קרן מחקה מדד – מהן קרנות מחקות?

קרן מחקה מדד היא מכשיר פיננסי מרכזי שמאפשר השקעה פסיבית ומפוזרת בשוק ההון. בשנים האחרונות הגישה הפסיבית להשקעות בשוק ההון צוברת פופולריות בקרב משקיעים רבים, ובהתאם לכך מספר מכשירי ההשקעה הפסיביים עולה מידי שנה וקיים מגוון רחב מאוד של קרנות מחקות הזמינות להשקעה. אז למה להשקיע באמצעות קרנות מחקות מדד? ומה חשוב לשים לב? הפרטים העיקריים כאן. 

מהי קרן מחקה מדד?

מדדים מייצגים חתך מסוים של הכלכלה ושוקי ההון והרכבם נקבע על בסיס נוסחה מסוימת. מדד S&P500, לדוגמה, הוא מדד 'שווי שוק' המורכב מ-500 החברות הגדולות הנסחרות בוול-סטריט ולכל חברה במדד משקל בהתאם לשוויה היחסי מתוך המדד כולו. קרן מחקה הינה מכשיר פיננסי העוקב (ולכן היא מחקה, מלשון חיקוי) אחר מדד מסוים בשוק ההון, ובאמצעותה ניתן להיחשף למדדים שונים מבלי הצורך לרכוש את מאות ולעתים אלפי ניירות הערך המרכיבים את המדד. 

למה בכלל לעקוב אחר מדד? מעבר להיותם מייצגים את ממוצע התשואות של השוק, על מנת להבין את ההיגיון או הצורך שבקרנות מחקות נדרש גם להבין את עקרון הפיזור שהוא עקרון מרכזי בגישה הפסיבית להשקעות. לפי מחקריו של הכלכלן זוכה פרס נובל, הארי מרקוביץ', פיזור עד גבול מסוים בהשקעה בניירות ערך מפחית את הסיכון (התנודתיות) ואינו פוגע בפוטנציאל התשואה ביחס להשקעה שאינה מפוזרת (הוא הוכיח זאת מתמטית).

בנוסף, הגישה הפסיבית להשקעות שצוברת פופולרית מיושמת באמצעות מעקב אחר מדדים ולטווח ארוך. גישה זו מבוססת על מחקרים שונים שהצביעו על כך שבהשקעה לטווח ארוך (10-15 שנים ומעלה) כמעט שלא ניתן להכות את ביצועי השוק באמצעות מסחר במניות, קרי, ביצועי המדדים. מחקרים אלו בחנו את הביצועים של מנהלי ההשקעות לאורך שנים והראה כי גם אם מנהלים מסוימים מצליחים להכות את המדדים הם עושים זאת לתקופות קצרות בלבד. 

קרן מחקה מדד היא מוצר שעונה באופן מדויק על הצורך בהשקעה מפוזרת העוקבת אחר תשואת השוק הממוצעת (מדדים) והיא מאפשרת להשקיע באופן פסיבי ונוח בשווקים. היא מחזיקה בניירות הערך המרכיבים את המדד אחריו היא עוקבת באופן פיסי או בצורה סינתטית על בסיס השקעה בנגזרות פיננסיות כמו אופציות, חוזים ועוד. 

יתרונות וחסרונות של קרנות מחקות

היתרונות הבולטים של קרנות מחקות הוא הפשטות, הנוחות והעלות הנמוכה הכרוכה בהשקעה בהן. במקום לרכוש מאות ולעתים אלפי מניות המרכיבות מדד מסוים, פעולות שכרוכות בעמלות רבות, ומבלי הצורך לאזן את ההחזקות בהתאם לשינויים התקופתיים במדד, השקעה בקרן מחקות מדד מתאפשרת  ממש בלחיצת כפתור אחת.

מנגד, להשקעה בקרנות מחקות יש כמה חסרונות. הקרנות חשופות לסיכונים נוספים מעבר להשקעה בניירות ערך המרכיבים מדד כלשהו. סיכונים אלה קשורים במנפיק הקרן, מנהל הקרן ומבנה הקרן. בנוסף, קרנות מחקות אינן מגיבות לשינויים ספציפיים בשווק והן מבוססת על אופק השקעה ארוך טווח. כמו כן, לכל קרן מחקה ישנה שגיאת מעקב מסוימת ולעתים היא עלולה להתפתח כך שאיכות המעקב תיפגע וביצועי המדד לא יושגו בצורה מדויקת.

קרנות מחקות מומלצות

בארה"ב יש מבחר אדיר של קרנות מחקות בשני סוגים עיקריים:  Index Fund ו-ETF. ההבדל העיקרי בין שני הסוגים הוא ש-ETF  נסחר באופן רציף ואילו מחיר כל יחידה של Index Fund נקבע אחת ליום ובשעה קבועה בה מוזרמות פקודות הקנייה או המכירה. 

הקרנות המחקות הפופולריות ביותר, מטבע הדברים, עוקבות אחר המדדים הגדולים כמו ה-S&P500 Nasdaq, Russel 1000 ועוד מפני שהם נחשבים כברומטרים של השוק כולו. מעבר למדדים המרכזיים ישנם עוד מאות מדדים ונגזרות של מדדים בשוק האמריקאי אחריהם ניתן לעקוב כמו מדד הבנקים בארה"ב, מדדי אנרגיה שונים, וגם נגזרות ספציפיות כמו מדד תנודתיות נמוכה של חברות מתוך ה-S&P500. 

איך רוכשים קרנות מחקות ומה חשוב לשים לב

המסחר פשוט בקרנות מחקות הוא פשוט ונוח. לכל קרן יש סימול משלה, בדומה למניות של חברות, וניתן לחקור את הרכב הנכסים שלה באתר הרשמי של כל קרן, לדוגמה מי שמעוניין להשקיע במדד הS&P500 יכול להסתכל על קרן מחקה מומלצת עבור S&P500 בנוסף ניתן לבצע השוואה בין קרנות מחקות במערכות המסחר ובאתרים המתמחים השונים לפי קריטריונים כמו דמי ניהול, סחירות, חלוקת דיבידנדים, איכות המעקב ועוד. 

בהקשר זה, שני הקריטריונים החשובים ביותר למשקיע הם דמי הניהול והסחירות. לעתים ישנם הבדלים מהותיים בין קרנות דומות בפרמטרים אלה. כמו כן, חשוב לשים לב לאיכות הקרן לאורך שנים, תוך התמקדות בתקופות תנודתיות יותר על מנת לוודא שהמטרה שלשמה נעשתה ההשקעה – מעקב אחר המדד – אכן תושג.

מסחר בקרן מחקה באמצעות טריידסטיישן

במערכת המסחר המתקדמת של טריידסטיישן ניתן לסחור בכל הקרנות המחקות בשוק האמריקאי ובשווקים נוספים. מאגר המידע וכלי המחקר המובנים במערכת המסחר מאפשרים לבצע השקעות פסיביות מושכלות בנוחות מקסימלית ובפשטות. העמלות הנמוכות המאפיינות את המסחר באמצעות טריידסטיישן לצד עלות הניהול הנמוכה של הקרנות המחקות מציעות למשקיע חבילה משתלמת במיוחד גם בהשקעות ארוכות טווח.

רוצה להתחיל לסחור בקרנות מחקות עם טריידסטיישן? הצטרף אלינו היום והחל לסחור עם מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם אפליקציית מסחר בשוק ההון מתקדמת ביותר וכלי ניתוח נוספים.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

קרן מחקה

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן