השקעות בזמן מלחמה – דברים שחשוב לדעת

השקעות בזמן מלחמה – דברים שחשוב לדעת

השקעות בזמן מלחמה בישראל: סיכונים לצד הזדמנויות

השקעות בזמן מלחמה נושאות מצד אחד סיכונים והמון אי וודאות, אך מצד שני, כמו בכל מצב מביאות איתן אפשרויות לזהות יתרונות והזדמנויות

השקעה בזמן מלחמה בישראל, או בכל אזור עם סכסוכים גיאופוליטיים שהחריפו לצורך העניין, היא מטבעה מסוכנת, מורכבת ובלתי צפויה. בתקופות כאלה, שווקי המניות יכולים לחוות תנודתיות גבוהה ואי ודאות, מה שהופך את תהליך קבלת ההחלטות לדבר מאתגר.

למרות שעשויים להיות גם יתרונות פוטנציאליים למשקיעים מסוימים, כדאי לפני הכל לקחת בחשבון את הסיכונים והאתגרים המשמעותיים שכרוכים בכך במידה ואכן שוקלים השקעה במניות ישראליות בזמן מלחמה כפי שאנחנו חווים כעת. אז בואו נעבור על מספר נקודות חשובות לצד החסרונות והיתרונות הפוטנציאליים.

1. הערכת סיכון

לפני הכל חשוב להבין שהשקעה באזור שחווה עימות או בזמן מלחמה טומנת בחובה סיכונים משמעותיים. המצב הגיאופוליטי יכול להשתנות במהירות, והיציבות הביטחונית והכלכלית של האזור עשויה להיות מאוד לא ודאית, מה שמשפיע במהירות על השווקים ומחירי המניות.

2. חשיפה בינלאומית

כדי להפחית את החשיפה לתנודתיות בשוק המקומי שלנו אפשר לשקול השקעה בחברות ישראליות עם פעילות בינלאומית משמעותית. דוגמאות לחברות עם חשיפה בינלאומית הן צ'ק פוינט (טיקר: CHKP), שהיא חברה מובילה ברמה עולמית בפתרונות אבטחת סייבר עם בסיס לקוחות בינלאומי מאד משמעותי. דוגמא נוספת היא חברת אינטל (טיקר: INTC) אשר מתמחה במערכות סיוע מתקדמות לנהגים נהיגה אוטונומית אשר משתפת פעולה עם יצרני רכב ברחבי העולם. אם כי יש לשים לב לסוגיית עלויות יבוא ולפיחות בשקל – פשוט כי שקל חלש יותר עלול להוביל לעלויות יבוא גבוהות יותר לחברות המסתמכות על סחורות מיובאות. זה יכול לסחוט את שולי הרווח של חברות אשר תלויות במשאבים זרים.

3. גיוון בתיק ההשקעות

מילה נדושה בעולם ההשקעות אך תמיד רלוונטית במיוחד למי שבכל זאת רוצה להשקיע במניות ישראליות בימים סוערים מעין אלה, לכן, כדאי לוודא שתיק ההשקעות מגוון היטב וזה אומר לא לשים את כל הכסף במניה או מגזר אחד משום שגיוון יכול לסייע בפיזור הסיכונים.

4. דיבידנדים, זה אף פעם לא מזיק

ניתן לחפש מניות של חברות עם היסטוריה של תשלום דיבידנדים. מניות משלמות דיבידנד יכולות לספק מקור הכנסה בתקופות סוערות.

5. סובלנות לסיכון

כדאי לוודא שיש לך הבנה ברורה של מידת הסובלנות לסיכון שלך. השקעה באזור הפכפך ותנודתי בזמן מלחמה לא מתאימה למי שמתקשה לעמוד במצבי סיכון.

6. מעקב אחר חדשות ואירועים

מומלץ להישאר מעודכנים לגבי המצב בישראל וברמה הרחבה יותר, במזרח התיכון. חדשות ואירועים באזור יכולים להיות בעלי השפעה משמעותית על מחירי המניות. המצב יכול להשתנות במהירות, ולכן רצוי להישאר מעודכן על מנת להתאים את אסטרטגיית ההשקעה שלך בהתאם.

7. השפעת המלחמה על סנטימנט השוק, אינפלציה וערך ההשקעה

מלחמות במזרח התיכון יכולים להשפיע על סנטימנט השוק העולמי ושערי החליפין במטבעות. הדולר האמריקני נחשב למטבע מקלט בטוח ונוטה להתחזק בתקופות של אי ודאות, מה שמוביל משקיעים לצמצם סיכונים ולברוח בין השאר לדולר. לכן, אם סכסוך במזרח התיכון יסלים ויגרום לחששות רחבים יותר לגבי היציבות באיזור, זה עשוי להוביל לביקוש מוגבר לדולר האמריקאי, שיתרום להיחלשות השקל הישראלי ולהתחזקות הדולר (what is dxy).  בנוסף, שקל חלש עלול לתרום ללחצים אינפלציוניים בכלכלה המקומית, שעלולים להזיק למשקיעים אם הוא ישחק את הערך הריאלי של ההשקעות. לכן יש לשים לב גם להשפעה של היחלשות השקל על ההשקעות בישראל, כי ישלכך השפעה מעורבת – זה תלוי לאופי הספציפי של אותן השקעות ולמגזרים שבהם ההשקעות נמצאות. 

קרן iShares US Aerospace & Defense ETF
קרן iShares US Aerospace & Defense ETF גרף מאת TradingView

הזדמנויות ויתרונות של השקעות בזמן מלחמה

כן, אפשר לזהות גם מספר גורמים שיכולים להיחשב כיתרונות בעיני חלק מהמשקיעים:

התעוררות של מגזר ההגנה והביטחון: בתקופות מלחמה או בכלל, בתקופות של חששות ביטחוניים מוגברים, מגזר הביטחון הישראלי עשוי לחוות ביקוש מוגבר. חברות במגזר זה, כאמור, עשויות לראות צמיחה במחירי המניות והפעילות העסקית שלהן כך שמשקיעים עם התמקדות בענפים האלה עשויים למצוא הזדמנויות. 

נציין לא רק בישראל, אלא גם מניות הביטחון בארצות הברית חוו לאחרונה מים סוערים בעיקר בגלל המחלוקות הפוליטיות בארה"ב שעשויות להשפיע על תחזיות ההוצאות של המדינה. אבל אין ספק שהמלחמה הגואה אצלינו בישראל עלתה על כולם השבוע וכתוצאה מכך, מניות הביטחון ראו עלייה בולטת מכיוון שהסכסוך המתחמם אצלינו מרמז על עלייה בביקוש לחפצים חיוניים צבאיים – מכלי נשק ועד כלי מעקב. 

בנוסף, אפשר להעריך שעלייה בביקוש עשויה לחרוג מעבר לגבולות ישראל משום שמלחמות מעודדות מדינות אחרות לחזק את ההגנה שלהן, כי זה מעורר חשש והבנה שיש סיכוי שהמחלמה כאן תיצור גלים או תסיסה אזורית רחבה יותר.

כיווני השקעה בתחום זה מגוונים. נתחיל עם קרן iShares US Aerospace & Defense ETF (טיקר: ITA) בעלת תמהיל של מניות בטחון, עלתה השבוע כ-5%.

חברות שחשופות באופן ישיר יותר לתעשיית הבטחון, יכולות להפגין מהלכים בולטים אף הן. למשל, אלביט (טיקר: (ESLT, שהיא חברת הביטחון הגדולה בישראל הנסחרת בבורסה ומספקת פתרונות אלקטרוניים ותעופה לצבא המדינה, ולמעשה, מובילה עולמית בתחום האלקטרוניקה הביטחונית ומציעה מגוון רחב של פתרונות הגנה ואבטחה, לרבות מערכות מטוסים בלתי מאוישים, מערכות שליטה ובקרה ואבטחת סייבר.

גם בארצות הברית יכולות להיות הזדמנויות על רקע המצב. דוגמאות לחברות תעשיית בטחון בארה"ב: מניית Northrop Grumman, מובילה בטכנולוגיות תעופה וחלל והגנה (טיקר: NOC), בשבוע האחרון עלתה בכ-12%, לוקהיד מרטין (טיקר: LMT), שמוכרת מטוסי קרב F-35 לחיל האוויר הישראלי, RTX (חברת האם החדשה של רייתיאון), שיש לה חוזה עם ישראל על מערכות הגנה מפני טילים כמו כיפת ברזל, L3Harris (טיקר: LHX) אשר המספקת כלי תקשורת ביטחוני לישראל והאנטינגטון אינגלס (טיקר: HII), בונה הספינות הצבאית האמריקאית המובילה.

תחום חדשנות וטכנולוגיה: ישראל ידועה במגזר הטכנולוגיה והחדשנות החזקים שלה. גם בתקופות מאתגרות, חברות ישראליות ממשיכות לפתח טכנולוגיות ופתרונות חדישים. חלק מהחברות הללו עשויות לספק הזדמנויות השקעה, במיוחד בתחומים כמו אבטחת סייבר, מערכות אוטונומיות ועוד. אם לציין שתיים מהן, CyberArk   (טיקר: CYBR) היא מובילה עולמית בפתרונות ניהול גישה ופתרונות הקשורות לאבטחת סייבר וחברת נייס Nice Ltd  (טיקר: NICE) מספקת פתרונות תוכנה למניעת פשיעה פיננסית ויישומי ניתוח ואבטחה שונים אחרים. לתשומת לב, שתי המניות הללו דווקא ירדו על רקע המלחמה יחד עם כמה מניות נוספות כמו טבע – למעקב בלבד.

יתרון נוסף ואחרון שנזכיר הוא הפוטנציאל לטווח ארוך שרלוונטי תמיד ובמיוחד בתקופות סוערות: משקיעים מסוימים בעלי אופק ארוך טווח עשויים לראות בתקופות של מלחמות ועימותים כהפרעות זמניות, או רעשי רקע כמו שנהוג לומר. השווקים הישראליים הראו באופן היסטורי חוסן ויכולת להתאושש לאחר זמנים סוערים. כך שמי שיכול לעמוד בתנודתיות טווח הקצר, עשוי לראות רווחים בטווח ארוך.

לסיום, חיוני לזכור שהשקעה בזמן מלחמה, היא מורכבת וטומנת בחובה סיכונים ולכן אין ערובה להצלחה. תמיד חשוב לשקול את הגורמים הגיאו-פוליטיים הרחבים יותר כי המצב בתקופות אלה שברירי ועשוי לזלוג מעבר לגבולות הברורים מאליהם. ומילת סיום מתבקשת – יש לערוך מחקר פונדמנטלי על הבריאות הפיננסית והסיכויים של החברות השונות גם אם נדמה שבשעת מלחמה הן פורחות.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי על בסיס הפרשנות הנ"ל, כולל קניה/מכירה/החזקה של מניות המוזכרות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

 

מעוניין לסחור ולהשקיע בתקופת המלחמה? הצטרף אלינו היום ותתחיל להנות ממערכת המסחר העצמאי בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

חברות תעשיית בטחון בארצות הברית.
חברות תעשיית בטחון בארצות הברית. גרף מאת TradingView
דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן