות שלך?

איך לבחור את המניות המנצחות לתיק ההשקעות שלך

איך לבחור מניות
איך לבחור מניות

איך בכלל מתחילים, אילו חברות לחפש, איך למצוא אותן ואילו גורמים יש לקחת בחשבון בתהליך בחירת המניה המנצחת

לאחר שהבנו מה הן מניות, מה משפיע על מחיריהן ולמה כדאי לך לרכוש אותן, בואו נצלול פנימה אל איך מוצאים את המניות שיעשו את העבודה שהן אמורות לעשות עבורך.

עד כמה שזה נשמע נדוש, כשאתה עומד לבחור מניות לתיק ההשקעות שלך, כמעט כל אזור בעולם או תעשייה יכולים להיות רלוונטיים. חוץ אולי מצפון קוריאה (בינתיים). ומכיוון שיש כל כך הרבה ברירות, כנראה שקל יותר להחליט במה אתה לא רוצה להשקיע לפני שאתה מנסה לגלות מה אתה כן רוצה וזה תהליך שבהחלט כדאי ללמוד אותו. אך הנה בעל זאת כמה קווים מנחים חשובים בדרך להצלחה.

איך בכלל מתחילים? 

בהנחה שכבר פתחת חשבון מסחר אצל ברוקר איכותי עם רגולציה מחמירה לצד דירוגים גבוהים, המקום הטוב ביותר הוא כנראה להבין כמה סיכון אתה מוכן לקחת. כל השקעה צפויה לתת לך תשואה יחסית כפיצוי על כך שאתה מסכן את הכסף שלך. כמו בכל דבר בחיים: יותר סיכון = תשואה פוטנציאלית גדולה יותר (ו…הפסדים פוטנציאליים גדולים יותר).

אילו חברות לחפש?

נחלק את החברות לשניים: חברות בטוחות יחסית, ומסוכנות יותר.

מניות שנחשבות לבטוחות יותר – תוכל למצוא מניות בטוחות יותר בתעשיות שהן בבחינת "הכרח" כלומר, דברים שאנשים פשוט חייבים לקנות, לא משנה כמה מעט מזומנים יש להם בחשבון. לדוגמא, חברות מים או יצרנים של מוצרי יסוד לצרכן כמו נייר טואלט ומזון לתינוקות. לחברות מהסוג הזה יש בדרך כלל צמיחה איטית ויציבה, ושפע של רווחים שהם יכולים לחלק לך באמצעות דיבידנדים.

אם אתה רוצה משהו קצת יותר מרגש, חפש חברות צעירות יותר, אלה שצומחות במהירות, או כאלה שמחזירות הרבה מהמזומנים שהרוויחו קשה בחזרה לעסק כדי להרחיב אותו. עם זאת, פחות סביר שתקבלו דיבידנדים קבועים בהשקעה במניות בצמיחה גבוהה. במקום זאת, אתה תוכל לקוות לעלייה גדולה במחיר המניה שתוכל למכור אותה ברווח יפה.

כיצד אוכל להבחין בין מניות בטוחות למסוכנות? 

לא קל לסנן מה מתאים ומה לא מתאים לך אז כדי להקל על החיים שלנו, קיימים כל מיני סורקים לסינון מניות שניתן לסנן לפי תכונות ופרמטרים שונים. למשל, הערכת שווי או צמיחה ברווח. ישנם כלים מקוונים בחינם כגון הסורקים של TradingView Wallmine או Finviz שמשקיעים פרטיים יכולים להשתמש בהם.

סורק המניות של TradingView
סורק המניות של TradingView

איזה גורמים יש לקחת בחשבון בעת הסריקה?

ישנם המון גורמים שכדאי לקחת בחשבון בעת הסריקה, אך ריכזנו כמה דברים חשובים שכדאי לשים לב אליהם:

אזור: נפצל את הגורם הזה לשניים – מדינות מפותחות ושווקים מתעוררים. בעיקרון, באזורים מפותחים יותר מבחינה כלכלית יש יותר עסקים וחוקים מבוססים יותר כדי להגן על משקיעים – מה שהופך את המניות לבטוחות יותר באופן כללי.

תעשייה: תעשיות שכולם צריכים (כמו מוצרי צריכה) נוטים להיות אמינים יותר אך הן בעלות צמיחה איטית יותר. בינתיים, חברות שנמצאות בחוד החנית של טכנולוגיה חדשה עשויות לצמוח במהירות אקספוננציאלית כלומר, בקצב שהולך ונעשה מהיר יותר – אבל הן עלולות גם להתרסק אם למשל, ייגמר להן המזומנים לפני שיהפכו לרווחיות.

גודל חברה: חברות גדולות נוטות להתקשות יותר לצמוח מכיוון שלעתים קרובות הן כבר הרוויחו את הכסף הגדול שלהן. מצד שני, לחברות קטנות יותר יש פוטנציאל צמיחת רווחים גבוה יותר, אך מגיעות עם הסיכון שהן עלולות לא לשרוד מספיק זמן ולהפוך לחזקות בתעשייה.

הערכת שווי: כנראה שמעתם על "משקיעי ערך" – הם בוחנים כמה זולה המניה בהשוואה ליכולת שלה לייצר מזומנים (במיוחד לעומת העמיתות שלה-חברות דומות בענף).

שימוש בסורק מניות כדי ליישם כמה מהכללים הנ"ל ישאיר אותך דיי מהר עם כמה עשרות אפשרויות מעניינות. ומה עכשיו מה? הישאר איתנו עוד קצת כדי להבין.

כיצד לחקור מניות

לאחר שביצעתם את הסינון הראשוני כדי לייצר רשימה קצרה של מניות שיש להן פוטנציאל, הגיע הזמן להתחיל עם העבודה הקשה יותר.

לפני שאתה קופץ למניה בגלל שהיא עונה על כל המדדים של הפילטר המהמם שבנית לעצמך (או בגלל שהחברה של הבן דוד אמרה לך שזה הדבר החדש והחם) קח אוויר, כי אתה עדיין צריך לגלות מה "הרוטב הסודי" של החברה. במילים אחרות, שאל את עצמך מדוע החברה הזו תבצע ביצועים טובים יותר מכל השאר בשוק. 

איזה סוג של דברים אני צריך לבדוק כדי למצוא את ה "רוטב הסודי"? 

בתור התחלה, האם החברה צומחת מהר יותר מאחרים בתעשייה? אם כן, מה הסיבה? אולי המוצרים שלה טובים יותר או זולים יותר ולכן הם מושכים יותר לקוחות, או שהמוצרים כל כך יקרים שרק כמה מכירות נוספות תורגמו לצמיחה מהירה יותר. או אולי יש לחברה עסקאות בלעדיות שנותנות לה גישה ללקוחות שרק מעטים יכולים להגיע אליהם?

לאחר מכן, שקול את עניין התחרות. אם מוצרי החברה זולים יותר מאחרים, האם הרווחים שלה נפגעים כתוצאה מהמחירים הנמוכים? אם הם יקרים יותר, מה יעצור יריבים לנגוס בלקוחות שלה …כמו שעשו כמה יצרניות סמארטפונים סיניות לאפל?

לבסוף, האם החברה הזו מסוגלת לייצר את המוצרים שלה זול יותר מכל אחד אחר? אם כן, מדוע? האם יש לו תהליך קנייני שאחרים לא יכולים לשכפל, או פשוט גישה למתקנים או עובדים שעולים לה זול יותר?

איך מגיעים לכל המידע הזה?

לא תמיד קל לשים את היד על המידע הזה, אבל לחברות רשומות יש מה שנקרא מדור "קשרי משקיעים" באתר האינטרנט שלהן, שם אפשר למצוא מצגות העונות על חלק מהשאלות הללו. אבל אל תתמקד רק בנקודות החיוביות….דוחות החברה כוללים סעיף "סיכונים" מפורט, שידגיש את אי הוודאות שיש באופק. זה יכול לעזור לך להימנע מכל מיני סיכונים ברורים.

בנוסף, אחת הדרכים הקלות ביותר לעקוב אחר החברה שבחרת היא להגדיר התראות על מחירי המניות. הם מאפשרים לך לעקוב אחר השינויים במחירים. אפליקציות השקעה רבות מאפשרות לך להתאים אישית את ההתראות שלך כך שתופעל רק אם מתקיימים תנאים מסוימים שהגדרת.

איפה עוד אני יכול למצוא מידע? 

אל תשכח את התקשורת. חשוב לעקוב אחר כל התפתחויות. לטוב ולרע, התקשורת יכולה למלא תפקיד משמעותי בהשקעה שלך. דרכה ניתן להתעדכן בכל הודעה שמתפרסמת מטעם החברה, למשל, חשוב לשים לב מה כותבים אתרים מובילים כמו וול סטריט ז'ורנל, פייננשל טיימס או בלומברג על החברות שבחרת.

לאחר שמצאת את החברה שעונה על כל הפרמטרים שלך ואתה מוצא את עצמך מתחיל להתלהב מההשקעה המעולה שאיתרת בעמל רב, זה הרגע לבדוק אם המניה של אותה חברה היא אכן מציאה. בשלב זה מצטרפת למשוואה סוגיית הערכת השווי, עליה נדון בכתבה נפרדת, אז הישאר קשוב ועקוב אחר הדברים.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע רכישה/מכירה/החזקה של מניות. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

מעוניינים להשקיע ולבצע מסחר במניות? הצטרפו אלינו היום ותתחילו להנות ממערכת מסחר עצמאי בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

בנוסף תוכלו למצוא מגוון קורסים אונליין בשוק ההון באתר המכללה למסחר שיתנו לכם מידע נוסף על איך לסחור כמו מקצוענים

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן