ניתוח טכני למסחר בשוק ההון

בשוק ההון יש מספר רב של גישות למסחר. ניתוח טכני הוא אחת השיטות או הגישות הפופולריות ביותר, בעיקר בקרב סוחרים המתמקדים בטווח הקצר – מסחרי יומי או סווינג – אך הוא עשוי להתאים גם לטווחי השקעה ארוכים. בניתוח טכני, גרף המניה, או של כל נכס אחר, הוא ארגז החול של הסוחר ובו הוא פועל ועושה שימוש בכלי ניתוח רבים ומגוונים. נשמע מעניין? בואו נצלול פנימה. 

מה זה ניתוח טכני?

ניתוח טכני (Technical Analysis) מבוסס על התבוננות בתנודות בגרף של נייר ערך במטרה לזהות דפוסים ומגמות שיכולים לרמז על התנהגותו בעתיד. חשוב להבין כי ניתוח טכני אינו מתייחס לנתונים איכותיים ואך ורק מתמקד בנתונים כמותיים ואינדיקציות הנגזרים מגרף הנכס. בניתוח טכני מניות, לדוגמה, אין חשיבות לדוחות הכספיים של חברה, להשפעות מאקרו כלכליות על פעילותה העסקית וכדומה. 

ורגע של היסטוריה. הרעיון של זיהוי דפוסים טכניים מקורו בסוף המאה ה-17 בשוק הסחורות באירופה בעבודתו של סוחר שניסה להימנע מההטיות הפסיכולוגיות הנפוצות בהשקעות. באותה תקופה, פותחו ביפן ה"נרות היפניים", שהם כלי חשוב בגישה הטכנית. במקור הם שימשו לניתוח מחירים של סחורות (אורז) בניסיון להצביע על היחס בין היצע לביקוש ועל כיוון המחיר העתידי. במאה ה-20 השיטה החלה להשתכלל ונעשה שימוש בדפוסים הגרפיים של הנכסים הסחירים בשווקים. בהמשך, צמיחתו של המסחר האלקטרוני קידם את התחום משמעותית והתבססו כלים רבים שניתן לעשות בהם שימוש בקלות יחסית.

עקרונות השיטה של ניתוח טכני בשוק ההון 

כאמור, בבסיס הגישה הטכנית ההנחה היא כי כלל המידע מגולם בגרף הנכס ומטרת הניתוח הוא זיהוי מוקדם של המגמה. השיטה כוללת שלושה מרכיבים עיקריים להם סוחרים נותנים משקל שונה בתהליך קבלת ההחלטות:

המגמה הכללית – הכיוון הכללי של נייר הערך – עולה, יורד או יציב, והוא מבוצע על פני שלושת טווחי הזמן – קצר ביניים וארוך. 

רמות תמיכה והתנגדות – רמת תמיכה היא רמת מחיר שבו הנכס לא סביר שירד מתחתיו. רמת התנגדות היא ההיפך; רמת מחיר שלא סביר שאותה הנכס יפרוץ מעלה. 

מומנטום –העוצמה או המהירות בשינוי במחיר הנכס או בסחירות (Volume) שלו.

כל גישת ניתוח טכני מתחילה בעבודת הכנה ויצירה של נכסים נבחרים עליהן, ממשיכה בביצוע הפעולות הנגזרות בהתאם למסקנות הניתוח המבוצע ומסתיימת בתחקיר הפעולות והפקת לקחים. 

איך לסחור באמצעות ניתוח טכני

על מנת לנתח ולאתר את האינדיקציות שלעיל, נעשה שימוש בכלים רבים מגוונים ונגזרות מהם תיאוריות המתבטאות בתבניות שונות אותן ניתן "להלביש" על הגרף. קצרה היריעה כאן מלהסביר כל דפוס, תיאוריה או תבנית – כינויים כמו כתפיים וראש כתפיים, משולשים, דגלים, מתנדים, גלי אליוט, דאו, מכשירי זרימה, פיבונצ'י, כל אלה ועוד רבים אחרים מסייעים למשקיעים בתהליכי קבלת ההחלטות. 

תחילתו של כל מסחר טכני בבחירת הגרף הרלוונטי וזיהוי המגמה, רמות התמיכה וההתנגדות והמומנטום. קבלת ההחלטות עליה להתבצע בהתאם לאסטרטגיית המסחר והבחירה בכלי הניתוח השונים. היא צריכה לכלול הגדרה של נקודות הכניסה והיציאה ואת היעדים למסחר. ניהול סיכונים הוא חלק מהותי במסחר טכני, שימוש בפקודות Stop Loss ו-Take Profit למשל, והוא עשוי לסייע למשקיע לעמוד בתוכנית המסחר שלו ולנטרל השפעות פסיכולוגיות שעלולות לחרוג מהגישה הטכנית. 

שתי הגישות המנוגדות לניתוח טכני 

ישנן שתי גישות עיקריות ומנוגדות לניתוח טכני, אם כי שתיהן מובילות לפרקטיקה הטכנית המבוססת על זיהוי מוקדם של המגמה. גישה אחת גורסת כי השוק הוא משוכלל ומבטא את סך כל הפעולות של כל השחקנים בשוק. לפיכך, ניתן לחזות את ההתנהגות בעתיד על בסיס דפוסי העבר מפני שהשפעת כלל השחקנים היא קבועה. 

הגישה השנייה נוגדת את הראשונה ומצדדיה טוענים כי שחקנים מעטים שמשפיעים על התנודות במחירי הנכסים בשוקי ההון – הגופים הפיננסיים הגדולים. לשחקנים אלה יש יכולות גבוהות (כושר עיבוד, נגישות למידע ועוד) משל המשקיע הממוצע, ולכן על המשקיע לזהות את המגמה בתחילתה שכן היא מבוססת על קבלת ההחלטות של השחקנים הגדולים.

יתרונות וחסרונות בגישה הטכנית למסחר

היתרון המובהק של ניתוח טכני הוא במזעור התלות בפסיכולוגיה של המשקיע וברגש שלו. היא חסינה לפרשנות מוטעית או חלקית של מידע איכותי (דוחות כספיים, נוני מאקרו וכדומה) והיא מתבססת על אינדיקטורים כמותיים. בנוסף, מערכות המסחר המודרניות כוללות כלי ניתוח טכני שמקלים על עבודת הניתוח ומפשטים אותה. 

מנגד, לדעת רבים הגישה הטכנית נעדרת בסיס תיאורטי כלכלי ואינה מתבססת על מודלים כלכליים. כמו כן, בשווקים שאינם יעילים או נכסים בסחירות נמוכה, המסחר טכני עלול להיות לא רלוונטי. כמו כן, אפשר להצביע על ממד של פרשנות וסובייקטיביות בניתוח הגרפים ובשימוש בתבניות ובכלים השונים.

מסחר באמצעות ניתוח טכני עם טריידסטיישן

ניתוח טכני נחשב לגישה מקובלת בשווקים הפיננסיים, לצד ניתוח פונדמנטלי וגישות אחרות. הוא משמש סוחרים רבים בכל העולם במסגרת קבלת ההחלטות שלהם וניתן גם לשלבו עם גישות מסחר נוספות. על מנת להתחיל לסחור חשוב ללמוד את עקרונות השיטה והכלים השונים הנדרשים בעבודת הניתוח הטכני. במערכת המסחר של טריידסטיישן תוכלו לעשות שימוש יעיל ואפקטיבי בכלי הניתוח השונים ולסחור על בסיס הגישה הטכנית למסחר בשוק ההון.

רוצה להתחיל לסחור במניות? הצטרף אלינו היום והחל לסחור עם מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם אפליקציית מסחר בשוק ההון מתקדמת ביותר וכלי ניתוח נוספים.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

ניתוח טכני

 

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן