טרום מסחר נסדק – מה זה ואיך משתתפים בו?

טרום מסחר או מסחר מוקדם בשמו האחר (Pre-Market) הוא חלון זמן מוגדר ותחום בו ניתן להזרים פקודות מכירה וקניה, ובעצם לסחור, מחוץ לשעות המסחר הרגילות או הרשמיות של כל בורסה. מדוע בכלל לסחור בשלב הטרום? ומהם היתרונות והחסרונות? המשיכו לקרוא כדי להבין את כל מה שצריך לפני שמתחילים.

טרום מסחר – הגדרה ומאפיינים

טרום מסחר הוא חלון זמן המקדים את שעות המסחר הרשמיות של כל בורסה. לדוגמה, שלב טרום המסחר נסדק (בבורסת הנסדק) בארה"ב, נפתח חמש וחצי שעות לפני שלב המסחר הרציף ומסתיים חמש דקות לפני פתיחת המסחר הרשמית. לפי שעון ישראל, תחילת המסחר הרשמית בארה"ב היא בשעה 16:30 בכל יום מסחר (כשיש התאמה בין שעון קיץ וחורף בין המדינות) כך שטרום המסחר מתחיל בכל יום בשעה 11:00 אצלנו ועד 16:25.

שלב טרום המסחר מאופיין במחזורי מסחר נמוכים ביחס למסחר הרציף ולא פעם בהפרשים גבוהים בין ההיצע לביקוש. בהתאם לכך, שלב המסחר המוקדם בנסדק, למשל, מאופיין בתנודתיות גבוהה יותר ביחס לשעות המסחר הרציף.

למה צריך שלב טרום מסחר?

הסיבה העיקרית היא לאפשר לסוחרים להגיב לאירועים שהתרחשו מחוץ לשעות המסחר. הדוגמה השכיחה היא חברה שמפרסמת את דוחותיה מחוץ לשעות המסחר הרגילות כך שמסחר בשלב הטרום מאפשר למשקיעים להגיב באופן מיידי ולא להמתין לפתיחת המסחר הרשמית. מאותה סיבה, המסחר בשלב הטרום משפיע לא פעם על החוזים העתידיים ועל הביצועים של השווקים בפתיחת המסחר הרשמית.

איך סוחרים בחלון טרום המסחר ומה שחשוב לדעת

כאמור, טרום מסחר בארה"ב מתחיל חמש שעות וחצי לפני הפתיחה הרשמית של הבורסות. בשלב זה ניתן להזרים פקודות מסוג LMT (לימיט) בלבד, קרי, פקודת מכירה או קנייה תתבצע רק במידה והשער שהוגדר מראש הושג. שימו לב כי הזרמת הפקודה מוגדרת לשלב ה-Pre-Market ולא לשלב ה-Market Hours.

ביצוע פעולות בטרום מסחר אינו מתאפשר על ידי כל ברוקר או חבר בורסה ואם ברצונכם להבטיח את האפשרות למסחר בטרום חשוב לוודא כי הברוקר שלכם מאפשר זאת וכי הוא מספק תמיכה במידה הנדרשת גם מחוץ לשעות המסחר הרשמיות. כמו כן, עמלות הקנייה והמכירה לרוב תהיינה גבוהות ביחס לעמלות אלה בשלב המסחר הרציף. 

יתרונות וחסרונות של טרום המסחר

במבט ראשון נראה כי החסרונות של טרום מסחר בארה"ב, בנסדק  ובכל מקום עולים על היתרונות. הנזילות נמוכה, המרווחים בין הביקוש להיצע גבוהים ומתבטאים בתנודתית גדולה, ומרבית המסחר מבוצע על ידי סוחרים מיומנים ומוסדיים שקשה להתחרות בהם. יתרה מכך, לפי תיאוריית יעילות השוק, התמחור האידאלי של נכסים בשוק ההון מתרחש בשלב המסחר הרציף, בו המחזורים גבוהים והמרווחים קטנים.

אז למה בכלל לסחור בשלב טרום המסחר?

התשובה לכך טמונה ביתרון התיאורטי אותו ניתן לנצל בשלב הטרום. ככלל, כדי להשיא תשואה עודפת על השוק נדרש לאתר עיוותים במחירי הנכסים ולרכוש אותם במחיר נמוך מהשווי ההוגן שלהם. נניח כי השווי ההוגן נקבע ומיוצג בשעות המסחר הרציף ולכן בשלב טרום המסחר ניתן לעתים לקנות נכסים במחיר נמוך ביחס לשווי בהם הם צפויים להיסחר בשלב הרציף. במקרה זה הסחירות הנמוכה מאפשרת באופן פוטנציאלי לנצל לטובה עיוותי שוק נקודתיים שיתוקנו בסבירות גבוהה במהלך שעות המסחר הרשמיות.

דוגמה שכיחה הממחישה את היתרונות והחסרונות הטמונים במסחר בשלב הטרום היא השקעה בחברה בעקבות דו"ח כספי שפרסמה מחוץ לשעות המסחר הרציף. במקרה כזה, קיים פוטנציאל להקדים את השוק, ויחד עם זאת, קיים סיכון בהערכה מוטעית של תגובת השוק לדו"ח. 

למשל, חברה פרסמה דו"ח חיובי בשורות התחתונות, אך הביעה חששות לגבי המשך הביצועים בשיחת המשקיעים שנערכה לאחר פרסום הדו"ח. השוק, במקרה כזה עלול לתקן כלפי מטה בשלב המסחר הרציף. חשוב לזכור, כי זו רק דוגמה מתוך מאות ואף אלפי תרחישים שונים, ולכן שלב טרום מסחר נחשב לעתיר סיכון מטבעו ויש לקחת זאת בחשבון. 

מסחר בנסדק עם טריידסטיישן

טרום מסחר ארה"ב מתקיים בכל יום מסחר וניתן לסחור בו אצל חלק מהברוקרים. בפלטפורמת טריידסטיישן לדוגמה, ניתן לסחור בטרום מסחר ולקבל תמיכה שוטפת. בכל מקרה, חשוב להכיר את המגבלות, ההגדרות והמאפיינים של שלב הטרום, להבין את ההבדל בינו לבין שלב המסחר הרציף ולסחור תוך ביצוע ניהול סיכונים תדיר.

רוצה להתחיל לסחור במניות? הצטרף אלינו היום והחל לסחור עם מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם אפליקציית מסחר בשוק ההון מתקדמת ביותר וכלי ניתוח נוספים.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

 

טרום מסחר

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן