מה המשמעות של מסע ההוצאות של הביג טק על בינה מלאכותית

מה המשמעות של מסע ההוצאות של הביג טק על בינה מלאכותית

מה המשמעות של מסע ההוצאות של הביג טק על בינה מלאכותית

ההוצאות הגדולות של חברות הטכנולוגיה על בינה מלאכותית יכולות להתגלות כחיסרון גדול

בינה מלאכותית

אנחנו בשלבים הראשונים של בינה מלאכותית. אז, באופן טבעי, יש הרבה שאלות שאין עליהן תשובות ואחת השאלות הגדולות היא כמה כסף החברות הולכות להוציא על הטכנולוגיה החדשה הזו ומה עשויות להיות ההשלכות על תיק ההשקעות. אנליסטים ניסו לענות על כך, על ידי בדיקת תוכניות ההוצאה ההונית (capex) של מהחברות הגדולות בעולם ובעצם בדקו את תוכניות ההשקעה של השחקנים הגדולים בשוק כגון: מיקרוסופט, מטא, אלפבית, אמזון וטסלה. 

בהשוואה לשנה שעברה, הצפי עומד היום על צמיחה של 44% בהוצאות בשנת 2024 שזה הרבה מעבר ל-26% שחזו רק לפני כמה חודשים. וזו עליה מטורפת מהצמיחה הזעירה של 2% בהוצאות שראינו בשנת 2023. מדובר בנתונים משמעותיים בכל הקשור לשרשרת האספקה.

בנוסף, לא מדובר בהוצאות חד פעמיות: צמיחה נוספת צפויה עד 2030. הצפי הוא שב-2030 עלות הבינה המלאכותית העולמית בכל הקשור לענן תגיע ל-300 מיליארד דולר, כש 230 מיליארד דולר יושקעו על מוליכים למחצה ו-70 מיליארד דולר על חומרה.

ההוצאות הגדולות המתוכננות האלה יעשו טוב לאנבידיה ולחברות אחרות ברחבי שרשרת האספקה של בינה מלאכותית. זה חלק עצום מהסיבה לכך שאנבידיה עלתה בצורה חדה לקראת העדכון הרבעוני שלה שצפוי להגיע ב-22 במאי, כי המשקיעים והסוחרים מצפים יותר ויותר לדברים הגדולים שעתידים לבוא. 

כמה חברות הביג טק מתכננות להוציא על בינה מלאכותית?

מטא מתכננת להוציא עד 40 מיליארד דולר השנה, לעומת התוכנית הקודמת שלה שעמדה על 37 מיליארד דולר, החברה מזרזת את ההשקעה שלה כדי לתמוך בתוכניות ובשאיפות של בינה מלאכותית ומצפה שזו תהיה תחילתו של מחזור רב שנתי.

מיקרוסופט – ההשקעה הכוללת של מיקרוסופט הייתה 14 מיליארד דולר ברבעון הראשון, והחברה אמרה שהיא צופה שזה יעלה משמעותית ברבעון הבא ובשנה הבאה.

אלפבית גם לא בדיוק מהדקת את החגורה – החברה אמרה שההוצאה הרבעונית שלה יעמוד על 12 מיליארד דולר ואף יותר ברבעון הראשון, מה שמרמז על עלייה של לפחות 50%, בהשוואה לשנה שעברה.

תוכניות ההוצאות של אלפבית, אמזון, מיקרוסופט ומטא עלו בחדות. מקור פייננשל טיימס.
תוכניות ההוצאות של אלפבית, אמזון, מיקרוסופט ומטא עלו בחדות. מקור פייננשל טיימס.

למה זה אמור לעניין אותך?

ההוצאות הגדולות של בינה מלאכותית של חברות הביג טק יכולות לבסוף להיות בעוכריהן. החברות הללו כל כך ממהרות להעביר מיליארדי דולרים למרכזי נתונים חדשים ולמעשה, מהמרות עם כסף גדול על בינה מלאכותית. אם לבסוף זה לא ישתלם להן, ההשקעה המוגברת הזו עלולה לפגוע ברצינות בשולי הרווח שלהם בשנים הבאות, לא בדיוק מוסיקה לאוזני המשקיעים.

טירוף הבינה המלאכותית אילץ חברות רבות להחליף את התוכניות של קיצוץ העלויות שלאחר המגפה שלהן בהוצאות ענק על מרכזי נתונים שהם מחסנים מסיביים עמוסים בציוד מחשוב. התוצאה היא גידול עצום בהוצאות ההון, שחלקן הגדול מופנה לנכסים וציוד ברוטו.

אבל יש עוד עניין סביב כל ההוצאות הללו: 

כשבעל עסק/חברה קונה משהו בעלות גבוהה, אז הפחת, שזה הערך שהפריט מאבד בכל שנה – נחשב כהוצאה שנתית בשנים שלאחר מכן. זה אומר שההוצאות האדירות של חברות הביג טק על מרכזי נתונים יבואו לידי ביטוי בעלייה בהוצאות הפחת בהמשך הדרך, מה שעלול לפגוע בשולי הרווח (אלא אם כן ההכנסות יגדלו בסכום שווה).

ניקח לדוגמה את מיקרוסופט: החברה מתכננת להוציא כ-50 מיליארד דולר השנה, הרוב ילך על מרכזי נתונים, שאורך החיים שלהם הוא חמש שנים בערך. זה יגדיל את הוצאות הפחת השנתיות שלה ב-10 מיליארד דולר בכל אחת מחמש השנים הבאות. אז אלא אם מרכזי הנתונים הללו יעזרו להכנסות לעלות בסכום דומה, שולי הרווח של החברה עלולים לרדת. זה בהחלט משהו שמשקיעי החברות ההלו צריכים לעקוב אחריו.

חברות הטכנולוגיה הגדולות מודעות לכך ולכן הן האריכו בערמומיות את החיים המשוערים של השרתים שלהן לחמש או שש שנים – זה שינוי חשבונאי שהוסיף כמעט 10 מיליארד דולר לרווחים של מיקרוסופט, גוגל, מטא ואמזון בשנתיים האחרונות. אבל יש גבול לכמה רחוק אשר ללכת עם הדברים. למרות שאין תקן תעשייתי לתוחלת חיים של שרתים, סקר משנת 2017 מצא שרוב החברות צפויות להחליף שרתים לאחר חמש שנים. במילים אחרות, חברות הטכנולוגיה לא יכולות להסתמך יותר מדי על קשקושים חשבונאיים כדי לרכך את המכה מכל הוצאות הפחת הללו.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי על סמך הפרשנות המופיעה בכתבה זו, כולל רכישה/קנייה/החזקה של מניות החברות המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

הצטרף אלינו היום והחל לסחור עם מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם אפליקציית מסחר בשוק ההון מתקדמת ביותר וכלי ניתוח נוספים.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן