האם יש בועה בשוק המניות של ארה"ב

האם יש בועה בשוק המניות של ארה"ב

האם יש בועה בשוק המניות של ארה"ב

בועה בשוק המניות

המשקיע המיליארדר הידוע ריי דאליו הספיק לראות כמה בועות במהלך קריירת ההשקעות שלו. אז הוא פיתח "אינדיקטור בועה" שמסייע להעריך האם מחירי המניות גבוהים מידי בכדי להחזיק

ריי דאליו, המשקיע והמייסד המיליארדר של קרן הגידור הגדולה בעולם, ידוע בין השאר בגלל "אינדיקטור הבועות" שלו שהוא סוג של יצירת מופת. הוא בודק מספר דברים כדי לקבוע אם מחירי המניות גבוהים מידי להשקעה. ובהתחשב בתהיות שיש לגבי מניות ארה"ב בכלל ושבעת המופלאות בפרט, זה נראה כמו זמן טוב לבדוק מה האינדיקטור אומר לנו.

יש כמה שאלות שצריך לבחון כדי לקבל תשובה לשאלת השאלות – האם אנו נמצאים בבועה: 

כמה קונים חדשים (של היו לפני כן בשוק) נכנסו לשוק בזמן האחרון?

מתברר שיש מצטרפים חדשים רבים, במיוחד משקיעים קטנים שמתלהבים מעליית המחירים המהירה בשוק. בשנת 2020 המספר הזה עלה מעל אחוזון ה-90 כי הרבה משקיעים קמעונאיים נכנסו למניות שהיה סביבן באזז. אמנם הרבה מאותם שחקנים עדיין פעילים בשוק, אבל ניכר שיש פחות מצטרפים חדשים בהשוואה לאותם ימים של תקופת המגיפה. כרגע, המדד הספציפי הזה נמצא באחוזון ה-55 שזה נחשב לסביר. 

עד כמה סנטימנט המשקיעים חיובי באופן כללי?

אם הוא שורי מדי, יכול להיות שהרבה משקיעים כבר השקיעו את כל מה שיש להם כלומר, יש סיכוי גבוה יותר שהם ימכרו יותר מאשר יקנו. אך זו לא תמונת המצב כרגע, סנטימנט השוק הוא נייטרלי עד חיובי. אבל יחד עם זאת, הסנטימנט שיש כלפי בינה מלאכותית ומניות הקשורות לבינה מלאכותית הן שוריות מאד. זה משהו שעלול לאכזב את המשקיעים ולגרום להפסדים אם AI לא תעמוד בציפיות.

כמה גבוהים מחירי המניות ביחס למדדים של הערכות שווי כמו רווח למניה?

השאלה הזו קשורה ישירות למצב הפונדמנטלי של החברות. והתשובה היא שנכון לעכשיו, הערכות השווי של המניות הן מעל הממוצע, ונמצאות כיום באחוזון ה-73 ביחס להיסטוריה שלהן. כשמסתכלים באופן ספציפי על שבעת המפלאות, הן סה"כ במחיר הוגן פלוס מינוס: אלפבית ומטא נראות זולות, בעוד טסלה ואפל נראות מעט יקרות. אנבידיה ואמזון וכן מיקרוסופט נראות במחיר הוגן.

האם המשקיעים משתמשים במינוף גבוה לצורך ההשקעות שלהם? 

קונים שמשתמשים במינוף גבוה או מוצרים ממונפים כמו אופציות הם לרוב פגיעים יותר. אך תמונת המצב מצביעה על כך שהשוק האמריקאי נראה בריא בסך הכל – המרכיב הזה נמצא באחוזון ה-23 שנחשב לנמוך.

האם בעלי עסקים משקיעים בעתיד שלהם?

הוצאות של חברות על דברים כמו ציוד, תשתיות, מפעלים וכדומה יכולות לחשוף אם האופטימיות בשוק יצרה ציפיות לא מציאותיות לצמיחה. המדד בתחום זה נמצא עכשיו באחוזון ה-38, מעט נמוך מהממוצע. לעומת זאת, ההוצאות של שבעת המופלאות דווקא נמצאות בשיא של כל הזמנים. וכן, זה יכול להצביע על תנאים בעייתיים בכל הקשור לבועה, אבל זה יכול גם לשקף שהן מוציאות הרבה הון על מרכזי נתונים כדי לענות על הביקוש ההולך וגובר לבינה מלאכותית, מחשוב ענן ועוד.

אז מה אינדיקטור הבועות של ריי דאליו אומר לנו בעצם?

במילים פשוטות, שימו לב לגרף למטה. ככל שהקריאה גבוהה יותר, כך האינדיקטור מרמז על בועה בשוק. מניות ארה"ב כרגע ממוקמות באחוזון ה-52, למרות עלייה רצינית במהלך השנה וחצי האחרונה וזה פשוט מצביע על כך שהם לא בבועה.

אינדיקטור הבועה על מניות ארהב עומד על האחוזון ה-52. מקור Bridgewater Associates.
אינדיקטור הבועה על מניות ארהב עומד על האחוזון ה-52. מקור Bridgewater Associates.

מה בנוגע לשבע המניות המופלאות?

וכשבודקים ספציפית את מניות שבעת המופלאות, אכן נראה שהן נושקות למצב בועתי, אבל עדיין לא מצביעות על בועה מוחלטת. יש לציין שהערכות השווי מעט יקרות בהתחשב ברווחים הנוכחיים והחזויים, הסנטימנט הוא שורי אבל לא בצורה מוגזמת, ואין מינוף לא פרופורציונלי או מבול של קונים חדשים ותמימים שממהרים לעבר המניות הללו. אבל יחד עם זאת, חשוב לנקוט בזהירות כי בשלב הזה הן יכולות לצאת לתיקון כבד אם הבינה המלאכותית לא תעמוד בהייפ שמתומחר.

ולבסוף, מה זה אומר מבחינת המשקיעים?

מכיוון שהאינדיקטור לא מצביע על מצב קיצוני, קשה להסיק ממנו משהו על פעולות השקעה ספציפיות. למשל, אם האינדיקטור היה אומר שהמניות בארה"ב נמצאות בבועה מוחלטת, אז זה היה מאותת לנו להפחית את החשיפה למניות ארה"ב או אפילו לצאת מהשוק לגמרי. אבל העובדה שהוא נמצא באחוזון ה-52 היא נותנת מעט ביטחון להישאר במקום. 

כפי שאומר הפתגם המוכר בעולם ההשקעות, "הצלחה היא לא תזמון השוק, אלא זמן בשוק". במילים אחרות, הניסיון לחזות את הרגע המדויק שבו השוק יתהפך הוא מתכון להפסדים.

לגבי שבעת המופלאות – אמנם שווי השוק של החברות האלה די עלה בעשר שנים האחרונות, אבל הקפיצה הזו לוותה עם רווחים משמעותיים. אם משווים זאת לבועת הדוט קום, אז זה מצב הרבה יותר בריא, כי בזמנו מניות הטכנולוגיה עלו בצורה מטורפת אבל ללא רווחים שיתנו להן גיבוי.

לסיום, המסקנה היא שמי שמושקע בשבעת המופלאות ומודאג מבועה פוטנציאלית סביר להניח שזה לא המקרה כרגע. זה כמובן בתוקף כל עוד מניות הבינה המלאכותית מצליחות לעמוד בהייפ הגדול שלהן.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי של מסחר במניות, כולל רכישה/קנייה/החזקה של ניירות ערך כלשהם על בסיס הפרשנות המוצגת בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

הצטרף אלינו היום והחל לסחור עם מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם אפליקציית מסחר בשוק ההון מתקדמת ביותר וכלי ניתוח נוספים.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של מניית Reddit  שתונפק בקרוב בפרט ויתר החברות המוזכרות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא/ת לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן