מינוף בשוק ההון – מהו מסחר ממונף

בישראל כולם מכירים עסקה ממונפת שמשותפת כמעט לכל בעל דירה – המשכנתא. לווים כסף מהבנק המתווסף להון העצמי ומחזירים את סכום ההלוואה לאורך שנים. התשואה על הדירה, בין אם מדובר בדירה להשקעה או למגורים, מבטאת תשואה של עסקה ממונפת שכן ההון שהושקע גדול מההון העצמי במועד הרכישה. ומה קורה בשוק ההון? עסקאות ממונפות הן דרך להגדיל את היקף ההשקעות בשוק ולהנות מרווחים גדולים יותר בהשוואה לעסקאות המבוססות על הון עצמי בלבד. כיצד מבצעים מסחר ממונף? ומהם הסיכונים? ריכזנו כאן את עיקרי הדברים.

מהו מינוף בשוק ההון?

מינוף מתייחס למצב בו ההון המושקע בנכס מסוים גדול מההון העצמי של המשקיע. דמיינו לרגע מנוף המרים את הכסף שלכם מעלה, ומכאן גם מקור המינוח. להבדיל משוק הנדל"ן המאפשר למנף את ההון בעלות זולה יחסית, אם תלכו אל הבנק ותבקשו הלוואה על מנת להשקיע בשוק ההון תזכו בריביות גבוהות דו-ספרתיות מה שמקטין את הכלכליות של מינוף בשוק ההון. ובכל זאת, כדי לאפשר למשקיעים למנף את הונם ניתן לסחור באופן ממונף באמצעות אשראי ומכשירים מסוימים ישירות דרך הברוקר. 

מה זה מינוף? הרציונל הוא פשוט. על מנת להגדיל את הרווחים האבסולוטיים נדרש להשקיע הון גדול יותר. לדוגמה, משקיע רכש מניה בשנה נתונה על בסיס הונו העצמי ב-10,000 שקלים שהשיאה תשואה שנתית של 10%. התשואה על ההון, במקרה זה, היא 10% (1,000 / 10,000, רווח / הון עצמי). לעומת זאת, אם אותו משקיע מינף את ההון העצמי והשקיע 20,000 שקלים באותו הנכס, אזי התשואה על ההון קפצה ועמדה על 20% (2,000 / 10,000). כדי לחשב את התשואה נטו נדרש להפחית כמובן את התשלום (הריבית) בגין המינוף שנטל המשקיע.

המינוף בשוק ההון מבוצע על בסיס בטוחות בחשבון של המשקיע באמצעות חשבון מסחר מסוג מרג'ין (Margin). אחוז הביטחונות הנדרשים משתנה בהתאם לתקנות השונות ולרגולציה המקומית וקשור בסוגי הנכסים והמכשירים בהם מושקע ההון. דה-פקטו מינוף מאפשר למשקיע לרכוש נכסים בשוק בסכום הגבוה מהונו העצמי. בארה"ב למשל, ניתן לסחור עד פי 4 במסחר באותו היום ועד פי 2 אם מדובר במסחר חוצה לילה. יודגש כי אין ריבית על מינוף תוך יומי. 

עסקאות ממונפות בשוק הגזרים – מינוף מובנה

נגזרים הם מכשירים פיננסיים שהערך שלהם נגזר מערך של נכס אחר המכונה "נכס הבסיס". שני סוגי הנגזרים הם אופציות וחוזים עתידיים והם מרכיבים את מה שמכונה "שוק הנגזרים". בשוק זה ניתן לבצע עסקאות ממונפות ביחס גדול מאשר בשוק ה"רגיל", לדוגמה, בחוזים עתידיים ובמט"ח יחס המינוף יכול להגיע עד ל- 1:100.

מסחר באופציות, מטבעו, הוא מסחר ממונף. אופציות כולל מינוף מובנה מפני שהן נסחרות במכפיל מסוים ביחס למחירו של נכס הבסיס. לכן כל שינוי במחירו של נכס הבסיס בא לידי ביטוי בצורה ממונפת במחירה של האופציה. לדוגמה, בבורסות בארה"ב כל אופציה מבטאת מכפיל 100 על נכס הבסיס, מניה למשל. אופציה אחת שפוקעת בתוך הכסף, ניתן להמיר ל100 מניות במחיר הסטרייק. 

חוזים עתידיים הם ניירות ערך המקנים לרוכש את הזכות לקנות או למכור נכס מסוים במחיר ובמעוד קבוע מראש. החוזים הפופולריים הם על מדדי מניות וסחורות. בחוזים עתידיים המכפיל משתנה ביחס לנכס הבסיס ובכל מקרה הוא מאפשר למשקיע חשיפה ממונפת בעלות נמוכה ויחס מוגדל בין הביטחונות לבין גודל הפוזיציה. 

יתרונות וסיכונים במינוף

היתרון המרכזי של מינוף הוא האפשרות להגדיל את התשואה על ההון העצמי. פוטנציאל הרווח במכשירים ממונפים הוא גבוה יותר (וגם ההפסד) ובאמצעות מינוף ניתן להגיע לפיזור רחב ומגוון יותר בתיק ההשקעות. יתרון אחר הקשור בשוק הנגזרים הוא האפשרות להיחשף לנכסים בהשקעה נמוכה משמעותית ממחירים בשוק.

לצד הסיכוי, ישנו כמובן הסיכון. כפי שפוטנציאל הרווח גבוה כך גם ההפסד. במקרה של חריגה מהביטחונות הנדרשים הברוקר רשאי לסגור את הפוזיציה בעצמו ולקבע את ההפסד של המשקיע. כמו כן, למינוף שאינו תוך-יומי נלוות עלויות נוספות בדמות הריבית על המינוף. 

מסחר ממונף בשוק הון עם טריידסטיישן

באמצעות מערכות המסחר של טריידסטיישן ניתן לבצע עסקאות ממונפות, להנות מיחס ביטחונות נמוך בהתאם לרגולציה בארה"ב ולקבל גישה למגוון רחב של מכשירים ממונפים בשוק הנגזרים. מסחר ממונף, כמו כל דבר, כולל סיכויים וסיכונים, והוא עשוי לשמש את הסוחר כדי להגדיל את החשיפה לנכסים השונים בשווקים ובתקווה גם להגדיל את התשואה על ההון.

למידע נוסף כיצד עובד מינוף – לחצו כאן

וצה להתחיל לסחור במינוף עם טריידסטיישן? הצטרף אלינו היום והחל לסחור עם מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם אפליקציית מסחר בשוק ההון מתקדמת ביותר וכלי ניתוח נוספים.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

מינוף

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן