מדד הפחד נמוך באופן מדאיג המעיד על קיומם של 3 תמרורי אזהרה

מדד הפחד נמוך באופן מדאיג המעיד על קיומם של 3 תמרורי אזהרה

מדד הפחד (VIX) של שוק המניות נמוך באופן מדאיג המעיד על קיומם של 3 תמרורי אזהרה

רמות נמוכות של מדד הפחד , ה-VIX , בדרך כלל מעידות על רגיעה בשווקים, ולעתים קרובות זה עולה בקנה אחד עם עליית מחירי המניות. אך האם עשויים להסתתר מתחת לרגיעה הזו, תמרורי אזהרה.

מדד הפחד , מסחר , בבורסה
ה-

VIX, הידוע בכינויו " מדד הפחד " של וול סטריט, מודד את התנודתיות הגלומה של ה-S&P 500 תוך שהוא מתבסס על אופציות שיפוגו ב-30 הימים הבאים. זו אחת הדרכים הטובות ביותר להעריך את רמת הדאגה במסחר בבורסה. קריאה נמוכה של מדד הפחד , ה-VIX , מעידה על שווקים רגועים, ואילו קריאה גבוהה מעידה על פאניקה של המשקיעים. ונציין שלפני מספר ימים, מדד הפחד ,ה-VIX , ירד ל-13.5 – זו הרמה הנמוכה ביותר מאז חודש ינואר 2020, חודשיים לפני שהמגיפה סגרה כלכלות שלמות ברחבי העולם והרעידה את השווקים הפיננסיים.

מה המשמעות של מדד הפחד הנמוך ?

רמות נמוכות מאד של מדד הפחד (VIX) בדרך כלל מעידות על רגיעה שהיא קיצונית, ולעתים קרובות זה עולה בקנה אחד עם עליית מחירי המניות. וזה באמת מה שקורה: מה שמניע את העליות בשווקים זה בעיקר קומץ של מניות טכנולוגיה, מדד S&P 500 חזר לטריטוריית שוק השוורים בשבוע שעבר לאחר זינוק של יותר מ-20% מהשפל שלו מחודש אוקטובר. מעבר לכך, הפעם האחרונה שבה מדד המניות חווה ירידה ביום אחד של יותר מ-1% הייתה ב-3 בפברואר.

אבל VIX נמוך מאוד, כשלעצמו, יכול להיות גם תמרור אזהרה כי זה קורה כשהמשקיעים הופכים להיות שאננים מידי ומתחילים להתעלם מהסיכונים הקיימים. והרי בימים אלה לא חסרים סיכונים, מהכיוון העתידי של הריבית והאינפלציה ועד לצניחת הצמיחה הכלכלית ולמתחים הגוברים במערכת הבנקאית.

מדד הפחד , מסחר , בבורסה
,VIX מדד התנודתיות הגלומה של ה-S&P 500 גרף מאת TradingView

3 תחומים שבהם מדד הפחד ה- VIX הנמוך, של שוק המניות, מעיד על תמרורי אזהרה

  • האינפלציה
  • המתחים במערכת הבנקאית
  • שווקי האג"ח היחסית סוערים

img-11ה-VIX, או מדד הפחד, הוא מדד רב עוצמה המשקף את הסנטימנט הקולקטיבי ואת חוסר הוודאות של השוק. זה מזכיר לנו שפחד יכול להיות גם אזהרה וגם הזדמנות למי שמעז לנווט במימיו הסוערים

img-12

אזהרה ראשון: ההשפעה על האינפלציה

למרות שפורסמה קריאת אינפלציה מעודדת שהצביעה על ירידה מ (4.9% ל-4%), מה שאומר שהאינפלציה בארה"ב מאטה ונותנת מקום לפד להשהות את העלאות הריבית, עדיין אפשר לראות שמדד מרכזי של המחירים שהפד עוקב אחריו דיי מקרוב המשיך לעלות בקצב מדאיג. אינפלציית הליבה, זו שלא כוללת מחירים תנודתיים כמו מזון ואנרגיה, עלה ב-0.4% כבר חודש שלישי ברציפות. מה שמדגיש את הלחצים המתמשכים.

אזהרה שניה: המתחים במערכת הבנקאית

עשוי להסתמן פה מחנק אשראי שקט. הנתונים הכלכליים היו מעורבים במהלך החודשים האחרונים, ובהחלט שלחו לנו אותות סותרים לגבי החוזק והכיוון שאליו הכלכלה בארצות הברית הולכת. יש לזכור שבסביבת מאקרו כל כך לא ודאית, מה שמניע את המחירים זה סנטימנט, ומה שמניע את הסנטימנט זה נרטיבים. הבעיה היא שהנרטיבים האלה יכולים להשתנות במהירות. כלומר, תראו באיזו מהירות עברנו מדאגות לגבי מיתון שמתקרב להתרגשות מסחררת של AI וקפיצה לראלי בשווקים. אז אולי הסנטימנט נראה שטוף שמש עכשיו, אבל לא מזיק לזכור שהתחזית הכלכלית נותרה מעורפלת מאד. והסיבה העיקרית היא בעיות אשראי.

כולנו מסכימים עם זה שהאשראי הוא נשמת אפה של הכלכלה. כשהאשראי זורם חברות וצרכנים נוטים להתבזבז כסף, וזה בתורו תהליך שגורם לצמיחה כלכלית. אבל מצד שני, כשהאשראי מתייבש, המשק מתחיל להתנשף מחוסר אוויר, וחברות וצרכנים עלולים להגיע למצב שבו הם נאבקים כדי להחזיר את החובות שלהם. הקשר בין זמינות האשראי לעסקים קטנים לבין קשיי אשראי בקרב מנפיקי חוב מניב (כלומר מסוכן יותר) הוא ברור: כשמחמירים את תקני ההלוואות יותר ויותר יש סיכוי גבוה יותר שנראה עליה גדולה במחדלים.

ולפי תמונת המצב הנוכחית, מחנק אשראי עשוי בהחלט להופיע, כי הנתונים מצביעים על כך ש-30 חברות גדולות פרשו את החובות שלהן בחמשת החודשים האחרונים (לעומת סך הכל 40 בכל שנת 2022). למרות שיש גורמים תומכים כמו הבינה המלאכותית שנותנים דחיפה (מוצדקת) לסנטימנט, ההתפתחויות בנושא הזה כאן כדי לבחון את הנרטיב השורי הנכחי כי מחנק אשראי עלול לעורר דאגות גדולות יותר לגבי בריאות הכלכלה. אז אמנם התחזית נראית ורודה יותר היום מאשר לפני כמה חודשים, אבל עדיין לא בטוח להניח שהגרוע מכל כבר מאחורינו ובהחלט כדאי לעקוב ולשים לב למשבר האשראי הפוטנציאלי הזה.

מדד הפחד , מסחר , בבורסה

אזהרה שלישית: שווקי האג"ח יחסית סוערים

נקודה נוספת שראוי לקחת בחשבון הם שוקי האג"ח. בניגוד לשקט של מדד הפחד , ה-VIX , שוקי האג"ח סוערים יחסית. מדד ה-MOVE של ה-Intercontinental Exchange של התנודתיות הגלומה, מפלרטט עם רמות הקשורות בדרך כלל למשברים. אמנם המדד ירד מהשיאים שהוא הגיע אליהם במרץ לאחר קריסת בנק עמק הסיליקון, אבל הוא נשאר ב-60% מעל הממוצע של עשר השנים שלו.

לגבי המשמעות של כל זה עבור המשקיע ובכן, אולי כדאי לזכור את האמירה הישנה בוול סטריט ש"שוק האג"ח תמיד חכם יותר משוק המניות". אם זה נכון, אז אולי כדאי לנהוג במשנה זהירות עכשיו. כלומר, לודא שתיק ההשקעות מגוון היטב, מחזיק מעט מזומנים ולא מכיל מינוף, כי יתכן שימים הפכפכים לפנינו.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי. ככלל, חובה על הקורא לנקוט בגישה ביקורתית ולעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה או ניתוח שוק טכני או פונדמנטלי שהוא.

כדי להבין יותר את מדד הפחד שווה לכם גם לקחת קורס בתחום ולפתוח חשבון מסחר בברוקר טריידסטיישן.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של מניות המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לנקוט בגישה ביקורתית ולעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

הצטרף אלינו היום ותהנה מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

גילוי נאות: מאמר זה מיועד למטרות חינוכיות בלבד. אף אחת מהדוגמאות לא צריכה להיחשב כהמלצות מסחר.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן