העלאת ריבית הפד ומיתון, 3 סיבות מדוע מדובר בתרחיש כמעט בלתי נמנע!

העלאת ריבית הפד ומיתון, 3 סיבות מדוע מדובר בתרחיש כמעט בלתי נמנע!

העלאת ריבית הפד ומיתון, מדוע מדובר בתרחיש כמעט בלתי נמנע!

לפני חודשיים, התגברו הלחישות שהפדרל ריזרב עשוי להשיג את התרחיש החלומי של נחיתה הרכה כביכול ללא מיתון והפסקת העלאת ריבית הפד. אך כעת נראה שהסיכויים לתרחיש הזה כמעט ונעלמו

העלאת ריבית הפד, מיתון, העלאת ריבית, ריבית
א

נחנו בעיצומו של המחזור השני הכי אגרסיבי של העלאת ריבית בהיסטוריה של הפדרל ריזרב ומקווים לראות נחיתה רכה. אבל האם ידעתם שכמעט כל אחד ממחזורי העלאת ריבית הפד הוביל לנחיתה קשה, כלומר, למיתון?

רק לפני חודשיים, התגברו הלחישות בשווקים שהפדרל ריזרב עשוי להשיג משהו נדיר באמת: הנחיתה הרכה. כלומר, העלאת ריבית הפד מספיק כדי לצנן את האינפלציה המוגזמת בארה"ב, אך מבלי להוביל את הכלכלה למיתון. אך כעת נראה שהסיכויים לתרחיש הזה כמעט נעלמו, לכן זה נראה כמו זמן טוב לבחון לאיזה סוג של נחיתה אנו יכולים לצפות, ואיך תוכל להתאים את תיק ההשקעות שלך למצב.

מה ההבדל בין נחיתה קשה, רכה וללא נחיתה?

כאשר המשק חם מדי, זה יכול להוביל לעלייה באינפלציה. כדי להילחם בכך, הפד בדרך כלל מעלה את הריבית, מה שבדרך כלל יאט את הפעילות הכלכלית וייצב את המחירים. המטרה הנכספת של הפד היא כמובן נחיתה רכה: אותו תרחיש חלומי שבו הכלכלה מאטה מספיק כדי לצמצם את האינפלציה, אבל נשארת חזקה מספיק כדי למנוע מיתון.

אבל לצערנו, עם כל מחזור של העלאת ריבית הפד, תמיד קיים גם סיכון לנחיתה קשה, שזה מצב בו הפד מעלה את הריבית בצורה כל כך אגרסיבית עד שהוא מוביל את הכלכלה למיתון. ויש גם סיכון של תרחיש ללא נחיתה, שבו הצמיחה הכלכלית לא מואטת והאינפלציה נשארת גבוהה. אך זה כנראה לא תרחיש שרלוונטי נכון היום, בהתחשב בכך שאנחנו רואים עדויות לירידה בצמיחה וגם לאינפלציה.

אז למה כל כך קשה להשיג נחיתה רכה עם התאמה מדויקת של העלאת ריבית הפד?

הפד כבר ניסה להנדס נחיתות רכות בעבר אך הרקורד שלו בהצלחה של השגת המטרה הזו הוא דיי חלש. תרשים זה מציג כל אחד ממחזורי העלאת ריבית הפד מאז שנות ה-70 (קו אדום מלא), שיעור האינפלציה בארה"ב (קו ירוק מקווקו) ומיתונים (אזורים אפורים מוצלים). ברוב המקרים, עליות ריבית אגרסיביות גררו בשלב מסוים מיתון. הדוגמה היחידה לנחיתה רכה מוצלחת שהונדסה על ידי הפד הייתה באמצע שנות ה-90, כשהבנק המרכזי העלה את הריבית מ-3% ל-6% תוך הימנעות ממיתון.

העלאת ריבית הפד, מיתון, העלאת ריבית, ריבית
מחזורי העלאות ריבית של הפד, מקור U.S Federal Reserve

3 הסיבות לתרחיש כמעט בלתי נמנע של העלאות ריבית הפד ומיתון

  • סבב העלאות אגרסיבי מכל סבב היסטורי
  • משבר בנקאות
  • החמרה דרמטית בתנאי האשראי וההלוואות

Recessions are like forest fires, they are painful and destructive, but they also clear away the dead wood and create the conditions for new growth and new opportunities (Nouriel Roubini)

מכיוון שהוויכוח היום מתמקד בשאלה האם סבב העלאת ריבית הפד הנוכחית ידחוף את הכלכלה למיתון, חשוב לראות את מחזור העלאת ריבית הפד הזה גם בהקשר ההיסטורי המתאים. מלבד מחזור העלאת ריבית אחד בשנות ה-80, כל סבבי העלאת ריבית פד האחרים היה פחות אגרסיבי מזה הנוכחי, ורובם עוררו מיתון. אז אם נתבסס על ההיסטוריה, הסבירות שהפד יצליח להנדס נחיתה רכה היא דיי נמוכה. מעבר לכך, הסיכויים הללו כנראה קיבלו תפנית שלילית נוספת לאחר משבר הבנקאות האחרון. ולרוע המזל משבר הבנקאות האזורי בארצות הברית רק צובר תאוצה לאחר קריסת בנק First Republic בסוף השבוע, כאשר כזכור, הכל התחיל עם בנק עמק הסיליקון שקרס רק לפני שבועות.

מה הקשר בין המהומה במגזר הבנקאות לנחיתה קשה?

התשובה הקצרה: זה מאיץ את משיכת האשראי, שהוא נשמת אפה של הכלכלה. צרכנים ועסקים בקושי יכולים לתפקד בלי אשראי. בנוסף, סטנדרטים הדוקים של הלוואות ואשראי גורמים לצניחה של הוצאות הצרכנים והשקעות עסקיות, מה שגורם לצמיחה הכלכלית להיעצר.

סקר דעת קהל של "SLOOS"  האחרון מצביע על עלייה משמעותית במספר הבנקים שהקשיחו את תקני ההלוואות שלהם. ולמעשה, הסקר גם מראה שסביבת ההלוואות התדרדרה עוד לפני המהומה של הרבעון שעבר במגזר הבנקאות, כך שהלחץ הנובע מהמגזר הפיננסי עשוי להעצים את הדברים: החמרה בתנאי האשראי בזמן שהבנקים מחמירים את תקני ההלוואות שלהם כדי לחזק את המאזנים שלהם – בסופו של דבר מגדילים את הסיכויים למיתון והעלאת ריבית הפד.

העלאת ריבית הפד, מיתון, העלאת ריבית, ריבית

מה העלאת ריבית הפד ומיתון אומר עבור המשקיע?

נדמה שהשווקים מזלזלים בסיכון של נחיתה קשה, אז אולי כדאי לנקוט זהירות עם תיק ההשקעות שלך. כלומר, לצמצם את חשיפת הסיכון בתיק, ולוודא שהתיק מספיק מגוון ואינו כולל מינוף. ייתכן גם שכדאי לשקול להפחית את החשיפה למניות או לפחות להטות את החשיפה לכיוון חברות איכותיות במגזרים הגנתיים, כמו מוצרי צריכה, שירותים ושירותי בריאות שכידוע, עשויים לתפקד טוב בתקופות של מיתון.

בנוסף, כדאי לקחת בחשבון שאג"ח ממשלתיות בטוחות ארוכות טווח הן ללא ספק ההגנה הטובה ביותר מפני מיתון והעלאת ריבית הפד. שווה לשקול להחזיק קצת זהב ולצמצם את החשיפה לסחורות אחרות, במיוחד מתכות תעשייתיות ואנרגיה.

ומשפט לסיום, גם מזומן זו פוזיציה, ניתן להחזיק אותו באמצעות קרנות שוק הכסף, שמציעות כעת תשואות של מעל 4%. וזה אולי הדבר הכי הגיוני שאפשר לעשות בתקופות של אי ודאות: לשקול להחזיק קצת מזומן לשלב שבו יצוצו הזדמנויות.

כדי להבין יותר את התחום ואת השפעת העלאת ריבית הפד על מיתון שווה גם לקחת קורס בתחום ולפתוח חשבון מסחר בברוקר טריידסטיישן.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של מניות המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לנקוט בגישה ביקורתית ולעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

הצטרף אלינו היום ותהנה מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

גילוי נאות: מאמר זה מיועד למטרות חינוכיות בלבד. אף אחת מהדוגמאות לא צריכה להיחשב כהמלצות מסחר.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן