אייר בי אנד בי (Airbnb), הפרדוקס של עליה ברווחיות לעומת מניה מדשדשת

אייר בי אנד בי (Airbnb), הפרדוקס של עליה ברווחיות לעומת מניה מדשדשת

אייר בי אנד בי (Airbnb), הפרדוקס של עליה ברווחיות לעומת מניה מדשדשת

המודל העיסקי המיוחד של אייר בי אנד בי (Airbnb) ומהי תמונת מצבה הנוכחי

אייר בי אנד בי, Airbnb , החברה , בבורסה
ה

קיץ כאן ומנגינת החופשות מתנגנת באוזני אוהבי הנופשים והטיולים וזה כנראה הזמן לבחור את היעד המושלם לחופשה הבאה, או אפילו לבחון השקעה בבורסה בחברה. אז למקרה שעוד לא שמעתם עליה או השתמשתם בה בעבר, פלטפורמת אייר בי אנד בי (Airbnb) (טיקר: ABNB) היא שוק השכרת נופש מקוון ענק – עם יותר מ-5.6 מיליון רישומים פעילים ב-100,000 ערים בכל רחבי העולם. ולמעשה, הכל התחיל בצניעות בשנת 2007 כאשר שני המארחים הראשונים קיבלו שלושה אורחים לביתם בסן פרנסיסקו. אך כל זה היסטוריה ומאז הפלטפורמה משמשת מיליוני מטיילים בכל חודש.

לפחות כך היה עד שכולנו נאלצנו לשים את אהבת הטיולים והנופשים שלנו בצד במהלך מגיפת הקורונה. בשנת הכספים של 2020 Airbnb ספגו מכה: ההכנסות ירדו ב-30%. ובכל זאת, זה לא היה נורא מדי בהתחשב במידת הפגיעה הקשה הכוללת של הנסיעות באותה שנה, בין השאר בגלל שהרבה אנשים ניצלו את החופש החדש שלהם לעבודה מהבית כדי להזמין חופשות ארוכות במקומות מרוחקים. היריבות שלה, Expedia Booking Holdings, Booking.com, המתמקדות יותר בבתי מלון ובנסיעות עסקים, ראו ירידה של 55% בהכנסותיהן, כך שמצבה היה סביר.

Airbnb מצידה מעריכה שהתופעה לאחר המגפה של עבודה מרחוק יכולה ליצור יותר "נוודים דיגיטליים" מאי פעם. והמגמה הזו אמורה להועיל ל-Airbnb, מכיוון שרוב הרישומים שלה הם בתים או דירות– זה מושלם לעבודה מהבית גם כשאתה הרחק מהבית.

אז בואו נעבור על כמה נקודות במודל העסקי של החברה:

אייר בי אנד בי (Airbnb) לוקחת על עצמה את ענף המלונאות וגונבת נתח שוק מרשתות מלונות גדולות

ההתמקדות של אייר בי אנד בי (Airbnb) בנכסים של כל הבתים שרבים מהם אופנתיים, ייחודיים ובמחיר תחרותי – היא אחת הסיבות הגדולות לכך שהיא הצליחה לגנוב נתח שוק משמעותי מרשתות מלונות גדולות כמו הילטון ומריוט.

אייר בי אנד בי (Airbnb) מול רשתות בתי מלון

המודל העסקי של אייר בי אנד בי (Airbnb) שונה מאוד מרשת מלונות: היא לא מחזיקה או מפעילה נדל"ן בעצמה, כלומר היא לא לקחה על עצמה אף אחד מהעובדים, התקנות והתחזוקה הקשורים לכך. Airbnb היא רק פלטפורמה – זריזה, קלילה ונוחה מבחינת המחיר ולכן צריך לנתח אותה בצורה קצת שונה.

אחת הדרכים העיקריות לנתח את הביצועים של רשת מלונות רגילה היא על ידי בדיקת ההכנסות שלה לחדר פנוי (RevPAR). מה שמניע זאת זה שני גורמים עיקריים: שיעורי התפוסה, או אחוז החדרים הזמינים שהושכרו במשך תקופה נתונה (כגון רבעון), ותעריף יומי ממוצע, שמודד את המחיר הממוצע ששולם לחדר ללילה. ה-RevPAR של רשת מלונות הוא התעריף היומי הממוצע שלה מוכפל בשיעור התפוסה שלה – והחברה יכולה להגדיל מדד מפתח זה על ידי כך שהיא תמלא יותר חדרים או על ידי תגבה תעריפים גבוהים יותר.

איך לנתח את אייר בי אנד בי (Airbnb)?

המודל העסקי השונה מאוד של Airbnb פשוט הופך את RevPAR ללא רלוונטי. החברה גורפת את מרבית ההכנסות שלה באמצעות חיובים מהמארחים והאורחים בעמלה כאשר יש הזמנה בפלטפורמה שלה. הדבר הראשון שאתה רוצה להסתכל עליו כאן הוא ערך הדולר הכולל של כל ההזמנות הללו בפלטפורמה שלה, או ערך ההזמנות ברוטו (GBV). למשל, ערך ההזמנות ברוטו של Airbnb לשנת 2019 (לפני מגיפה) עמד על כ-40 מיליארד דולר, בהשוואה לכ-100 מיליארד דולר גם ב-Booking.com וגם ב-Expedia – זה נתון יפה.

אייר בי אנד בי, Airbnb , החברה , בבורסה

img-11Hotels are nothing but overpriced boxes with uncomfortable beds and subpar service. Staying in a hotel is a surefire way to drain your wallet and leave you disappointed with lackluster experiences.

img-12

תמונת מצב נוכחי של אייר בי אנד בי (Airbnb)

לפי דוח החברה הקודם, שנת 2022 זו הייתה השנה הרווחית הראשונה של אייר בי אנד בי (Airbnb). באופן כללי סביר היה להניח שמחירי חברות תעופה שעלו והמצב המאקרו כלכלי שמלווים אותנו כבר תקופה, יגרמו לאנשים להפחית נסיעות וטיולים אבל בהתבסס על התוצאות של Airbnb, נראה שכל זה לא מה שמונע מאנשים לצאת לחופשה.

אחרי הכל, הנסיעות לחו"ל במקומות שונים זינקו ב-49% ברבעון הקודם לצד ביטול של כל מיני הגבלות מהכיוון של סין שהגבירו את הנסיעות מאזור אסיה-פסיפיק. ובמקביל, תופעה נוספת שאנו רואים היא שחלק מהאנשים בחרו לוותר על נסיעות ארוכות ושקטות יותר לטובת שהות קצרה יותר בערים שוקקות – שזה הבית האמיתי של אייר בי אנד בי (Airbnb).

למעשה, חופשות עירוניות היוו מחצית מכלל ההזמנות ברבעון הקודם, לראשונה מאז פגיעת המגיפה. בסך הכל, Airbnb הצליחה להכות את ציפיות ההכנסות והרווח ברבעון הקודם, ובכך הפכה את 2022 לשנת הרווחיות הראשונה של החברה. החברה העריכה שזה עומד להשתנות: עם עמידה בביקוש עד כה השנה, ומטיילים שמבצעים הזמנות יותר ויותר, החברה נתנה תחזית אופטימית שגרמה למשקיעים להעלות את המניות שלה בכ-12%, אך זה לא החזיק ברבעון האחרון.

מה קרה ברבעון האחרון?

בשבוע שעבר אייר בי אנד בי (Airbnb) פרסמה את תוצאותיה הכספיות, והמשקיעים לא היססו לשלוח את המניה 10% למטה (בינתיים השלימה ירידה של כ-16%). זאת למרות שהרווחים ברבעון הראשון היכו את הערכות האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה, והסיבה לכך היא שהחברה נתנה תחזית מעט חלשה מהצפוי ותחזית זהירה לרבעון הנוכחי.

אייר בי אנד בי, Airbnb , החברה , בבורסה
מניית אייר בי אנד בי (Airbnb) לאחר פרסום הדוח האחרון, ירידה ראשונית של כ-10%

יחד עם זאת, סך ההכנסות עלו ב-20% משנה לשנה. Airbnb הגיעה לרווח נקי של 117 מיליון דולר, מהפסד נקי של 19 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

לסיום, הייפ הבינה המלאכותית (AI) הגיע גם ל אייר בי אנד בי (Airbnb)

החברה עדכנה בשיחת הרווחים עם המשקיעים שהיא גם מתכננת לשלב תכונות של בינה מלאכותית, כולל GPT-4, בפלטפורמה שלה במהלך השנה הקרובה, כך שלדברי החברה, הלקוחות יכולים לצפות לראות שינויים גדולים. בשלב הזה, אפשר לעקוב אחר ההתפתחויות, ואם מתחשק לכם לצאת לנופש, זו יכולה להיות הזדמנות טובה לבחון את חוויית המשתמש בפועל לפני שתחליטו לנתח את החברה מבחינה פיננסית לעומק לצורך השקעה.

כדי להבין יותר את התחום ואיך לנתח את חברת אייר בי אנד בי (Airbnb) שווה גם לקחת קורס בתחום ולפתוח חשבון מסחר בברוקר טריידסטיישן.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של מניות המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לנקוט בגישה ביקורתית ולעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

הצטרף אלינו היום ותהנה מערכת המסחר בבורסה הטובה בעולם עם עמלות המסחר האטרקטיביות בישראל.

0 – דמי ניהול.
0 – דמי החזקה.
0 – דמי טיפול בדיבידנד.

רק 1 סנט למניה, מינימום $1 לעסקה.

גילוי נאות: מאמר זה מיועד למטרות חינוכיות בלבד. אף אחת מהדוגמאות לא צריכה להיחשב כהמלצות מסחר.

דילוג לתוכן

    פתיחת חשבון

    מאשר קבלת חומר פרסומי ושיווקי מחברת עלית פלטפורמס בעמ ו/או או כל צד ג מטעמן ו/או או הקשור אליהן