הזדמנויות השקעה בשוק הרכבים החשמליים (EV)

הזדמנויות השקעה בשוק הרכבים החשמליים (EV)

הזדמנויות השקעה בשוק הרכבים החשמליים (EV)

תחום הרכבים החשמליים (EV) מציע הזדמנויות השקעה מעניינות: יצרני ליתיום, יצרני סוללות, שירותים חשמליים, ממחזרי סוללות ומפעילי תחנות טעינה של EV

שוק ה-EV עומד לעבור להילוך גבוה. אבל לפני שממהרים לקנות את המניות של טסלה, כדאי לדעת שיש הרבה יותר במגה-טרנד הזה מאשר קו המכוניות המלוטש של אילון מאסק. אז בואו נעבור על כמה תחומים בעולם ה EV שיכולים להציע הזדמנויות להשקעה.

לפני הכל, כמה מהר אנשים מאמצים רכבים חשמליים?

כדי לענות על זה, מתברר שיש כלי פופולארי שיכול לסייע לנו שנקרא "עקומת אימוץ S" שממחיש את הקצב שבו אנשים מאמצים טכנולוגיה חדשה. העקומות האלה עולות בהתחלה לאט כאשר החלוצים מנסים את הטכנולוגיה החדשה. לאחר מכן, ככל שמתרחש אימוץ רחב יותר – העלייה פוחתת, עד שלבסוף כשהשוק רווי מספיק היא מתייצבת. מבחינת המשקיעים, חשוב מאד לזהות את נקודת הפיתול הראשונה, שבה האימוץ מתחיל לתפוס תאוצה כי לעתים קרובות זה סימן לכך שהטכנולוגיה הזו הופכת להיות מוצר מיינסטרים והמכירות פורחות.

לפי ניתוח של בלומברג, רכבי החשמל מגיעים לנקודת הפיתול שלהם ברגע ש-5% ממכירות המכוניות החדשות במדינה הופכות לחשמל מלא. הזמן שלוקח להגיע לסף הזה של 5% הוא שונה ממדינה למדינה, אבל ברגע שמספיק אנשים מתגברים על האתגרים הגדולים של עלויות רכב חשמלי, זמינות המטען והספקות שיש לנהגים יורדים, אז יותר ויותר אנשים מצטרפים. נכון להיום, 23 מדינות עברו את הרמה הקריטית הזו של 5%, כולל סין, ארה"ב ורוב מערב אירופה. במילים אחרות, כשזה מגיע לרכבים חשמליים, החלק המהיר של עקומת האימוץ S מתרחש עכשיו ברוב שווקי הרכב הגדולים בעולם.

המסלול הממוצע שהציבו מדינות שהגיעו לרמה של 5% – כמו נורבגיה, סין והולנד, מצביע על כך שנתח השוק של הרכבים  החשמליים יכול לעלות מ-5% ל-25% תוך ארבע שנים בלבד. בנוסף, נראה שנקודת מפנה קרובה להודו ששם יש את שוק הרכב השלישי בגודלו אחרי סין וארה"ב. רכבי החשמל היוו 3% ממכירות המכוניות החדשות בהודו ברבעון האחרון.

עקומת האימוץ S
עקומת האימוץ S מקור: Global X ETFs

איפה נמצאת הזדמנות ההשקעה בעולמות הEV?

כל סוגיית הרכבים החשמליים היא אחד מהמגה טרנדים הגדולים של זמננו. אבל יש הרבה יותר בתופעה הזו מאשר מספר מצומצם של מניות שזוכות להייפ. 

כשמדובר ברכבים חשמליים, שרשרת האספקה מתחילה בכורי ליתיום ובמתכות מפתח אחרות שמשתמשים בהם לסוללות ליתיום, כמו קובלט, ניקל ואלומיניום. אבל המערכת האקולוגית לא נגמרת שם. יותר רכבים חשמליים על הכביש אומר יותר תחנות טעינה, ויותר "חשמל" להטעין אותם כלומר, יותר חשמל שסופק על ידי חברות שירות. ורצוי חשמל המופק ממקורות מתחדשים…הרי אין טעם לעודד ולדחוף את הרכבים החשמליים כעתיד ירוק יותר רק כדי להפעיל אותם בסוף עם חשמל "מלוכלך" שמופק מגז למשל. יש גם תחום אחד שלא מוערך מספיק הקשור לרכבים חשמליים והוא מיחזור סוללות. 

להלן פירוט של כמה תחומים במערכת האקולוגית של רכבים חשמליים:

  • יצרני סוללות והספקים שלהם

בניגוד לכמה סחורות אחרות, זה כמעט בלתי אפשרי להשקיע בליתיום ישירות. אך יחד עם זאת, אפשר להשקיע בכורי ליתיום. מי שולט בייצור הליתיום העולמי? חמש חברות: Albemarle, SQM, Ganfeng Lithium, Tianqi ו-Livent. נשמע מעניין אך חשוב לשים לב שיש להן חשיפה לסיכון מבחינת מחיר הליתיום, שהוא די תנודתי. מי שרוצה להשקיע ביצרני סוללות, אז CATL, Panasonic ו-LG Chem שולטים בסביבות 60% מהשוק – שאר ה-40% מחולקים בין חברות קטנות יותר. בנוסף, אפשר גם לקבל חשיפה למגוון של מניות שממוקדות בתחום הסוללה באמצעות תעודת הסל Global X Lithium & Battery Tech ETF (טיקר: LIT).

  • יצרני רכבים חשמליים

אפשר להפריד את מניות ייצור EV לשתי קטגוריות עיקריות. יש לנו יצרני EV טהור כמו Tesla, BYD, NIO, Xpeng, Fisker, Rivian, וכן הלאה. ויש את יצרניות הרכב מהדור הקודם שמשקיעות רבות כדי להתקדם במסלול הרכבים החשמליים שלהן, כמו פולקסווגן, יונדאי, GM, פורד, ניסאן, הונדה וכו'.

החברות האלה נותנות לך את הדרך הישירה ביותר להשקיע ברכבי רכב חשמליים. עם זאת, מילה של זהירות: התחרות בין כל יצרניות הרכבים החשמליים מתגברת וזה משהו שיכול להפחית את התשואות העתידיות של כל השחקנים המעורבים, במיוחד מכיוון שכולם מעורבים במלחמת מחירים (ביוזמת טסלה, שהורידה את המחירים שלה מספר פעמים השנה).

  • הפעלת רכבי החשמל

לפי Bloomberg New Energy Finance, חשמול מלא של כל התחבורה בכבישים יגדיל את הביקוש לחשמל העולמי ב-12% עד 14% עד 2050. אבל בנוסף למכירת חשמל, חברות שירות מרוויחות כסף מפרויקטים של תשתית משום שכל תחנות הטעינה האלה צריכות להיות מחוברות לרשת. אפשר גם את זה להפוך להזדמנות השקעה באמצעות תעודות סל או מניות שירות בודדות (צריך לחפש את אלו שמייצרות את רוב החשמל שלהם ממקורות מתחדשים). חברות רווחיות שבונות או מפעילות תחנות טעינה לרכב כוללות את Kempower, Alfen ו-ABB.

  • חברות מיחזור סוללות

כדאי לחשוב מה קורה לסוללות EV כשהן מגיעות לסוף חייהן. ידוע שקשה להיפטר מהכימיקלים שיש בסוללות לכן קמו חברות מיחזור סוללות, שמחפשות לשחזר את המתכת הזו ולמכור אותה בחזרה ליצרנים. כרגע יש רק חברת מיחזור סוללות אחת ברשימה ציבורית טהורה: Li-Cycle. אבל יש חברה נוספת שכדאי לפקוח עליה עין היא Redwood Materials, החברה מנוהלת על ידי מייסד שותף של טסלה. החברה לאחרונה סיימה סבב גיוס לפי שווי של למעלה מ-5 מיליארד דולר, והיא עשויה להיערך להנפקה ראשונית בעתיד הקרוב.

רכבים חשמליים

 

הזדמנות להשקעה

לסיום, כשמדרון אימוץ הרכבים החשמליים הזה עולה, נראה שכל תחום בשרשרת של EV מציע הזדמנות השקעה. כל אחד אחראי להחליט היכן לשים את הכסף שלו, אבל על ידי הוספה של יצרני ליתיום, יצרני סוללות, חברות חשמל, ממחזרי סוללות ומפעילי תחנות טעינה של EV לתיק ההשקעות – לצד ניהול נכון, סביר להניח שאפשר לעשות רווחים ולא משנה איזו יצרנית רכב תגיע לראש הרשימה.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של ניירות ערך או סחורות המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

 

מעוניין להתחיל לסחור במניות של רכבים חשמליים? הצטרף אלינו היום ותתחיל להנות ממערכת המסחר העצמאי בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

 

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן