אינדיקטור השוק הדובי של גולדמן זאקס מאותת לנו משהו

אינדיקטור השוק הדובי של גולדמן זאקס מאותת לנו משהו

אינדיקטור השוק הדובי של גולדמן זאקס מאותת לנו משהו

שישה דברים מרכזיים קודמים בדרך כלל לשוק דובי: הערכות מניות גבוהות, עקומת תשואה שטוחה, פעילות ייצור חזקה, הוצאות יתר במגזר הפרטי, עלייה באינפלציית הליבה ושיעורי אבטלה נמוכים

כשהמניות מגיעות לגבהים מסחררים והערכות השווי נראות מתוחות, הדיבורים על צניחה אפשרית הולכים ומתגברים. כדי להיפטר מהרעשים שהרבה פעמים לא מבוססים על נתונים מהימנים, גולדמן זאקס הציע אינדיקטור לחיזוי שווקי דובים. הגישה שלו משתמשת באינדיקטורים משמעותיים שיכולים להצביע על סימנים אמיתיים שמאותתים על צרות, במקום לסמוך על פטפוטים.

מה המתודולגיה של גולדמן זאקס?

היה יכול להיות נהדר אם יכולנו לזהות שוק דובי לפני שהוא מגיע, אך זה כמובן מסובך מאד. משום שכל שוק דובי הוא שונה ומה שמפעיל אותו הם גורמים שונים והרי אף אינדיקטור אחד לא מצליח לנבא אותו באופן עקבי. אך גולדמן זאקס כן עלה על זה ששילוב של כמה נתונים נותן לנו סימנים מסויימים על כך ששוק דובי עלול להיות באופק, או לפחות, ירידות משמעותיות. אמנם גם הם לא תמיד נותנים תחזית מושלמת, אבל השילוב הזה כן מאותת על סיכון הרבה לפני שהשוק יורד.

מהם שני המאפיינים הנפוצים ביותר של שווקי דובים?

המאפיינים הנפוצים ביותר של שווקי דובים הם הידרדרות במומנטום הצמיחה ועליית ריבית אבל יש שישה גורמים שמשחקים תפקיד גדול, פעם אחר פעם: הערכות מניות גבוהות, עקומת תשואה שטוחה, פעילות ייצור איתנה, יותר מידי הוצאות במגזר הפרטי, עלייה באינפלציית הליבה ושיעורי אבטלה נמוכים מאוד. אז בואו נפרט חלק מהם…

הערכות שווי של מניות. הערכות שווי גבוהות בדר"כ לא גורמות לנפילות שוק, אבל הן כן מאותתות על שבריריות של השוק. אז גולדמן שם עין על יחס המחיר לרווח של שילר (P/E) עבור S&P 500 ומסמן הערכות שווי גבוהות יותר כסימן לזהירות. ככל שהם מטפסים גבוה יותר, כך התחזית קודרת יותר.

עקומת התשואה. כשעקום התשואות משתטח – כלומר כשאג"ח ממשלתיות קצרות מספקות תשואה גבוהה כמו האג"ח הארוכות, זה מרמז שהבנקים המרכזיים מעלים את הריבית כדי להאט את הכלכלה. הרבה פעמים מהלכים מהסוג הזה דוחפים את הכלכלה למיתון. 

יתר הוצאות במגזר הפרטי. זה מודד ומצביע על הבריאות הפיננסית על ידי השוואה בין הכנסות להוצאות של משקי בית וחברות בארה"ב. וכשההוצאות עולות על ההכנסות, זה דגל אדום שמאותת שהצמיחה הכלכלית חלשה ושהמניות עומדות להתהפך.

אינפלציה הליבה. אינפלציה גבוהה בכל מדד "הליבה" – שאינה כוללת מוצרים תנודתיים יותר כמו אנרגיה ומזון, נוטה לעורר העלאות ריבית, שבאופן היסטורי לא הועילו לצמיחה הכלכלית ולתשואות המניות. זה גם משהו שנוטה להשפיע מאד על ההוצאות של הצרכנים והצמיחה הכלכלית, ויכול להוביל לירידה בהערכות מניות בגלל שכוח הקנייה יורד.

אבטלה. אבטלה סופר נמוכה נשמעת כמו חדשות טובות, אבל לעתים קרובות היא רק מרמזת על סיכוני שוק בהמשך. 

גולדמן זאקס לקח את כל הגורמים הללו וחיבר אותם לאינדיקטור אחד על ידי דירוג של כל אחד מול הביצועים ההיסטוריים שלו וחישוב הממוצע שלהם. ואז הוא מקבל ציון שמודד את הסבירות לשוק דובי. מבחינה היסטורית, ציון מעל 70% היווה רמז למשקיעים שכדאי להם לעקוב אחר פוטנציאל לירידות משמעותיות, ואילו שציון מתחת ל-40% מצביע על הזדמנות קנייה. יופי, אז היכן הוא ממוקם כרגע? בהמשך…

כפי שניתן לראות בתרשים למטה, הביצועים שלו אינם מושלמים, אבל הוא חזה נכון שווקי דובים רבים (אזורים כחולים) ואת ההתאוששות שלהם.

אינדיקטור שוק השוורים-דובים של גולדמן זאקס, קו כחול כהה. תקופות של שוק הדובים בפועל מוצללות בכחול בהיר, מקור גולדמן זאקס.
אינדיקטור שוק השוורים-דובים של גולדמן זאקס, קו כחול כהה. תקופות של שוק הדובים בפועל מוצללות בכחול בהיר, מקור גולדמן זאקס.

אז מה אומר המדד הזה עכשיו?

כפי שרואים, הוא פשוט פרץ את 70% – שזו רמה שקדמה להרבה משווקי הדובים המשמעותיים הקודמים. ומה שמניע את זה, זה בעיקר הערכות שווי גבוהות ביותר של מניות, אבטלה נמוכה במיוחד, ועקומת התשואות ההפוכה. כשגולדמן ערך את הניתוח שלו לראשונה ב-2017, הוא גילה שרמות מעל 70% הצביעו על סבירות גבוהה יותר של ירידה משמעותית במניות במהלך השנה הבאה.

אז מה המסקנה כאן?

האינדיקטור הדובי של גולדמן זאקס הוא לא כלי מושלם, אבל הוא שולח אות אזהרה שסביר להניח שצפוי מהלך כלפי מטה בעתיד הלא רחוק ושסביר להניח שהתשואות לא יהיו משהו. וזו כנראה סיבה מספיק טובה לשקול לקצץ את החשיפה למניות בארה"ב ואולי להקצות יותר כסף לנכסים הגנתיים כמו אג"ח ממשלתי או להחזיק יותר בחשבונות מזומנים עם תשואה גבוהה יותר, לפחות עד שיתעוררו כמה הזדמנויות אטרקטיביות יותר.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, בהתבסס על הפרשנות המוצגת בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

הצטרף אלינו היום והחל לסחור עם פלטפורמת מסחר בשוק ההון הטובה בעולם עם אפליקציית מסחר בשוק ההון מתקדמת ביותר וכלי ניתוח נוספים.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן