מה המשמעות של התקפות החות׳ים בים האדום על ההשקעות?

מה המשמעות של התקפות החות׳ים בים האדום על ההשקעות?

מה המשמעות של התקפות החות׳ים בים האדום על ההשקעות?

העלויות של שילוח סחורות ברחבי העולם גדלו בחדות, משום שספינות המכולות הוסטו מתעלת סואץ במזרח התיכון לקצה הדרומי של אפריקה

אוניות משא ים האדום

ההתקפות אחרונות על ספינות משא בים האדום שנסעו דרך תעלת סואץ גרמו לכך שלמעשה כל הספינות הופנו לעבר הקצה הדרומי של אפריקה, מה שהוביל לעלייה חדה בתעריפים ובמחירי מניות של חברות הספנות. אם הצורך לעבור במסלול הארוך הזה יימשך, עשויות להיות לכך השלכות על האינפלציה, הריביות ושוק המניות.

בואו נצלול יותר פנימה ולהבין כמה דברים לגבי הסיפור הזה ומהם הסיכונים/הזדמנויות יש למשקיעים

מאז חודש נובמבר, המורדים החות'ים מתימן ביצעו עשרות התקפות על ספינות מסחריות בים האדום, מה שהופך את השימוש בנתיב השיט המשמעותי הזה למסוכן ויקר יותר לצורך שילוח. כ-19,000 ספינות מנווטות מדי שנה בתעלת סואץ, מה שהופך אותה לאחד מנתיבי המפתח בעולם.

שבוע שעבר חברת הספנות Kuehne ו-Nagel הודיעה שהיא זיהתה 103 ספינות מכולות שכבר שינו מסלול מהמסלול הרגיל של תעלת סואץ כדי להימנע מהתקפות החות'ים לאחרונה, ואם זה לא מספיק אז היא הודיעה שעוד ספינות צפויות לעשות בדיוק את אותו הדבר.

למעשה יותר מ-100 ספינות מכולות נותבו מחדש ברחבי דרום אפריקה כדי להימנע מתעלת סואץ. כאמור, המסלול החלופי והארוך הזה עולה יותר ולוקח יותר זמן להגיע ליעד כך שההשפעות עשויות לבוא לידי ביטוי לא רק בבעיות אספקה אלא גם במחירי נפט גבוהים יותר, מה שיכול להיות זרז לאינפלציה. שימו לב למסלול החלופי הארוך בתמונה מטה.

לספינת מכולות לוקחת כ-30% יותר זמן לנסוע משנחאי לרוטרדם דרך כף התקווה הטובה, ולא דרך תעלת סואץ. מקורות גולדמן זאקס, קלארקסון.
לספינת מכולות לוקחת כ-30% יותר זמן לנסוע משנחאי לרוטרדם דרך כף התקווה הטובה, ולא דרך תעלת סואץ. מקורות גולדמן זאקס, קלארקסון.

זה סיפור לא פשוט: הים האדום מקשר בין כמה מהסוחרים הגדולים באירופה ואסיה. למעשה, סחורות בשווי טריליון דולר – שזה 12% מכלל המסחר העולמי עוברות בתעלה מדי שנה. בתגובה, ארה"ב כבר ארגנה קואליציה ימית שמהווה כוח משימה בינלאומי להגנה על הספנות בתעלת סואץ ואף ביצעה השבוע יחד עם בריטניה כ-70 תקיפות אוויריות על מטרות חות'יות בתימן במאמץ לעצור את התקפות הספנות בים האדום.

מה ההשלכות על מחירי המניות ועל ההשקעות?

מיותר לציין שיש למצב הזה השפעות גדולות גם על מניות ולכן אין פלא שחברות הספנות הגדולות בעולם ראו עלייה במחירי המניות שלהן. ונכון לעכשיו, מניות השילוח נסחרות לפי הערכות שווי זולות.

תנועות מחירי חברות השילוח העולמיות בתקופה האחרונה, גרף מאת TradingView
תנועות מחירי חברות השילוח העולמיות בתקופה האחרונה, גרף מאת TradingView

מבחינת שרשראות האספקה, אמנם ההערכות הן שצוואר הבקבוק הזה לא צפוי להיות אינטנסיבי כמו זה שאנחנו זוכרים מתקופת המגיפה, כשתעריפי המשלוחים היו גבוהים ועזרו לעליית האינפלציה בכל העולם.

אך עדיין ההערכות הן שזה לא הולך להיות קל. למי שלא יודע, תעלת פנמה היא נתיב שיט חיוני נוסף – מהווה כ-7% מהסחר העולמי. מה שקרה שם זה שבצורת בשנה שעברה גרמה למפלס המים לרדת משמעותית ולכן נאלצו להגביל את מספר ספינות המכולות המורשות לעבור בה. זה כשלעצמו, לא מספיק כדי להשפיע באופן משמעותי על השוק הכולל, אבל עכשיו, יחד עם המצב בתעלת סואץ – נוצרת בעיה יותר משמעותית.

אם הניתוב מחדש משני הערוצים יימשך, זה עשוי לפגוע בשרשראות האספקה ולשמור על תעריפי ההובלה גבוהים למשך כל השנה. בנוסף, ההשפעה הפוטנציאלית של המצב על האינפלציה הכוללת יכולה להוביל לכך שהבנקים המרכזיים בעולם יתעכבו עם התוכניות להורדת הריבית, ובמקרה הגרוע יותר, אף עשויה לעורר סבב חדש של העלאות ריבית.

נציין שכבר עכשיו, כמה קמעונאים מזהירים מפני עיכובים במשלוחים. מעבר לכך, מספר החברות בעולם אומרות שהן העלו את המחירים שלהן בגלל עלויות המשלוח שהוא יותר מפי 3 מהממוצע.

אז מה ההזדמנות להשקעה כאן?

אם המצב בתעלת סואץ ימשך במשך כל השנה וספינות שילוח תמשכנה במסלול הארוך הכרוך כאמור בעלויות גבוהות, מחירי המניות של חברות הספנות הגדולות בעולם כמו מארסק, COSCO והאפאג-לויד (אם להזכיר רק כמה מהן), צפויים לעלות עוד יותר. ואם העלייה בעלויות המשלוח תגרום לאינפלציה בעולם להתחמם או תגרום לשילוב הלא רצוי בלשון המעטה של "סטגפלציה" של אינפלציה גבוהה וצמיחה נמוכה, מניות חברות הספנות עשויות לשמש כגידור לשאר תיק ההשקעות שלך – כי המניות הללו צפויות להחזיק מעמד היטב במידה ושאר האחזקות שלך יספגו מכה.

מצד שני לתשומת לב, סיום ההתקפות עשוי להוריד את שיעורי השילוח וזה בתורו יוריד את מחירי המניות של החברות הללו …די במהירות. אז חשוב לעקוב אחר המצב ובעיקר, לאן הרוח נושבת.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי,  כולל קניה/מכירה/החזקה של מניות ספנות המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

הצטרף אלינו היום ותהנה מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן