זירת מסחר אל מול מסחר אמיתי בבורסה – בואו נעשה סדר!

זירת מסחר אל מול מסחר אמיתי בבורסה – בואו נעשה סדר!

זירת מסחר אל מול מסחר אמיתי בבורסה – בואו נעשה סדר!

ההבדלים בין מסחר בזירת מסחר לבין מסחר אמיתי באמצעות ברוקר (חבר בורסה) בבורסה – אם לא הבנתם את הכותרת, כדאי מאוד שתקראו את המאמר הזה!

 

סוחרים ומשקיעים רבים אשר פעילים בשוק ההון, אינם מכירים את ההבדלים שבין מסחר ב זירת מסחר אצל ברוקר לבין מסחר אמיתי דרך ברוקר שהינו חבר בורסה בבורסאות בהן נסחרים המכשירים הפיננסיים השונים.

ראשית נסביר ונגדיר, כי ברוקר הינו חבר מורשה מטעם הבורסה בה הוא פעיל, לבצע פעולות של קניה/מכירה עבור הלקוחות שלו. משמע, כאשר תבקשו מהברוקר שלכם, לבצע למשל פעולת קניה של מניה כלשהי (או כל מכשיר פיננסי אחר), יהא עליו לשגר בשמכם את הפקודה לבורסה, בה נסחרת המניה שתרצו לקנות, וכאשר תתבצע הפקודה, לשמור את המניה בחשבון המסחר שלכם אשר פתחתם באמצעות הברוקר.

לעומת זאת, זירת מסחר, כשמה כן היא, זירה. ובמילים פשוטות יותר, "בית" בו אתם סוחרים נגד מפעיל הזירה- הברוקר (עושה שוק), נגד בעל ה"בית", במכשיר פיננסי הקרוי CFD.

לשם הבנת המושג CFD – CONTRACT FOR DIFFERENCE  , ובתרגום פשוט- חוזה הפרשים.

חוזה הפרשים- כשמו כן הוא, חוזה בין קונה למוכר, הקובע, כי הקונה ישלם למוכר את ההפרש בין הערך הנוכחי של נכס לבין שוויו, במחיר זמן החוזה (אם ההפרש שלילי,המוכר ישלם במקום זאת לקונה). למעשה, סוחר הבוחר לקנות או למכור CFD, קונה הפרש. הוא לא קונה או מחזיק, בשום שלב, את נכס הבסיס (מניה, תעודת סל וכד').

 

כעת, לאחר שהבנו את ההבדלים בהגדרת מסחר דרך ברוקר למסחר בזירה אצל ברוקר, נסקור בקצרה את ההבדלים ביניהם ואת המשמעויות למסחר בכל אחד מהם:

 

רכישת / החזקת מניות בפועל 

כפי שכבר הזכרנו, כאשר נרצה לרכוש דרך הברוקר שלנו, מניה מסויימת – למשל מניית פייסבוק FB)), יהא על הברוקר לשגר את הפקודה לבורסה בה מניית FB נסחרת כדי שתרכש עבורנו, בהתאם לשער הקניה שביקשנו ולשמור את המניה בחשבון המסחר שלנו.

לעומת זאת, כאשר נשגר בזירת מסחר, פקודה לקנית מניית FB, הפקודה לא תעבור לבורסה בה מניית FB נסחרת באמת, וגם כאשר נראה כי "נכנסנו" לעסקת קניית מניית FB, לא רכשנו אותה בפועל, והיא לא תוחזק בחשבוננו.

 

ניגוד עניינים בזירת מסחר לעומת מסחר אמיתי

כאשר נסחור דרך ברוקר, אנו נשלם לו עמלה בגין ביצוע פעולות קניה/מכירה שיעשה עבורנו. העמלה תשולם לו בין אם הפוזיציה שנכנסנו אליה תרוויח ובין אם היא תפסיד. הברוקר הוא מתווך בין הלקוח לבין הבורסה וככזה, הוא מתוגמל בעמלות שאנו משלמים לו בגין ביצוע פעולות עבורנו. אם נסתכל על זה באופן קונקרטי, למעשה, האינטרס העיקרי של הברוקר שנסחר דרכו יהיה שנרוויח כסף, פשוטו כמשמעו וזאת מהרציונל הפשוט שככל שנרוויח יותר כסף בעסקאות, ככה נמשיך לבצע פעולות של קניה ומכירה והברוקר ימשיך להינות מהמעמלות אשר ישולמו לו.

 

בזירת מסחר- לא כך הדבר. כאשר ניכנס לפוזיציית קניה ב"מניה" כלשהי, מאותו הרגע, הזירה פועלת כצד נגדי לעסקה. משמע, אם אנו נרוויח כסף בעסקה, הזירה מפסידה כסף. אם אנו נפסיד, הזירה מרוויחה. מצב זה, יוצר ניגוד עניינים מובנה שבו לזירה יש אינטרס ישיר שנפסיד כסף, אחרת לא תהיה לפעילות שלה תועלת כלכלית.

 

מינופים בזירת מסחר לעומת מסחר אמיתי

בדרך כלל, במסחר דרך ברוקר, אם תפתחו חשבון מרג'ין, בתנאים מסויימים, תוכל להינות מאפשרות של קבלת מינוף של עד פי 4 בעסקאות תוך יומיות וכן מינוף של עד פי 2 בעסקאות ששמרתם פתוחות לשעות הלילה שמעבר לשעות המסחר הרציף (בהם השווקים סגורים).

בזירת מסחר לעומת זאת, לרוב תוכלו לקבל מינוף של פי 20, 50, 100 ואף יותר.

באופן כללי, ידוע כי סוחרים ומשקיעים רבים, הולכים שולל לעיתים אחר המינוף , מתוך ציפייה של השקעה מועטה ביחס לעסקה אליה יוכלו להיכנס. פעמים רבות, המינוף בהחלט יכול להוות כלי לצבירת הון, אך יחד עם זאת, יש לזכור כי מינוף הוא הלוואה שניתנת לכם וככזו, יכול המינוף להוות סכנה אמיתית לחיי התיק שלכם ואף לאבדן מהיר של כספי ההשקעה שלכם, בייחוד אם הריבית המשולמת עבור המינוף בשיעור גבוהה מאוד.

 

ציטוטי מחירים ומרווחים (SPREAD ) בזירת מסחר לעומת מסחר אמיתי

כידוע, מרווח הוא ההפרש שבין מחיר הקניה למחיר המכירה.

כאשר נרצה לקנות מניה דרך ברוקר, הציטוט – מחיר הקניה ומחיר המכירה של המניה וכן המרווח אשר יוצג בין מחיר הקניה למכירה, נקבע, משתנה ומסופק ישירות ע"י הבורסה בה המניה נסחרת, באופן רשמי.

לעומת זאת, כאשר נרצה להיכנס לעסקה בזירת מסחר – הציטוט והמרווח המוצגים, נקבעים ע"י הברוקר וההפרש בין מחיר הקניה למכירה, יהיה בדרך כלל גם אחד מהעמלות אשר נצטרך לשלם כדי לפתוח או לסגור את העסקה.

 

עמלות שמירת פוזיציה אל מעבר לשעות המסחר הרציף 

ככלל, לרוב במסחר דרך ברוקר, כאשר נשמור עסקה פתוחה גם לשעות הלילה, אם היא לא נעשתה תוך שימוש במינוף, לא תהיה בגינה לרוב עמלה(ריבית) לצורך שמירתה פתוחה.

לעומת זאת, במסחר בזירת מסחר – השארת פוזיציה אל מעבר לשעות המסחר הרציף, תגרור אחריה עמלה (ריבית), ביחס ישיר לגודל הפוזיציה וכזו אשר יכולה לכרסם בתשואת הרווח הצפוי מאותה עסקה.

 

פקודות וכלים לניהול עסקה 

במסחר דרך ברוקר, לרוב הוא ידע לספק פלטפורמה הכוללת מגוון פקודות ובהן פקודות לימיט, מרקט, פקודות סטופ, טריילינג ופקודות מותנות (OCO, OSO ).

לעומת זאת, במסחר בזירה, לרוב יסופקו אפשרויות מצומצמות לביצוע פקודות כגון לימיט, מרקט וסטופ. זאת ככל הנראה גם מכורח ניגוד העניינים המובנה, כפי שכבר הוזכר לעיל.

 

לסיכום, ההבדלים המהותיים בין מסחר באמצעות ברוקר, לבין מסחר בזירת מסחר, באים לידי ביטוי הן בקניית ני"ע עצמו ושמירתו בחשבון המסחר, הן במינופים השונים, בהבדלי המרווחים, הציטוטים ומקורם וכן בניגוד העניינים אשר קיומו יכול לעיתים להשליך באופן ישיר על יכולתו של הסוחר להצליח בתחום זה.

כך גם, זיהוי ואפיון הפלטפורמה באמצעותה עתיד להתבצע המסחר, הינו חיוני ואף הכרחי, זאת לצורך התאמתה לצרכיו ויכולותיו האישיים של כל סוחר/ משקיע.

על מנת שנוכל למקסם את יכולות המסחר שלנו ולנהל את חשבון ההשקעות חשוב שנבין מהם 5 הפרמטרים החשובים בשוק ההון ואיזה פרמטר חשוב אנחנו כסוחרים עצמאים בד"כ שוכחים לבדוק.

נאחל לכם המשך מסחר מהנה ורווחי!

 

אזהרת סיכון: אין לראות במידע המפורסם משום המלצה לביצוע פעולות ו/או  ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ ו/או הכוונה ו/או המלצה למסחר מכל סוג שהוא. כמו כן, המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. המסחר בשוק ההון  טומן סיכון רב עד לאיבוד סכום ההשקעה ואינו מתאים לכל אחד.

זירת מסחר
  
  
דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן