לא כל הנוצץ הוא זהב – כל מה שרצית לדעת על כסף

לא כל הנוצץ הוא זהב – כל מה שרצית לדעת על כסף

לא כל הנוצץ הוא זהב - כל מה שרצית לדעת על כסף

בעוד שזהב הוא בעיקר מתכת יקרה, מחיר הכסף מושפע גם מהביקוש שלו כמתכת יקרה וגם מהביקוש התעשייתי. ובהתבסס על אינדיקטור יחס הזהב לכסף, נראה שכיום, הכסף מוערך נמוך ביחס לזהב

מניות דיבידנד
ל

א כל הנוצץ הוא זהב. אמנם הזהב כמתכת יקרה יכולה להאפיל על כל השאר, אבל כפי שנראה, גם הכסף די נוצץ. העניין הוא שכסף רלוונטי לא רק לתכשיטים ורהיטים עתיקים מעניינים, הוא נחוץ גם במגזר התעשייתי. ועם מוניטין שכזה, מתכת הכסף יכולה להחזיק מעמד בלי קשר לעוצמה של הכלכלה או אם המתכת תנודתית יותר מהרגיל. העניין הוא שהתעשייה הזו רחוקה מלהיות פשוטה, אז בואו ננסה להבין האם כסף ראוי להיחשב יותר מאשר רק "הסגן של הזהב", ואם כן, איך אפשר להשקיע בסחורה הייחודית הזו.

מאיפה מגיע הכסף?

קל לדמיין מכרה של של המתכת, אבל למעשה, המתכת הזו היא בעיקר תוצר של מיצוי מתכות אחרות כמו עופרת, אבץ, נחושת וזהב. למעשה, הנתונים מראים שמשם מגיע 72% מההיצע העולמי. מבחינה גיאוגרפית, זה דיי מפוזר: הייצור מתרכז בעיקר ביבשת אמריקה, כאשר 42% ממנו מקורו במקסיקו, פרו וצ'ילה. סין, אוסטרליה ורוסיה יחדיו מהוות עוד 24% מהייצור העולמי.

זהב , כסף , הכסף, בבורסה
הביקוש לכסף גדל מהר יותר מההיצע. מקורWorld silver survey

למה משמש הכסף?

במשך מאות שנים, השתמשו בו בהכנת תכשיטים יוקרתיים, כלי שולחן ואמנות יפה, הכסף אגב מושך אספנים בגלל העמידות שלו. עד היום, כרבע מהביקוש לכסף מגיע לצורך הדברים הנ"ל. אבל זה לא מסתכם בזה. כסף הפך לסמל סטטוס בעולם התעשייתי גם בשנים האחרונות, מכיוון שהוא יכול להוליך חום וחשמל, להגיב לאור במצבים כימיים מסוימים לצד שימושים נוספים חשובים. בנוסף, כסף משחק תפקיד מרכזי בהרבה מגזרי אלקטרוניקה שצומחים במהירות, כולל פאנלים סולאריים, מסכי מגע, טיהור מים ועוד.

האם כסף משתווה לזהב?

לכסף יש משקל רב יותר בתעשייה: 46% מהצריכה השנתית שלו מגיעה מהמגזר לעומת 6% בלבד של זהב. זה הבדל משמעותי. במקום זאת, זהב מבוקש בעיקר לתכשיטים, למטרות השקעה, ורכישות של הבנק מרכזי. כלומר בעוד זהב הוא בעיקר מתכת יקרה, מחיר הכסף מושפע מהביקוש שלו כמתכת יקרה וגם כחומר תעשייתי. בנוסף, מכיוון ששוק הזה קטן בהרבה מזה של זהב, הנזילות נמוכה יותר ולכן מחירו תנודתי הרבה יותר מזהב.

יש לשים לב לכך שלזהב ולכסף יש הרבה במשותף. שניהם נוטים להצליח כשתשואות האג"ח יורדות, האינפלציה עולה, הדולר האמריקאי נחלש (dxy index), השוק נעשה סוער יותר, או שילוב של כמה דברים יחד.

יחס הזהב לכסף, המשקף כמה אונקיות של כסף צריך כדי לרכוש אונקיית זהב, עמד על ממוצע של סביב 67. כיום, הוא קרוב יותר ל-84, מה שמסמן שכסף נראה לא מוערך בהשוואה לזהב.

אינדיקטור יחס הזהב לכסף שרבים מתעלמים ממנו

אינדיקטור מעניין וחשוב שמתעלמים ממנו רבות הוא יחס הזהב לכסף. מדובר כלי במדידה נפוץ להשוואה בין שתי המתכות. היחס בניהם משקף לנו כמה אונקיות כסף צריך כדי לרכוש אונקיה אחת של זהב, וזה עוזר לנו להעריך את הערך היחסי שלהם ונותן לנו לדעת מתי אחד מהם הוא זול יותר או יקר יותר מהרגיל. במהלך 30 השנים האחרונות, היחס עמד על ממוצע של סביב 67. כיום, הוא קרוב יותר ל-84, מה שמסמן שכסף נראה לא מוערך בהשוואה לזהב.

זהב , כסף , הכסף, בבורסה
יחס הזהב לכסף עומד כיום על כ-84, בהשוואה לממוצע של 30 שנים של כ-67. מקור בלומברג.

מה התחזית לגבי הביקוש וההיצע לכסף?

הביקוש לכסף עולה הרבה יותר מהר מההיצע שלו, בעיקר בגלל שהמתכת מנוצלת על ידי יצרני אנרגיה סולארית ובנוסף, הדגמים היעילים יותר של יצרני אנרגיה סולארית משתמשים בהרבה יותר מהמתכת מאשר גרסאות ישנות יותר. הצורך בכסף מעולם לא היה משמעותי יותר מתקופה זו בה קיימת שאיפה ברחבי העולם להתקדם לעבר מקורות אנרגיה מתחדשים ותעשייה סולארית שמתרחבת במהירות.

העניין הוא שהביקוש לא עומד בקצב. כפי שאמרנו, רוב המתכת מגיעה ממיצוי מתכות אחרות. ומכיוון שמדובר בשולי רווח נמוכים יחסית, חברות כרייה לא ממהרות לפתח פרויקטים חדשים שלה ולכן סביר להניח שההיצע ימשיך לפגר אחרי הביקוש, לפחות לעוד תקופה כלשהי.

כדי להבין יותר את היחסים בניהם שווה לכם גם לקחת קורס בתחום ולפתוח חשבון מסחר בברוקר טריידסטיישן.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של מניות המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לנקוט בגישה ביקורתית ולעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

הצטרף אלינו היום ותהנה מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

גילוי נאות: מאמר זה מיועד למטרות חינוכיות בלבד. אף אחת מהדוגמאות לא צריכה להיחשב כהמלצות מסחר.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן