השקעות בזמן אינפלציה – טיפים להשקעה נכונה

השקעות בזמן אינפלציה – טיפים להשקעה נכונה

השקעות בזמן אינפלציה - טיפים להשקעה נכונה

במחקר שעשתה הקרן המטבע הבינלאומית עולה שלאינפלציה יש נטיה להימשך יותר משלוש שנים, ו"חגיגות ניצחון" מוקדמות מידי הן דבר נפוץ. יחד עם זאת, ישנם נקודות אור בנוגע להשקעות בזמן אינפלציה

מכל הגורמים שהניעו את השווקים בשנים האחרונות, אחד מהם היה ללא ספק החשוב ביותר השנה: האינפלציה. אמנם בתחילת הדרך התייחסו אליה כאל בעיה קצרת מועד אך אוסף של בעיות שהתעוררו הקפיצו אותה לרמות שלא ראינו במשך עשרות שנים. כלומר, מלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שיבושים בשרשרת האספקה, התערבויות ממשלתיות משמעותיות ושווקי עבודה מוגבלים, כל אלה עוררו חוסר איזון רציני בין ביקוש להיצע. כיום, האינפלציה רחוקה מהשיא שהייתה בו, אבל עדיין לא קרובה למקום שבו הבנקים המרכזיים רוצים שהיא תהיה.

גרף אינפלציה היסטורית.
גרף אינפלציה היסטורית. מקור הקרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי

מה ההיסטוריה אומרת לנו שסביר שיקרה בהמשך עם האינפלציה?

מה קרה בעליות האינפלציה בעבר?

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) יצאה לחקור הסטורית את נושא האינפלציה כדי לקבל מושג קל לאן עשויות להיות פניה בימים אלה. לצורך כך, היא ניתחה לא פחות כ-100 מקרי אינפלציה בחמישים שנה האחרונים ב-56 מדינות.  מדובר במחקר מאד מקיף כך שאפשר לומר שכדאי לשים לב לממצאי קרן המטבע. לנסות להבין את הנוף הכלכלי הרחב והאסטרטגיות ששימשו במהלך עליות האינפלציה בעבר יכולה משום שהם יכולים להצביע על דפוסים שעלולים לחזור על עצמם כמו כמה זמן לקח לאינפלציה להירגע, איזו מדיניות פעלה טוב יותר וכדומה.

אז בואו נצלול קצת אל חלק מהתובנות על האינפלציה של קרן המטבע הבינלאומית:

  1. לאינפלציה יש הרגל להישאר בסביבה, גם אם היא נוצרה כתוצאה מאירוע חיצוני חולףהאינפלציה מתעוררת בהתחלה על ידי אירוע בלתי צפוי כמו מלחמה, אמברגו או בעיות באספקה. הבעיה היא, שגם כשהאירוע המעורר מתחיל להירגע (כמו המגיפה למשל), האינפלציה הגבוהה הנובעת מהמצב לא נרגעת מייד. במהלך משבר הנפט בשנים 1973 ל-1979, ליותר מחצי מאירועי האינפלציה הקשורים לכך לקח יותר מחמש שנים לחזור למצב נורמלי. ואם מסתכלים על 100 מקרי אינפלציות באופן כללי, רק 60% חזרו לנורמה בטווח של חמש שנים. מעבר לכך, ל-40% עדיין לקח יותר מ-3 שנים בממוצע להיפתר. כך שזו משאלת לב (לא מבוססת) לראות באינפלציה אירוע "קצר מועד".
  2. חגיגות ניצחון מוקדמות מידי היא תופעה נפוצהבסביבות 90% מהמקרים שקרן המטבע הבינלאומית חקרה, רואים ירידות משמעותיות באינפלציה בתוך שלוש שנים מההלם הראשון…אך די מהר המחירים עלו שוב. בנוסף, קרן המטבע הבינלאומית מצאה שהאשם העיקרי של העליות הכפולות הללו היו בעיקר הבנקים מרכזיים והממשלות שפשוט הרפו את המדיניות המוניטרית והפיסקלית שלהם מוקדם מדי
  3. מדינות שהצליחו להתגבר היטב על האינפלציה הפעילו מדיניות מוניטרית מחמירה יותר, שלטו בצמיחת השכר והגבילו פיחות במטבעקרן המטבע הבינלאומית בחנה את המדיניות של מדינות שונות במהלך זעזוע הנפט של 1973 עד 1979. המדינות שהצליחו לקרר את האינפלציה היו אלה שהפעילו מדיניות מוניטרית הדוקה יותר, כמו העלאת ריבית באגרסיביות, שמירה עליה למשך זמן רב יותר, תמיכה בשערי החליפין שלהן כדי למנוע את הירידה שלהן ולמתן עליות השכר. המחקר גם רמז שמדינות עם אינפלציה יציבה בעבר מצליחות לנהל זעזועים אינפלציוניים טוב יותר.
  4. מדינות שהצליחו במאבק באינפלציה נשארו עם כלכלה פגועה, אך היא התאוששה בטווח הארוך.מדיניות אגרסיבית יותר למלחמה באינפלציה מביאה לעתים קרובות לאתגרים כלכליים מיידיים, כולל האטה בצמיחה ועלייה באבטלה. אבל ההיסטוריה מלמדת שמדובר באי נוחות זמנית לטווח קצר ודווקא זה למעשה מה שמכין את הדרך ליציבות ושגשוג לטווח הארוך יותר. במילים אחרות, למרות שמדיניות קפדנית היא משהו שקשה לחיות איתו, בסופו של דבר, זו נוסחה שדי הוכיחה את עצמה כמועילה לבריאות כלכלית מתמשכת.

מה זה אומר על המצב של היום?

שני הממצאים הראשונים – שהאינפלציה נוטה להימשך זמן רב ושחגיגות מוקדמות מידי הן דבר שכיח – הם למעשה אזהרה עבורינו שכדאי להיזהר עם סיבוב הניצחון מוקדם מידי. אם להתבסס על ההיסטוריה, לא כדאי להיות בטוחים מידי שהאינפלציה תחזור ליעד של 2% שהפד שואף אליה בזמן הקרוב, למרות שהרבה משקיעים בונים בדיוק על זה.

שתי ההנחות האחרונות – שנדרשת מדיניות מחמירה יותר כדי למתן את האינפלציה ושזה טוב יותר לכלכלה בטווח הארוך – זה יכול להוות אזהרה לבנקים המרכזיים מפני הסכנות שבסיבוב מוקדם מדי. אם הם ישימו לב לאזהרה, סביר להניח שהם ישמרו על שיעורים גבוהים יותר למשך זמן רב יותר. אחרי הכל, יתכן שכדי להחיות ולחזק את הכלכלה לטווח הארוך יותר, מה שצריך זו גישה קשוחה יותר. לפחות על פי ממצאי המחקר…

מה המסקנות ואיך להשקיע נכון בתקופת אינפלציה?

אמנם ההיסטוריה לא תמיד חוזרת על עצמה, כמובן, אבל כנראה שבכל זאת יהיה חכם לוודא שתיק ההשקעות יכול להתמודד עם תקופה ממושכת של אינפלציה גבוהה יותר. למשל, כדאי לשקול לגוון עם סחורות למקרה שהכלכלה תשגשג, וזהב שעשוי להחזיק מעמד אם הכלכלה לא תצליח. אם האינפלציה נמשכת, סביר להניח שהריביות גבוהות יותר למשך זמן רב יותר ובמצב כזה כדאי להיזהר עם תחומים שנחשבים כרגישים לשיעורי ריבית כמו טכנולוגיה עם סיכון גבוה, שירותים או שיקול דעת צרכני. 

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי על בסיס ממצאי המחקר המתוארים בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

מעוניין לבצע השקעות בזמן אינפלציה? הצטרף אלינו היום ותתחיל להנות ממערכת המסחר העצמאי בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

אינפלציה
דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן