מה זה שורט (מכירה בחסר) ואיך עושים את זה

מכירה בחסר או שורט היא אסטרטגיה שמטרתה להשיא רווחים מירידה במחיר של נכס מסוים. גישה זו נוגדת את האסטרטגיה השכיחה, אסטרטגיית הלונג, שמטרתה להרוויח מעליית המחיר של הנכס. בשונה ממנה, מכירה בחסר שמורה בדרך כלל לסוחרים מיומנים והיא בעלת מאפיינים ייחודים וסיכונים משלה. איך עושים שורט במניה ומה צריך לדעת לפני שנכנסים שמתחילים לסחור בחסר? כל הפרטים כאן. 

מה זה שורט – הגדרה ואיך זה עובד

מקור המונח – מכירה בחסר – מגלה את מהותה של עסקת שורט – בשורט המשקיע מוכר נכס שאינו בבעלותו. כלומר, המשקיע שואל נכס (מניה של חברה, למשל) שנמצא בבעלותו של אדם אחר ומתחייב להחזירו בתוך פרק זמן מסוים. בעל הנכס מסכים להשאיל את הנכס לשורטיסט בעבור עמלה או תמורה מסוימת (סוג של שכירות). המשקיע בחסר מאמין שערכו של הנכס ירד ולכן הוא מוכר את הנכס שהשאיל במחירו הנוכחי והוא יקנה אותו מחדש לאחר שערכו בשוק ירד. בסוף המהלך, המשקיע בשורט יחזיר את הנכס לבעלי הנכס המקורי. 

איך מרוויחים מזה? משקיע ב' מכר את מניית פורד (F) שהשאיל ממשקיע א' בשער של 100$ וקנה אותה מחדש לאחר שבוע בשער של 90$. כלומר, הרווח מעסקת השורט עבור השורטיסט הוא 10$ ברוטו, המשקף תשואה של 10% ממחיר המניה בתחילת מהלך המכירה בחסר. 

מתי משתמשים באסטרטגיית שורט ודרך מי אפשר לעשות שורט על מניות?

כאשר אתם חושבים שמחיר הנכס ירד בטווח קצר או בינוני אז יתכן וזו הזדמנות טובה לביצוע עסקת שורט. בנוסף, בראייה רחבה יותר, שורט יכול לשמש גם כרכיב הגנה או גידור בתיק ההשקעות למול פוזיציות לונג ולאזן נכסים אחרים על בסיס קורלציה שלילית.

איך עושים שורט על מניה? ברוקרים גדולים וגופים מוסדיים מחזיקים בדרך כלל בכמות גדולה של מניות הזמינות לביצוע שורט. בטריידסטיישין למשל, ניתן לבצע עסקאות שורט על מגוון רחב של נכסים באמצעות מערכת המסחר המתקדמת ובלחיצת כפתור. שימו לב שיש הבדל ותנאים שונים בין עסקאות שורט על מניות לבין עסקאות מכירה בחסר על סוגי נכסים אחרים, כמו חוזים עתידיים, ולעתים הברוקר ידרוש בטחונות מסוימים על מנת לבצע פעולות שורט.

שורט סקוויז ואיך נסגרה קרן גידור בגלל שורט

שורט סקוויז הוא מונח המתאר מצב בו שורטיסטים נאלצים לסגור במהירות את פוזיציות השורט שלהם ומחיר הנכס עולה בעקבות כך בחדות. בייחוד במצבים בהם היצע המניות של חברה מסוימת נמוך ואחוז השורט בה הוא גבוה, במקרה של עלייה במחיר המניה המשקיעים בחסר "ירוצו" לכסות את הפוזיציה שלהם כדי למזער הפסדים, מה שייצור לחץ ביקוש ויעלה את המחיר בחדות, מה שיאלץ יותר ויותר שורטיסטים למכור את הפוזיציות שלהם ומחיר המניה ימשיך לעלות.

אחת הדוגמאות המפורסמות לשורט בהיסטוריה של וול-סטריט היא פרשת גייםסטופ. במקרה זה, מניית AMC, זכתה לאהדה רבה ברשתות החברתית ובניגוד לקרן הגידור Melvin Capital שהחזיקה בפוזיציית שורט גדולה על המניה, הובילו משקיעי הריטייל, ככל הנראה, למהלך שהתפתח לשורט סקוויז. שורטיסטים רבים נאלצו לכסות את הפוזיציות שלהם בהפסדים כבדים, המניה זינקה ביותר מ-1,500% תוך זמן קצר, והפרשה הובילה בסופו של דבר לסגירתה שלMelvin Capital  לאחר שהפסידה על פי ההערכות 6.8 מיליארד דולר בחודש אחד.

סיכויים וסיכונים של שורט

אחד היתרונות הגדולים בשורט הוא ששורט מאפשר מינוף זול על ההון מאחר ואין צורך בהון התואם את מחיר הנכס הנוכחי אותו מבקשים למכור בחסר. שנית, שורט מאפשרת לגדר סיכונים וגם להרוויח בתקופות בהן השוק יורד.

בצד הסיכונים, חשוב להבין שבעסקאות שורט הרווח מוגבל ל-100% (מחיקה של הנכס) אך ההפסד איננו מוגבל מאחר ופוטנציאל העלייה של הנכס עליו מבצעים שורט הוא אינסופי. מצב כזה מחייב מסחר זהיר במיוחד, מעקב שוטף ויצירה של תחנות הגנה (Stop) לאורך המהלך. 

עסקאות שורט עם טריידסטיישן

שורט הוא שיטת מסחר מתוחכמת המאפשרת למשקיעים להרוויח בשוק יורד ולהשקיע בנכסים שהם חוזים כי מחירים ירד, בדרך כלל בטווח הקצר או הבינוני. עסקאות מסוג שורט מתאפשרות באמצעות השאלה של נכסים מגוף אחר, בדרך כלל גוף מוסדי או ברוקר גדול, כמו טריידסטיישן, וניתן לבצע אותן ישירות דרך מערכת המסחר. 

רוצה להתחיל לסחור בשורט? הצטרף אלינו היום והחל לסחור עם מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם אפליקציית מסחר בשוק ההון מתקדמת ביותר וכלי ניתוח נוספים.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

 

שורט

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן