מה זה EBIDTA?

EBIDTA הוא מדד פיננסי המופיע לא אחת בדוחות של חברות והשימוש בו הולך וגובר בעשורים האחרונים. הוא מאפשר למשקיעים ואנליסטים להעריך את כושר ייצור המזומנים של חברה, כמו גם להשוות בין חברות על בסיס ביצועיהן ובנטרול השפעות החיצוניות לפעילות שלהן. 

EBIDTA – הגדרה ורקע

EBITDA הוא קיצור של Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation, and Amortization, או בעברית "רווח תפעולי תזרימי" – רווח לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות. זהו מדד פיננסי שמאפשר להעריך את הביצועים התפעוליים של חברה מבלי להתחשב בהוצאות שאינן קשורות לתפעול השוטף שלה, כמו הוצאות מימון והוצאות מס. כל אלה הינם משפיעים חיצוניים לליבת הפעילות של החברה, אך השורה התחתונה מושפעת מהם ולכן קיים ערך בהבנת התמונה העסקית של החברה בנטרולם. 

השימוש בפרמטר זה החל להופיע לראשונה בשנות ה-70 של המאה הקודמת והשימוש בו צבר תאוצה עם השנים. במקור הוא נדרש במסגרת ניתוח עסקאות בתחום המיזוגים והרכישות לנטרול השפעות חיצוניות שאינן קשורות לפעילות של החברה הנבחנת. על אף שאינו מדד חשבונאי רשמי, חברות רבות נוהגות לדווח אותו והן מחויבות לפרט על אופן חישובו כדי למנוע הטעיות.

החשיבות של EBIDTA

ה-EBITDA מספק תמונה ברורה של היכולת התפעולית של החברה לייצר רווחים ותזרים מזומנים מהפעילות הממשית שלה. באמצעותו ניתן להשוות בין ליבת הפעילות של חברות שונות ללא קשר לעלויות ומבנה המימון שלהם, לשיעורי המס שהן משלמות וכדומה. באמצעותו ניתן להשוות בקלות בין חברות הפועלות באותו הסקטור אך במדינות שונות ותחת מערכות שונות. החיסרון המרכזי של EBIDTA הוא בכך שאינו מתחשב ברמת החוב של החברה, ולכן גם בהינתן EBIDTA חיובי לאורך שנים החברה יכולה להיות בסכנה של פשיטת רגל. 

איך מחשבים מכפיל EBIDTA ומה בין EBIDTA לרווח תפעולי

איך מחשבים EBIDTA? כאמור, מדובר ברווח לפני ניכוי הקטגוריות השונות המתוארות לעיל, ולכן החישוב שלו הוא פשוט למדי. נתון ה-EBIDTA מתקבל על ידי חיבור של הרווח התפעולי יחד עם הפחת וההפחתות. ואיך מחשבים מכפיל EBITDA? הוא מתקבל מחלוקת שווי השוק של החברה ב-EBIDTA שלה. מכפיל זה משמש לעיתים קרובות להערכת שווי חברות ולהשוואה בין חברות שונות באותו ענף ובשלבי חיים שונים. השוואה זו יכולה להצביע על מידת היעילות התפעולית של חברה מסוימת ביחס לאחרת, או בהשוואה בין המכפיל לבין הממוצע בסקטור אפשר ללמוד על ציפיות של השוק לגבי צמיחתה העתידית של החברה.

רווח תפעולי (Operating Income) הוא מדד קרוב ל-EBIDTA אך שונה. הוא איננו כולל את הוצאות המימון והמיסים אך כולל הפחתות ופחת. לעומתו, EBITDA מנטרל גם את הפחת וההפחתות, ולכן מספק תמונה "נקייה" יותר של ביצועי התפעול הנוכחיים, ומלמד על כושר החברה לייצר תזרים מזומנים בנטרול השקעות ההון והשפעות חיצוניות זמניות אחרות. 

איך להעריך חברה על בסיס EBIDTA?

בענפים עתירי השקעות כמו תשתיות, תקשורת, אנרגיה ועוד, השימוש ב-EBIDTA נפוץ במיוחד. מרבית המשקיעים נוהגים להשוות בין מכפילים ה-EBIDTA על מנת להבין כיצד השוק מתמחר ומעריך את פעילות החברה. מכפיל נמוך של חברה ביחס למתחרותיה עשוי ללמד על תמחור חסר, ולהיפך. מכפיל גבוה ביחס לממוצע בענף מצביע על ציפייה גבוהה של המשקיעים לשיפור בביצועים של החברה. 

בנוסף, אנליסטים ומשקיעים עושים שימוש ב"יחס חוב פיננסי ל-EBIDTA" כדי להעריך את יכולתה של חברה לעמוד בהתחייבויותיה ולשרת את החוב שנטלה על עצמה. יחס זה מתקבל בחלוקה של החוב הפיננסי הכולל של החברה בנתון ה-EBIDTA שלה. התוצאה שהתקבלה מבטאת את מספר השנים שיידרשו להחזר החוב של החברה על בסיס הרווח התפעולי התזרימי שלה. 

שימוש ב-EBIDTA ככלי במסחר עם טריידסטיישן

EBITDA הוא מדד פיננסי חשוב המשמש להערכת כושר ייצור המזומנים התפעולי של חברה, בנטרול השפעות חיצוניות. הוא משמש להשוואה והערכה של חברות אצל משקיעים רבים במסגרת המסחר שלהם בשוקי ההון. מערכת המסחר של טריידסטיישן מספקת גישה לנתונים אלה  ואחרים, ובאמצעותה המשקיע יכול לקבל החלטות מושכלות על בסיס ניתוח, השוואה והצלבה עם נתונים זמינים אחרים וכלי מסחר מתקדמים נוספים. 

רוצה להתחיל לסחור עם טריידסטיישן? הצטרף אלינו היום והחל לסחור עם פלטפורמת מסחר הטובה בעולם עם אפליקציית מסחר בשוק ההון מתקדמת ביותר וכלי ניתוח נוספים.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

 

EBITDA

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן