מהו מדד הפחד (VIX) ואיך ניתן להעזר בו?

מהו מדד הפחד (VIX) ואיך ניתן להעזר בו?

מדד הויקס (VIX) הידוע בכינויו מדד הפחד הינו מכשיר פיננסי המודד את התנודתיות בשוק. סוחרים ומשקיעים משתמשים ב-VIX למטרות שונות בהקשר של שווקים פיננסיים

מהו מדד הפחד (VIX) ומהי תמונת המצב כיום?

הויקס (VIX), מדד התנודתיות של CBOE שהיא בורסת האופציות של שיקגו, הוא מד פופולרי לתנודתיות בשוק וסנטימנט המשקיעים שמודד את התנודתיות הגלומה של ה S&P 500 (SPX) . למעשה, הוא מהווה מדד לתנודתיות הצפויה בשוק במהלך 30 הימים הבאים. הוא מכונה לעתים קרובות "מד הפחד" משום שהוא נוטה לעלות בתקופות של אי ודאות או פחד שקיים בקרב משקיעים ולרדת בתקופות רגועות יותר.

למעשה, אנחנו יכולים לקרוא את המחשבות של המשקיעים על ידי בדיקת ה- VIX. כי כאמור,  מדד VIX גבוה מצביע על כך שהמשקיעים חוששים, ואילו ערך נמוך מעיד על כך שהמשקיעים יותר בטוחים בעצמם ואפילו על גבול החמדנות. וכרגע, כשה-VIX נמצא בשפל, כנראה שהמשקיעים רגועים מאד.

בדרך כלל אפשר להבחין בקשר הפוך שיש לויקס עם עם ביצועי השוק כלומר, יש לו קשר הפוך עם שוק המניות. כששוק המניות חווה ירידות חדות, ה-VIX נוטה לעלות, מה שמשקף ציפיות לתנודתיות מוגברות. לעומת זאת, בתקופות של יציבות בשוק, ה-VIX נוטה להיות נמוך יותר. מכאן שהסוחרים והמשקיעים משתמשים בו באופן נרחב כדי להעריך סיכוני שוק, לקבל החלטות לגבי הפורטפוליו שלהם וליישם אסטרטגיות לניהול סיכונים.

נקודה נוספת חשובה שיש להבין היא שהרמה הממוצעת ההיסטורית של ה-VIX היא בסביבות 20, באיזור זה הסנטימנט נחשב לרגוע. בתקופות של לחץ בשוק, כמו משברים פיננסיים או מלחמה, ה-VIX יכול לעלות בצורה משמעותית. למשל, תקופת מגיפת הקורונה הוא עמד על 66.

אך למרות הכתוב לעיל, ה-VIX לא מתפקד ככדור בדולח. הוא אמנם מספק מידע בעל ערך רב לגבי התנודתיות הצפויה, אך הוא אינו חוזה את כיוון תנועות השוק. לכן חשוב להשתמש ב-VIX ככלי אחד מני רבים בעת הערכת תנאי השוק. כמו כל אינדיקטור, הוא לא חסין מפני הטיות והדינמיקה בשוק יכולה להשתנות במהירות לכן סוחרים ומשקיעים משתמשים לרוב ב-VIX בשילוב עם כלי ניתוח אחרים כדי לקבל החלטות מושכלות.

להלן מגוון של שימושים שסוחרים ומשקיעים עושים ב-VIX?

ניהול סיכונים: סוחרים משתמשים ב-VIX כחלק מאסטרטגיית ניהול הסיכונים שלהם. VIX גבוה עשוי לגרום למשקיעים לגדר את התיקים שלהם או לנקוט בעמדות הגנה כדי להגן מפני ירידות פוטנציאליות בשוק.

הוא משמש כאינדיקטור סותר: חלק מהסוחרים רואים ברמות קיצוניות של ה-VIX אינדיקטורים מנוגדים. לדוגמה, VIX גבוה במיוחד יכול לאותת על פחד מוגזם בשוק, מה שעשוי להצביע על הזדמנות קנייה. לעומת זאת, VIX נמוך במיוחד יכול להצביע על שאננות, מה שיכול להוות איתות לכך שיש להתנהל ביתר זהירות.

מסחר באופציות: ה-VIX מקושר לרוב למסחר באופציות. אופציות הן מכשירים פיננסיים שנותנים למשקיעים את הזכות (אך לא את החובה), לקנות או למכור נכס (כגון מניות) במחיר שנקבע מראש בתוך מסגרת זמן מוגדרת. מחירי האופציות מושפעים מגורמים כמו מחיר המניה, מחיר המימוש של האופציה, הזמן עד לפקיעת האופציה ותנודתיות השוק.

סוחרים משתמשים ב-VIX לתימחור אופציות ולהערכת תנודתיות משתמעת, שהיא גורם מפתח בפרמיות של אופציות. תנודתיות משתמעת היא מרכיב מרכזי בתמחור אופציות. היא מייצגת את הציפיות של השוק לגבי תנודות מחיר עתידיות של נכס הבסיס. כשהמשקיעים מצפים לתנודתיות גבוהה יותר, מחירי האופציות נוטים לעלות, מה שמשקף סבירות גבוהה יותר לתנודות גדולות יותר במחיר. וכך הסוחרים יכולים להתאים את אסטרטגיות האופציות שלהם על סמך רמות ה-VIX.

תמונת מצב נוכחית של מדד ה-VIX

אם תתנו מבט מהיר על הויקס תראו שהוא נמצא כעת בשפל. בדרך כלל זה מצביע על ציפיה לתנאי שוק נוחים. אך יש מי שעשוי לחשוב שזה עשוי לאותת על סכנה. האמנם?

מדד ה VIX. גרף מאת TradingView
מדד ה VIX. גרף מאת TradingView

התשובה היא: אולי כן ואולי לא. כאמור, כשה-VIX ברמה נמוכה לעתים קרובות זה סימן של רוגע, אבל משקיעים מסויימים יטענו שזה יכול להיות מצב של שאננות יתר, מצב בו מתעלמים מהסכנות. מצד שני, יש מי שיטען שה-VIX  כבר היה ברמות נמוכות מספיק פעמים בעבר ויכול להישאר נמוך במשך זמן רב. אז למרות ששווה לפקוח עין, זו לא בהכרח סיבה לדאגה.

ואכן, יש מי שחושב שלא בטוח שזה ישאר כך עוד הרבה זמן, כמו גולדמן זאקס. ההסבר שלו הוא שסיכונים כלכליים שיכולים לצוץ מתחת לרדאר ולהשפיע מאד על התנודתיות כגון: שיעורי אבטלה, האינפלציה, הזמנות חדשות במגזר היצרני ועוד.

גם הOECD הציג בתחזית העולמית שלו תמונת מאקרו כלכלית שתומכת בגישה הזו. לדעתו, כולם עדיין אופטימיים מדי לגבי האינפלציה והורדת ריבית בקרוב. הוא נותן תמונת מצב מאקרו כלכלית שמרמזת על כך שמשקיעים המחפשים הורדות ריבית בקרוב, עלולים להאכזב.

תחזית עולמית למדד הויקס

בתחזית העולמית שפורסמה, הארגון אומר שעדיין יש לחצי אינפלציה שמתמשכים והם יאלצו את הבנקים המרכזיים בארה"ב ובאירופה לשמור על ריבית גבוהה יותר למשך זמן רב יותר ממה שהמשקיעים מצפים. הוא צופה שהורדות הריבית יתחילו בארה"ב בחצי השני של 2024, וברחבי גוש האירו בסביבות האביב בשנת 2025. זה באופן משמעותי הרבה יותר מאוחר ממה שהשוק מעריך כלומר, המשקיעים צופים הורדות כבר באפריל הבא בכל הקשור לארה"ב ובחודש מאי באירופה.

מילת סיום, בהתחשב בכל הדיבורים על חולשות צפויות בכלכלה ובשווקים, יכול להיות מועיל לעקוב גם אחר ה-VIX לצד נתונים כלכליים נוספים, להיעזר בו ולהיות מוכנים לכל תרחיש.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי על בסיס הנתונים המתוארים בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

מעוניינים להשקיע במדד הויקס? הצטרפו אלינו היום ותתחילו להנות ממערכת מסחר עצמאי בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן