הבנקים החמירו תקני הלוואות בשנת 2023 והמשמעות לגבי מיתון

הבנקים החמירו תקני הלוואות בשנת 2023 והמשמעות לגבי מיתון

איך תקני ההלוואות המחמירים של הבנקים יכולים להצביע על מיתון

אחוז הבנקים המחמירים את תקני האשראי נמצא בעליה, דבר המצביע על כך שהo נעשים זהירים יותר לגבי מתן הלוואות

הבנקים, הלוואות, ריבית, מיתון
ס

קר חוות דעת של קצין הלוואות בכיר (או "SLOOS") הוא סקר רבעוני שנערך על ידי הפדרל ריזרב, וחושף באיזו קלות הבנקים מלווים כסף לאנשים ולחברות דבר שיכול להיות לו השפעה לגבי ריבית וגם לגבי מיתון פוטנציאלי. בסקר זה התקבלו תשובות מ-65 בנקים מקומיים ו-19 סניפים וסוכנויות של בנקים זרים בארה"ב, ולהלן הממצאים:

אחוז הבנקים שדיווחו כי החמירו את תקני ההלוואות

הגרף הבא מציג את אחוז הבנקים שדיווחו כי החמירו את תקני ההלוואות שלהם ללקוחות מסחריים ותעשייתיים, על פי תוצאות הסקר של אפריל שפורסמו השבוע. וכשהקו הזה עולה, כפי שהוא עושה מאז תחילת 2022, זה אומר שהם נעשים זהירים יותר לגבי מתן הלוואות לעסקים.

הבנקים, הלוואות, מיתון, ריבית
אחוז הבנקים שדיווחו כי החמירו את תקני ההלוואות שלהם ללקוחות מסחריים ותעשייתיים. מקור Federal Reserve Bank

Banking establishments are more dangerous than standing armies. (Thomas Jefferson)

וזה לא הכל, אפשר לשים לב שהסקר האחרון הראה שאחוז גבוה יותר מהבנקים החמירו את תקני ההלוואות שלהם במהלך הרבעון הראשון של 2023, לא רק ללקוחות עסקיים, אלא גם למשקי בית בכל קטגוריות ההלוואות – משכנתאות, הלוואות לרכב, כרטיסי אשראי, וכו'.

הציפיות בבנקים להמשך שנת 2023 והקשר למיתון

הסקר גם שאל כמה שאלות מיוחדות לגבי ציפיות שלהם להמשך שנת 2023, בהנחה שהפעילות הכלכלית תתפתח בהתאם לתחזיות הקונצנזוס. התשובות של הבנקים השונים בקושי היו מרגיעות:

בנקים דיווחו שהם מצפים להחמיר את הסטנדרטים של ההלוואות שלהם בשאר ימות השנה הן למשקי בית והן לעסקים ולכל קטגוריות ההלוואות. אם אכן זה מה שיהיה, זה רק ילבה את החששות מפני "משבר אשראי" שאולי מתקרב, במיוחד לאחר המהומה האחרונה במגזר הבנקאי. כפי שכבר חזרנו ואמרנו מספר פעמים, האשראי הוא נשמת אפה של הכלכלה: כאשר קשה יותר ללוות מזומנים, הצרכנים מוציאים פחות כסף ואילו בעלי עסקים משקיעים פחות, מה שמוציא את אוויר הנשימה מתהליך של צמיחה כלכלית ומגדיל את הסיכויים למיתון.

אפשר לראות את זה בא לידי ביטוי בגרף של גולדמן זאקס למטה. הקו הכחול משרטט את תוצאות סקר SLOOS לגבי אחוז הבנקים שנשאלו המדווחים כי החמירו את תקני ההלוואות שלהם ללקוחות מסחריים ותעשייתיים. הקו האדום מציג הלוואות בנקאיות בפועל ארבעה רבעונים בעתיד. כשהקו האדום עולה, המשמעות היא שמתן ההלוואות הבנקאיות הולכות לרדת בעתיד, ואילו האזורים האפורים מצביעים על מיתון.

הבנקים, הלוואות, מיתון, ריבית
הקשר בין ההלוואות המדווחות של הבנקים, הלוואות בפועל ארבעה רבעונים מאוחר יותר, ומיתונים מקור גולדמן זאקס.

דבר נוסף חשוב שניתן לראות הוא שהקו האדום עולה גבוה יותר בכל האזורים האפורים המוצללים. וזה אומר דבר ברור: כאשר סקר SLOOS מצביע על כך שהבנקים נהיים זהירים יותר בשיטות ההלוואות שלהם, זה לעתים קרובות מופיע לפני ירידה בהלוואות בפועל שתתרחש בעתיד, מה שמבשר על מיתון.

שאלות מיוחדות על הסיבות לשינוי תקנים ותחזית לשנת 2023

בשורה של שאלות מיוחדות, שאלו בסקר על הסיבות של הבנקים לשינוי סטנדרטים או תנאים להלוואות בכל קטגוריות ההלוואות במהלך הרבעון הראשון.

בנקים גדולים

בנקים גדולים התייחסו לתחזית כלכלית פחות טובה או תחזית כלעלית לא ודאית שהייתה סיבה משמעותית להידוק, כמו גם סובלנות מופחתת לסיכון, הרעה בערכי הביטחונות של הלקוחות וחששות לגבי עלויות המימון ומצבי הנזילות של הבנקים.

בנקים בינוניים

בהשוואה לבנקים הגדולים ביותר, בנקים בינוניים ואחרים ציינו לעתים קרובות יותר חששות לגבי הנזילות שלהם, יציאות פיקדונות ועלויות מימון כסיבות להידוק. בין שלל הסיבות הם ציינו את התחזית הכלכלית, הפחתת הסובלנות לסיכון, חששות לגבי מצב הנזילות של הבנק, הרעה בערכי הביטחונות, הרעה באיכות האשראי של תיק ההלוואות, עלויות המימון הבנקאי ויציאות פיקדונות כסיבות להידוק.

חלקם של הבנקים שמהדקים את תקני ההלוואות עלה בסוף השנה שעברה לרמות הנראות בדרך כלל יותר בתקופת מיתון – בעיקר כתוצאה מעלויות האשראי הגבוהות שנגרמו מהעלאות הריבית המהירות של הפד.

אם כן, בין אם אנחנו מסתכלים על היצע הלוואות או ביקוש להלוואות, נראה שסקר ה-SLOOS מצייר לנו תמונה עגומה לגבי התחזית.

הריבית על רקע תקני אשראי מחמירים

נזכיר שהבנק המרכזי של ארה"ב פרסם את העלאת הריבית האחרונה שלו בשבוע שעבר, והביא את היעד לריבית המדד שלו מעל 5% לראשונה מאז 2007. יו"ר הפד רמז שזו עשויה להיות העלאת הריבית האחרונה לעת עתה, בזמן שקובעי המדיניות מנסים להעריך עד כמה עלויות אשראי גבוהות יותר ותקני האשראי המחמירים מכבידים על המשק.

מצד שני, פאוול גם השאיר את הדלת פתוחה להעלאות ריבית נוספות אם האינפלציה תישאר עקשנית. לדברי פאוול, תנאי אשראי הדוקים יותר עלולים להגביל את מידת הריבית הגבוהה יותר שתידרש כדי להחזיר את האינפלציה ליעד של 2% של הפד.

בסיכומו של דבר אפשר לומר שאנו מקבלים כרגענ אווירה בשוק שעשוי להתחיל משבר אשראי.

כדי להבין יותר את התחום ואת תקני הלוואות והשפעת העלאת ריבית הפד על מיתון שווה גם לקחת קורס בתחום ולפתוח חשבון מסחר בברוקר טריידסטיישן.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של מניות המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לנקוט בגישה ביקורתית ולעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

הצטרף אלינו היום ותהנה מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

גילוי נאות: מאמר זה מיועד למטרות חינוכיות בלבד. אף אחת מהדוגמאות לא צריכה להיחשב כהמלצות מסחר.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן