מה זה גאפ ואיך משתמשים ב-Gap במסחר במניות

גאפ הוא מצב שכיח בניירות ערך וסוחרים רבים בשוק ההון נוקטים באסטרטגיות מסחר בגאפ. שיטת מסחר זו רלוונטית במיוחד עבור סוחרי יום ומשקיעים לטווח הקצר, וחשוב להכיר מהו Gap, כיצד הוא נוצר ומה משפיע עליו, על מנת לסחור באופן מושכל ותוך ביצוע ניהול סיכונים. 

מה זה גאפ במניות ואיך הוא נוצר?

גאפ הוא פער (הפרש) בין מחיר הסגירה של נייר ערך שנקבע בתום יום המסחר לבין מחיר הפתיחה שלו ביום המסחר העוקב. הפער יכול להיות חיובי כאשר מחיר הפתיחה גבוה ממחיר הסגירה, או שלילי במצב ההופכי. גאפ במניות או כל נייר ערך נוצר בחלונות המסחר שמחוץ לשלב הרציף – בשלב המסחר המאוחר (After Market)  ובשלב טרום המסחר (Pre-Market). בשלבים אלה מוזרמות פקודות קנייה ומכירה, מטרתם לאפשר לסוחרים להגיב לאירועים שונים שמתרחשים מחוץ לשעות המסחר הרגילות, והם מאופיינים לא פעם בהפרשים בין הביקוש להיצע ובמחזורים נמוכים.

מבט מהיר בגרף של קרן הריט Realty Income (סימול O) הנסחרת בבורסת הנסדק ממחיש היווצרות של גאפ במניה. כפי שניתן לראות מחיר הנעילה של המניה בתאריך 4.9.2024 נקבע על 54.39$ ומחיר הפתיחה ביום למחרת עמד על 53.01$.  במקרה זה מדובר בגאפ שלילי של 2.5%, אך לעתים מתרחשים פערים גדולים בהרבה שיכולים להגיע גם לעשרות אחוזים.

דוגמה לגאפ - מקור Yahoo Finance
דוגמה לגאפ – מקור Yahoo Finance

הגורמים להיווצרות גאפ

הדוגמה של קרן הריט O ממחישה מדוע נוצר גאפ במניות. מדד המחירים לצרכן שפורסם כשעה לפני פתיחת המסחר ב-5.4.2024 הפתיע לרעה את המשקיעים בשוק והצביע על עלייה גבוהה מהצפוי באינפלציה. נתוני המדד הובילו את המשקיעים להעריך כי הורדת הריבית המרכזית במשק האמריקאי תידחה. מפני שסקטור הנדל"ן וקרנות הריט מתאפיין בעלויות מימון גבוהות וביצועי החברות מושפעות משיעור הריבית במשק, הידיעה שלחה את הסקטור לירידות. פקודות מכירה הוזרמו בשלב טרום המסחר, יצרו לחץ היצע ונוצר Gap שלילי במניה.

הגורמים להיווצרות גאפ במניות רבים ומגוונים ונתונים מאקרו כלכליים כמו מדד המחירים לצרכן הם רק דוגמה אחת מיני רבות. אחד הגורמים השכיחים להיווצרת גאפ במניות הוא פרסום דוחות כספיים של חברות טרם פתיחת המסחר או לאחר נעילת יום המסחר. דוח מפתיע לטובה יקפיץ את המניה בשלב הטרום או האפטר, ולהיפך. למעשה, כל ידיעה הנוגעת לחברה מסוימת, בייחוד אם מדובר באירוע חריג כמו רכישה, כישלון פיתוח וכדומה, יוביל להפרשי מחירים בין הסגירה לפתיחה ביום המסחר הבא. 

איך ניתן להרוויח מ-Gap במניות ומה חשוב לדעת

כאשר נוצר גאפ בנייר ערך מסוים והמשקיע אינו מחזיק בנייר אפשר להגיד כי הרכבת כבר יצאה מן התחנה. ובכל זאת, במקרה של זיהוי גאפ ישנן שתי אסטרטגיות עיקריות שקשורות במסחר בגאפים: מסחר כנגד הגאפ (Gap Down Reversal) ומסחר עם הגאפ (Gap and Go). בשני המקרים הסוחר מאמין שהפער במחיר ייסגר או יפתח בהתאמה.

חשוב להבין כי הגורמים לפתיחה או סגירה של גאפ במניות מבוססים בעיקר על הערכה של המומנטום ועל פסיכולוגיית השוק. מתי גאפ ייסגר? במקרים בהם ההבנה המתקבלת בעקבות ידיעה או נתונים שפורסמו מתהפכת בטווח הזמן הקצר. למשל, חברה פרסמה דוח שעקף בשורה העליונה והתחתונה את הצפי, אך בשיחת המשקיעים שקיימה בעקבותיו פרסמה החברה תחזית נמוכה להמשך או שצצו ידיעות על קשיים בפעילות העסקית. ומתי גאפ ימשיך להתפתח? כאשר המשקיעים בשוק מעריכים שפוטנציאל האפסייד בעקבות ידיעה, דיווח או נתון מסוים הוא גדול יותר. 

חשוב להבין את הגורם שהוביל אל הגאפ – האם מדובר בנתונים מבוססים וברורים שיכולים להעיד על המגמה או דווקא בפרשנות חלקית שלהם שיכולה להפוך את המגמה בטווח הקצר או המיידי. בנוסף, חשוב לשים לב למחזור המסחר בנייר הערך. מחזורי מסחר נמוכים יכולים לגרום להיווצרות פער במחירי הנכסים על בסיס עסקאות בודדות ולאו דווקא בגלל אירוע מהותי הקשור בנייר הערך. 

מסחר בגאפ באמצעות טריידסטיישן

גאפ במניות הוא תופעה שכיחה בשוקי ההון. הסיבות להיווצרות פערים במחירים הן מגוונות וחשוב להבין מה עומד מאחורי כל גאפ כדי להעריך לאן יתפתח הגאפ ולנקוט באסטרטגיית המסחר המתאימה. מערכת המסחר המתקדמת של טריידסטיישן מאפשרת לזהות GAP במניות, מספקת גישה לחדשות ודיווחים רלוונטיים ונתונים נוספים, לרבות אינדיקטורים טכניים, על מנת לקבל החלטות מושכלות ולסחור תוך ביצוע ניהול סיכונים. 

רוצה להתחיל לסחור עם טריידסטיישן? הצטרף אלינו היום והחל לסחור עם מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם אפליקציית מסחר בשוק ההון מתקדמת ביותר וכלי ניתוח נוספים.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן