אג"ח ממשלתי – הסוגים השונים ואיך קונים

אגרות חוב הן אחד מאפיקי ההשקעה הפופולריים בקרב משקיעים בכל העולם, גופים פיננסיים וגופים מוסדיים. אג"ח ממשלתיות הן בעלות תפקיד מרכזי בכלכלה של כל מדינה וגם מאפשרות למשקיעים לשמור על יציבות ולהקטין את התנודתיות בתיקי ההשקעות שלהם. 

מאפיינים של אג"ח ממשלתי

אג"ח הוא ראשי תיבות של 'אגרת חוב'.  מדובר בנייר ערך שמונפק על ידי הלווה ונרכש על ידי המלווה, והוא בבחינת אמצעי לגיוס חוב מהציבור. במסגרת תנאי האגרת נקבעים תקופת ההלוואה וגובה ההחזר (ריבית או קופון) על ההלוואה. לדוגמה, אג"ח למשך 5 שנים שנושא ריבית שנתית של 4%, משמעו כי בכל שנה תשולם ריבית של 4% מגובה ההלוואה, ובשנה האחרונה, החמישית, תוחזר למחזיק האגרת גם הקרן כולה. 

אג"ח ממשלתי, להבדיל מאג"ח קונצרני (אג"ח של חברות), נחשב לסולידי ובעל מידה פחותה משמעותית של סיכון, שכן קריסה כלכלית של מדינה נדירה משמעותית מזו של חברה פרטית או ציבורית. יש כמה סוגים של אג"ח ממשלתי כמו אג"ח ממשלתי 5 שנים, אג"ח ממשלתי 10 שנים ועוד. כל אג"ח כולל תנאים שונים כגון גובה הריבית, אופן תשלום הריבית, משך חיי האגרת וכדומה, וחשוב להכיר ולהבין אותם טרם ההשקעה באג"ח.

מסחר באג"ח ממשלתי

אג"ח ממשלתי, אם כן, הוא נייר ערך דרכו ממשלות מגייסות כסף מן הציבור או מוסדיים בשוק ההון. האגרות מונפקות במחיר מסוים ואז נסחרות באופן שוטף בשוק ההון. מחיר האגרת משתנה בהתאם לתנאים ולנסיבות הכלכליות. למשל, אגרת חוב ממשלתית של מדינת ישראל שהונפקה במחיר של 100 שקלים לאגרת ונושאת ריבית של 2.5%, מחירה משתנה בהתאם לגובה החוב הממשלתי, שיעורי הצמיחה במשק, דירוג הסיכון של החוב על ידי סוכנויות דירוג בינלאומית ועוד.  

בשונה ממניות, מחיר האג"ח הוא הופכי לתשואה. כאשר מחיר האגרת יורד, התשואה עולה, ולהיפך. לדוגמה, אג"ח שמחירה 100 שקלים והיא נושאת ריבית של 2.5% במועד ההנפקה, נסחרת בנקודת זמן נתונה במחיר של 90 שקלים על רקע האטה כלכלית במדינה. מחיר של 90 שקלים לאגרת משקף תשואה לפדיון, קרי, תשואה בתום חיי האגרת (המועד בו משולמת חזרה הקרן) של 11% נוסף על תשלומי הריבית הנקובה. 

הסוגים השונים של אג"ח ממשלתי

בישראל קיימים מספר סוגים של אג"ח ממשלתי:

  • אג"ח קצרת מועד (מתחת לשנה) המכונה מק"מ (מלווה קצר מועד) ומונפקת במחיר נמוך מעט מתחת לערך הנקוב שלה המשקף תשואה מסוימת במועד פדיון האגרת. בסוג זה של אג"ח לא משולמת ריבית.
  • אג"ח צמודה שבה הריבית המשולמת צמודה למדד המחירים לצרכן.
  • אג"ח שקלית המשלמת ריבית קבועה ונקובה מראש.
  • אג"ח בריבית משתנה הנקבעת בהתאם לממוצע שינויי ריביות המק"מ.

בארה"ב, בדומה לישראל, ניתן לחלק את סוגי אג"ח ממשלתי ארה"ב על פני תקופות הזמן:

  • אג"ח לטווח קצר – T-Bills – מונפקת לתקופה של פחות משנה, בדומה למק"מ, ובמחיר נמוך מערכה הנקוב.
  • אג"ח לטווח בינוני – T-Notes – מונפקת לטווח של עד 10 שנים ומשלמת ריבית חצי-שנתית בדרך כלל.
  • אג"ח לטווח ארוך – T-Bonds – מונפקת לטווח של בין 10-30 שנה ומשלמת ריבית חצי שנתית.
  • אג"ח צמודת מדד – TIPS – ערכה מתעדכן בהתאם לשינויים במדד המחירים לצרכן ובכך מספק הגנה למשקיעים מפני אינפלציה.

חשוב לציין כי השקעה באג"ח עשויה לכלול גם חשיפה מטבעית. אג"ח ארה"ב, למשל, צמודה באופן טבעי לדולר האמריקאי.

יתרונות ההחזקה באג"ח ממשלתי

כאמור, אגרות חוב נחלקות לשתי קבוצות עיקריות: אג"ח ממשלתי ואג"ח קונצרני. ההבדל העיקרי בין השתיים טמון במידת הסיכון שבהשקעה, כאשר אג"ח ממשלתיות נחשבות ליציבות ובטוחות באופן משמעותי ביחס לאג"ח של חברות החשופות לסיכונים רחבים יותר ביחס למדינות. בהתאם ליחס שבין הסיכון לסיכוי, התשואות על אג"ח ממשלתי, במרבית המקרים, נמוכות מאלו של האפיק הקונצרני.

בין היתרונות של השקעה באג"ח ממשלתי ניתן לציין את הסיכון הנמוך שבקריסת מדינה, לצד סחירות גבוהה שמספקת נזילות מלאה לאורך תקופת ההשקעה. בנוסף, אסטרטגיית החזקה באג"ח עד למועד פדיון האג"ח עשויה לספק למשקיע בטחון, שכן היא איננה רגישה לתנודות במחיר האגרת עד למועד הפדיון. כל זאת בהנחה, כמובן, שסיכון פשיטת רגל מדינתית לא יתממש. 

כיצד ניתן לרכוש אגרות חוב

אג"ח באופן כללי ובפרט של ממשלת ארה"ב ניתן לרכישה במספר דרכים. ראשית, ניתן לרכוש את האג"ח במסגרת המסחר הרציף, בדומה לרכישה של כל נייר ערך אחר. שנית, ניתן לרכוש קרנות נאמנות או קרנות ותעודות סל המתמחות בתחום אגרות החוב ומציעות למשקיע החזקה מפוזרת ויעילה של אג"ח. במרבית המקרים מכשירים השקעה אלו יסווגו לפי משך חיי האג"ח במקרה של אג"ח ממשלתי, או לפי רמות דירוג חוב במקרה של אג"ח קונצרני. שלישית, בשוק הנגזרים ניתן לרכוש חוזים עתידיים על אג"ח ממשלתי. הם מציעים למשקיע יכולת מינוף בעלות נמוכה יחסית וכוללים התחייבות של הרוכש לקנייה או מכירה של נכס הבסיס (אג"ח) במועד עתידי ובמחיר שנקבע מראש.

רכישת אג"ח ממשלתי עם טריידסטיישן

אג"ח ממשלתי הוא אפיק השקעה שכיח המשמש משקיעים ברחבי העולם להקטנת התנודתיות שבתיק ההשקעות שלהם ושמירה על יציבות. במערכת המסחר של טריידסטיישן תוכלו להשקיע בסוגים השונים של אגרות החוב בכלל והממשלתיות בפרט ובמכשירים הפיננסיים המתמחים, תוך קבלת מידע עדכני ורציף על תנאי כל אגרת וערכה השוטף.

מעוניינים להשקיע באגרות חוב? הצטרפו אלינו היום ותתחילו להנות ממערכת מסחר עצמאי בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

אגח ממשלתי

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן