מכפיל רווח – מה זה ואיך משתמשים בו להשקעה?

מכפיל רווח (P/E) הוא אינדיקטור כלכלי מרכזי ושכיח המשמש משקיעים בהערכת שווי חברה וכדאיות ההשקעה בה. באמצעות חישוב מכפיל הרווח והשוואתו תוכלו להבין האם המחיר הנוכחי בו נסחרת מניית החברה בה אתם שוקלים להשקיע הוא גבוה או נמוך. באמצעותו תוכלו גם ללמוד על ציפיות השוק לגבי החברה, מה שיכול לחזק או להחליש את אופי ההשקעה שלכם. 

מה זה מכפיל רווח ואיך מחשבים אותו

מכפיל רווח הוא היחס שבין שווי השוק של חברה מסוימת לבין הרווח הנקי השנתי שלה והוא מבטא את מספר השנים הדרוש כדי שהחברה תחזיר את ההשקעה בה על בסיס הרווחים שלה. לשם המחשה, אם חברה מסוימת נסחרת בשווי של 100 מיליון דולר והרווח השנתי שלה הוא 10 מיליון דולר, אזי בתוך 10 שנים החברה תייצר רווחים השווים לשווי שלה בעת החישוב.

איך מחשבים מכפיל רווח? קודם כל נדרש לבדוק את מחיר המניה של החברה הנסחרת. לדוגמה, חברת מטא (META, חברת האם של פייסבוק) נסחרה נכון לחודש פברואר 2024 במחיר של כ-470 דולר למניה. לאחר מכן יש לאתר את נתון הרווח למניה (Earning Per Share, או בקיצור EPS). במקרה של מטא ה-EPS השנתי של 2023 הוא 14.87 דולר למניה. תוצאת החלוקה בין שני הנתונים תצביע על מכפיל הרווח של החברה – 31 במקרה זה. כלומר, מטא נסחרת בשווי הגבוה פי 31 מהרווח השנתי שלה.

איך ניתן להשתמש במכפיל רווח בבחירת השקעה?

עבור המשקיע מכפיל רווח הוא נתון בעל משמעות והוא מסייע להבין האם מניה של חברה נחשבת זולה או יקרה בנקודת השקעה נתונה. לדוגמה, נניח שתי חברות שונות בשווי זהה של 100 מיליון דולר, האחת בעלת רווח שנתי של 10 מיליון דולר, והשנייה מייצרת רווח שנתי בגובה 20 מיליון דולר. אם המשקיע יבחר להשקיע בחברה הראשונה הוא ישלם לפי מכפיל 10 ואם ישקיע בחברה השנייה הוא ישקיע לפי מכפיל 5. ככל שמכפיל הרווח נמוך, זמן ההחזר על ההשקעה על בסיס הרווחים קצר יותר, ולכן המניה נחשבת לזולה וכדאית יותר עבור המשקיע, ולהיפך.

חשוב להדגיש כי בעת השוואה בין מכפילים יש לשים לב לסקטור ההשקעה ולמאפייני הפעילות של החברות. בכל סקטור קיים מכפיל רווח ממוצע המאפיין את הסקטור שיכול להצביע על מכפיל הרווח המומלץ. לדוגמה, מכפיל הרווח בסקטור האנרגיה בוול-סטריט עמד על 9.8 בתחילת 2024 ואילו בסקטור הטכנולוגי הוא היה 33.7. ההבדל ברמת המכפילים בין התעשיות חושף את ציפיות השוק ביחס לפוטנציאל הצמיחה העתידי (והגדלת הרווחים) של החברות בתחום. אצל חברות באותו התחום, פער בין המכפילים יכול לבטא את הציפייה השלילית או החיובית של השוק ביחס לחברה מסיבות שונות. למשל, מכפיל גבוה ביחס לממוצע יבטא את פוטנציאל הצמיחה של החברה כפי שהמשקיעים בשוק רואים אותו.

סוגי מכפילים – חיובי, שלילי, עתידי

ישנם שלושה סוגים עיקריים של מכפילים: חיובי, שלילי ועתידי. מכפיל חיובי מעיד כי החברה היא רווחית. כאשר חברה איננה רווחית אזי חלוקת השווי שלה בהפסדיה תספק מכפיל רווח שלילי, כלומר, החברה לא צפויה להחזיר את ההשקעה כי אין לה רווחים.

מכפיל רווח עתידי (FWD P/E) מנסה לגשר על הפער בין מועד החישוב לבין התחזית לגבי רווחי החברה. רווחים הם עניין משתנה ותלוי במספר גורמים ולכן תחזית האנליסטים בשוק או תחזית החברה עצמה לגבי רווחיה העתידיים מאפשרת לחשב את השינוי הצפוי במכפיל. כאשר המכפיל העתידי נמוך מהמכפיל הנוכחי המשמעות היא שרווחי החברה צפויים לעלות, מה שיכול להעיד על אטרקטיביות ההשקעה באותה נקודת זמן, אך לא בהכרח.

האם להסתמך רק על מכפיל רווח בבחירת השקעה?

ישנם אינדיקטורים רבים להשקעה כמו מכפיל הכנסות, שיעור צמיחה, רווח תפעולי ועוד. חשוב לזכור כי הערכת השווי של חברה מבוססת על ציפיות השוק והיא מתבססת על מוצרי החברה, איכות ההנהלה, שינויים בגודל השוק וכדומה. מכפיל נמוך, שמצביע לכאורה על כדאיות ההשקעה יכול גם להעיד כי השוק רואה פוטנציאל צמיחה נמוך בחברה ביחס לאחרות (באותו הסקטור) או בעיות אחרות הקשורות בחברה או במוצריה. הצלבה של מספר נתונים והעמקה בפעילות החברה עשויות לספק תמונה שלמה ומדויקת יותר מאשר הסתמכות בלעדית על נתון מכפיל הרווח. 

החלו לסחור כמו מקצוענים

מכפיל רווח הוא נתון חשוב ומשקיעים רבים משתמשים בו כדי לקבוע האם חברה מסוימת היא כדאית להשקעה ולהבין מהן ציפיות השוק ביחס אליה. חשוב להשוות את המכפיל המתקבל ביחס לממוצע בסקטור הרלוונטי ובכל מקרה רצוי שלא להסתמך רק עליו בעת קבלת החלטות בהשקעות בבורסה. 

רוצה להתחיל לסחור במניות? הצטרף אלינו היום והחל לסחור עם מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם אפליקציית מסחר בשוק ההון מתקדמת ביותר וכלי ניתוח נוספים.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

 

מכפיל רווח

 

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן