השפעת הריבית על שוק ההון

השפעת הריבית על שוק ההון

השפעת הריבית על שוק ההון וההשקעות שלך

הריבית עלתה מאוד בשנה האחרונה והיא קרובה לרמות שנראו בשנת 2007, מה שמכביד על היציבות הפיננסית והשווקים. בואו נבין איך זה יכול להשפיע על ההשקעות שלכם

הריבית קפצה די מהר לגבהים שהיא נמצאת בהם עכשיו וככל הנראה היא לא צפויה לרדת באותה מהירות שבה היא עלתה. וכשהיא נמצאת ברמות הגבוהות הללו היא מהווה איום גדול על הכלכלה והשווקים. 

אז מה קורה פה? הריבית בכל רחבי העולם התחממה, כלכלת ארה"ב מפגינה עוצמה, האינפלציה נשארת די עקשנית, ונוסיף את מחירי הנפט הגבוהים יותר – כל אלה לא רק הכניסו את כל סוגי הנכסים ללחץ (מדד ה  S&P 500 והנאסד"ק ירדו קרוב ל 8% מהשיאים הקודמים והתנודתיות זינקה למעלה) אלא גם דחפו את הריבית לרמות גבוהות באופן מדאיג באיזורים רבים בעולם. 

מדד ה S&P 500 והנאסדק
מדד ה S&P 500 והנאסדק ירדו קרוב ל 8% מהשיאים הקודמים גרף מאת TradingView

ההשפעה שיש לעליית ריבית על שוק ההון יכולה להיות משמעותית ורבת פנים, אז בואו נציין כמה מהם:

  1. מחירי המניות: ריביות גבוהות יותר מובילות בדרך כלל לירידה של המניות. הסיבה לכך היא שריביות גבוהות יותר פעמים רבות גורמות לכך שהשקעות שמניבות הכנסה קבועה, כמו אג"ח, לאטרקטיביות יותר ממניות. כתוצאה מכך, משקיעים נוטים להוציא את הכסף שלהם מהבורסה, ולגרום למחירי המניות לרדת.
  2. התנודתיות בשווקים עולה: ככל שהריבית עולה, תנודתיות השוק עלולה לגדול גם היא. המשקיעים מתחילים להרגיש עוד יותר אי וודאות לגבי הכיוון העתידי של הריביות ולשאלה איך היא תשפיע על סוגי נכסים שלהם, מה שיוביל לתנודות מחירים משמעותיות יותר בשוקי ההון.
  3. עלויות אשראי גבוהות: חברות מתמודדות עם עלויות אשראי גבוהות יותר כשריבית עולה. זה משהו שעשוי להוביל לירידה ברווחי החברות, אשר, בתורו, יכול להשפיע גם על מחירי המניות. 
  4. ההוצאות של הצרכנים יורדות: שיעורי ריבית גבוהים יותר יכולים להגדיל את עלות ההלוואות גם עבור הצרכנים ולהשפיע על היכולת או הרצון שלהם להוציא כסף ולבזבז על פרויקטים גדולים כדוגמת קניית בית או רכב. זה יכול להשפיע על מגזרים שונים כמו רכב ודיור לצורך הדוגמא.
  5. התנהגות משקיעים: בתגובה לעליית הריבית, משקיעים עשויים לאזן מחדש את התיקים שלהם כפי שנפרט בהמשך, הם ישקלו לעבור מנכסים מסוכנים יותר כמו מניות להשקעות שמרניות יותר כמו אג"ח, מזומן ועוד. יש לציין שההשפעה הכוללת על השווקים תהיה תלויה גם בסנטימנט הכולל של המשקיעים כמובן.

אם כן, הבנו את ההשפעה שיש לריבית על השווקים: ככל שהריביות נשארות גבוהות יותר, כך גדל הסיכון לקשיים כלכליים או פיננסיים. אמנם הכלכלה בארה"ב בגדול ובמיוחד שוק העבודה מחזיקים מעמד בצורה טובה אבל מתחת לפני השטח, יש כמה מגמות מטרידות שלא נעמיק בכל אחת מהן אך ניתן דוגמאות:  ראשית ידוע שההשלכות של העלאות ריבית אגרסיביות (מהסוג שחווינו) הן מורכבות ולוקח להן זמן לבוא לידי ביטוי, כך שיתכן ועדיין לא הרגשנו את מלוא ההשפעה, הרי ידוע שאינדיקטורים מובילים מרכזיים בדרך כלל מפגרים באיתותים שלהם. 

בנוסף על כך, הנתונים מראים לנו שתנאי המימון לעסקים הידרדר, החסכונות של הצרכנים אוזלים, תשלומי ריבית עולים, מחירים הדלק עלו כך שזה לא מפתיע במיוחד שהצרכנים מרגישים את הקושי. ושימו לב – בהתחשב בכך שההוצאות שלהם הן אלה שמניעות בערך 70% מהכלכלה האמריקאית, זה עניין משמעותי.

מה המשמעות מבחינת התמונה הרחבה?

היות ועדיין קיים הסיכוי להעלאות ריבית נוספות בהמשך של הבנקים המרכזיים (כי זה האחד הכלים שיש להם במלחמה מול האינפלציה) אז יש סיבות די טובות להעריך שהריבית תישאר גבוהה במשך זמן מה.

הריבית בארצות הברית

איך להתאים את תיק ההשקעות להשפעות הריבית

לאור הנ"ל יהיה חכם להתאים את תיק ההשקעות גם לתוצאות כאלה למקרה ויתרחשו בפועל ולבחון מגוון אפיקי השקעות. כדאי לזכור שהמשקיעים היו אופטימיים לגבי נחיתה רכה גם במשבר של 2007 – ממש רגע לפני תחילת המשבר הפיננסי העולמי.

אז בשלב זה, אפשר לשקול להישאר ממוקד בראייה ארוכת טווח ולהתעלם מכל החששות שיש לגבי מיתון בטווח הקרוב. זו יכולה להיות החלטה הגיונית לחלוטין: בכל זאת, "זמן בשוק עדיף על תזמון השוק". וללכת על מניות במגזרים הגנתיים יותר (כגון שירותים, מוצרי צריכה ושירותי בריאות) במיוחד מאחר שהערכות השווי שלהן לא מתוחות.

מבחינת סחורות – במיוחד אנרגיה, מתכות תעשייתיות וסחורות כמו חקלאות, יכולות לתת יציבות כלשהי גם בתרחיש רע, בהתחשב בכך שיש להן פוטנציאל לשגשג בתקופות של אינפלציה. אך יש לשים לב לכך שלא בטוח שהם יתפקדו טוב במצב של האטה בצמיחה.  

ולסיום, גם לשמור מזומנים יכול להיות רעיון טוב למקרה שיצוצו הזדמנויות טובות בהמשך.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי על בסיס הפרשנות המופיעה בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

מעוניין לסחור ולהיות משקיע עצמאי? הצטרף אלינו היום ותתחיל להנות ממערכת המסחר העצמאי בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן